BIA breidt zijn product- en serviceaanbod in de Benelux uit

BIA maakt sedert een jaar met zijn twee voornaamste dochterondernemingen (BIA NV in België en BIA BV in Nederland) werk van de versterking van zijn distributie- en servicenetwerk voor de KOMATSU machines met kleine vermogens en breidt zijn aanbod uit in zijn twee belangrijkste vestigingen.

Een versterkt netwerk
In enkele maanden tijd is het aantal Utility Partners (verkoop- en servicepunten voor het Utility gamma) van 8 tot meer dan 20 gestegen in de hele BENELUX, waar ook zijn twee trouwe dealers MAKO (Groothertogdom Luxemburg) en TIMMERMAN (Nederland) actief zijn. Het Utility Partner netwerk steunt op kwaliteitscriteria, een team en diensten op maat (onderdelen, voorraden, garantie, opleiding, technische ondersteuning) uitgaande van BIA. Nu het netwerk maand na maand groter wordt, krijgt elke Belgische en Nederlandse regio er één of meerdere Utility Partners bij die een breed gamma van KOMASU machines met klein vermogen aanbieden, evenals de garantie van reparatie- en onderhoudsdiensten binnen zeer korte termijnen. Gregory de Jacquier, General Manager van BIA BENELUX, verklaart:

“Sedert enkele jaren is de vraag van de markt naar lichtere en multifunctionele machines snel gestegen. Dat beantwoordt aan drie trends en uitdagingen die wij bij onze klanten bemerken. In een nog vluchtige groeicontext verkiezen de klanten, in de eerste plaats, om hun machinepark aan te vullen met kleinere, bijzonder mobiele machines, liever dan te hoog te grijpen en hun machines met grote vermogens te lang te laten stilstaan. Vervolgens gaan de kracht, efficiëntie en veelzijdigheid van die machines er permanent en heel snel op vooruit. En hoewel op onregelmatige basis gebruikte, kleine en middelgrote graafmachines, vrachtwagens en wielladers kritieke werktuigen blijven in tal van activiteitssectoren, worden hun onderhoud en herstelling tot slot toevertrouwd aan gekende en gewaardeerde, lokale partners die zeer snel kunnen ingrijpen, waardoor de klanten hun aandacht uitsluitend op hun basisactiviteit en hun meerwaarde kunnen richten. Het is net om snel te kunnen inspelen op die drie markttrends dat Komatsu de productie heeft opgestart van nieuwe Utility modellen (waaronder de nieuwe MR-5 generatie) en dat BIA de omvang van zijn Utility Partners netwerk meer dan verdubbeld heeft”.

“One-Stop Shop”: advies en service op maat
Om zijn klanten te helpen bij hun soms moeilijke keuze tussen aankoop, huur of vernieuwing van hun machinepark, lanceert BIA een heuse “ONE-STOP SHOP” in twee van zijn belangrijkste vestigingen, één in Fleurus-België en een andere in Zutphen-Nederland. Het concept is eenvoudig: een klant of prospect krijgt er de mogelijkheid om zonder afspraak en op één en dezelfde plek de verschillende alternatieven die BIA te bieden heeft, te bespreken en te beoordelen:

  • Aankoop van een nieuwe machine, al dan niet uit voorraad, binnen het Utility of Bouw gamma in de KOMATSU SHOP.
  • Huur bij MATRENT (matrent.com), voor een duur van 1 dag tot 5 jaar, van een machine uit het Bouw gamma van KOMATSU. Alle MATRENT machines zijn nieuw of heel recent en hun verhuur kan gepaard gaan met de opleiding van de operator voor de meest gesofistikeerde en innovatieve modellen uit het aanbod (iMC machines, bij voorbeeld).
  • Aankoop bij 2MAT (2MAT.com) van een tweedehands machine uit voorraad die vooraf door de BIA-techniekers aan een strenge inspectie werd onderworpen.
  • Vraag naar of beoordeling van allerhande onderhouds-, reparatie of “life-extension” werken die de klant graag snel wil laten uitvoeren op zijn machines, met hoge betrouwbaarheids- en efficiëntiegraad. “Het is een feit dat slechts weinig actoren over een mobiele infrastructuur en werkplaatsen als die van BIA beschikken voor uiteenlopende interventies zoals carrosserie, spuiten, lassen, hydraulica, mechanica, elektronica, gedeeltelijke of complete revisie van machines, update van software, installatie van veiligheids- of besturingssystemen, opleiding van operatoren of techniekers, KOMTRAX opleiding enz.”, voegt Gregory de Jacquier er nog aan toe.

 Een aanbod dat voldoet aan de verwachtingen van de markt
BIA evolueert dus, gedreven door de wil om zijn diensten en aanbod in de BENELUX te verbeteren. Door de uitbreiding van zijn Utility Partners netwerk en zijn “ONE-STOP SHOP” aanbod in twee van zijn belangrijkste vestigingen wil BIA beter tegemoetkomen aan de onmiddellijke, operationele behoeften van zijn klanten. Talrijke andere initiatieven worden momenteel bestudeerd. Ze zullen binnen 6 tot 12 maanden opgestart worden. De volgende MATEXPO beurs en de Utility “road show” in juni, in Nederland, vormen twee mooie gelegenheden om een update te geven omtrent die nieuwe initiatieven en de volgende ontwikkelingsprojecten voor te stellen.