Frans tunnelcomplex voorzien van 90.000 m² brandbescherming

De Franse overheid besliste in 2008 om 22 tunnels van meer dan 300 m lang in de regio Île-de-France volledig onder handen te nemen. Ook het tunnelcomplex in Bobigny, dat bestaat uit drie quasi aaneengesloten tunnels, maakt deel uit van het plan, en daarbij is een groot deel van de werken intussen al achter de rug. Op het programma stonden onder meer: het bouwen van extra evacuatiegangen en -nissen, renovatiewerken aan de ventilatie en elektriciteitsvoorzieningen en het plaatsen van maar liefst 90.000 m² brandbescherming.

Promat, specialist in passieve brandbescherming, speelde een belangrijke rol bij de renovatie van het 3,8 km lange tunnelcomplex, dat in totaal bestaat uit drie nabijgelegen tunnels op de snelweg A86. In samenwerking met bouwheer Direction des Routes d’Île-de-France, studiebureau Egis & Ingérop en plaatser GDI-Gonnet beveiligde het bedrijf de
betonstructuren van de drie tunnels met 90.000 m² aan plaatmateriaal. Bernard Boeckx, regional tunnel manager bij Promat: “Het gebruikte plaatmateriaal, PROMATECT-T en PROMATECT-H, is ontwikkeld op basis van calciumsilicaat en heeft zijn duurzaamheid al tientallen jaren meermaals bewezen. In totaal voorzagen we al meer dan 300 tunnels van dit materiaal: het heeft niet alleen een hoge brandweerstand, maar ook de mechanische eigenschappen zijn uitstekend. Zo is het ongevoelig voor uitlaatgassen, weersinvloeden, vocht en rotting en ook tegen zuig-wisselbelasting is het goed bestand.”

Promat
Om de verkeershinder te beperken, werd er gekozen om de werken steeds ’s nachts uit te voeren.

Strenge eisen
De eisen van de bouwheer en het studiebureau waren niet de minste, vertelt Boeckx: “De tunnelstructuur werd beoordeeld volgens drie beschermingseisen. Dat liet toe de betonstructuren op basis van welbepaalde criteria te beschermen, gaande van blootstelling aan een normale ISO-brand tot een HCM-brand van 120 minuten. Om te voldoen aan die eisen, moesten de materialen kunnen weerstaan aan temperaturen tot 1300 °C en tegelijk voldoende isolerend werken om de temperatuur op de betonstructuur te minimaliseren. Daarnaast gebruikten we het plaatmateriaal ook voor de bescherming van de elektriciteitsnetten: die werden omkist om tijdens een brand het functiebehoud van de communicatie-, detectie- en verlichtingssystemen te kunnen garanderen.”

Promat
De plaatsing van de 90.000 m² aan plaatmateriaal in het tunnelcomplex nabij Bobigny was een taak voor GDI-Gonnet, waar Promat al jarenlang mee samenwerkt.

Meer dan 100 brandproeven
Promat is al jaren marktleider in de sector: het bedrijf biedt systemen aan die gebaseerd zijn op innovatieve concepten en die met succes getest werden in onafhankelijke laboratoria volgens de Europese normen. Daarvoor heeft de fabrikant veel te danken aan meer dan honderd gevalideerde brandproeven: “In de loop der jaren verzamelden we verschillende gebruiksklare brandproefverslagen, die ons helpen om voor elke toepassing een tailormade oplossing te vinden, op maat van de specifieke brandeisen en temperaturen. Naast deze real-life brandproeven beschikken we ook over een volwaardig virtueel labo, waar we numerieke berekeningen voor specifieke toepassingen uitvoeren”, aldus Boeckx.

Promat

229 nachten
Dat Promat al heel wat tunnelprojecten op de teller heeft staan, blijkt ook uit de flexibiliteit waarmee het bedrijf de werken in Bobigny wist af te ronden. Zo namen de werken in totaal 229 dagen in beslag, maar om de verkeershinder te beperken werd besloten om steeds ’s nachts te werk te gaan. Bovendien zou de tunnel slechts vier weken volledig sluiten. “Jaarlijks rijden er gemiddeld 100.000 auto’s per dag door deze zone. In augustus daalt die verkeerslast met ongeveer 15 %, wat daarom de ideale periode was om de renovatiewerken uit te voeren. In totaal werden er zo’n 200 arbeiders en technici gemobiliseerd om deze renovatieopdracht tot een goed einde te brengen, en het is mede dankzij hen dat de werken vlot en snel konden verlopen”, voegt Boeckx er nog aan toe.

Tekst | Frie Van der Planken  Beeld | Promat, GDI-Gonnet