Grand Paris Express-project: lancering van de eerste tunnelboormachine

Atlas Fondations, dochteronderneming van Franki Foundations, neemt deel aan dit project als lid van het consortium Alliance. Onze collega Steffie Biou is meter van de tunnelboormachine.

De eerste tunnelboormachine (machine om ronde tunnels uit te graven in de bodem en rotsen) van Grand Paris Express, het grootste Europese stadsproject, werd op zaterdag 3 februari in Champigny-sur-Marne (Val-de-Marne, Île-de-France) plechtig in gebruik genomen. Dit publieke event, KM3 genaamd, werd georganiseerd door Société du Grand Paris om de omwonenden van Grand Paris bij de werken te betrekken. Niet minder dan 2.500 mensen woonden de inwijding bij.

Grootste stadsproject van Europa
Met het Grand Paris Express-project wil de Franse hoofdstad een tweede metronetwerk creëren dat de Parijse periferie zal bedienen. De omvang van de werken is indrukwekkend: het ambitieuze project omvat een lus van 205 km automatische lijnen en de bouw van 68 stations. Hierdoor zou de huidige metro (220 km), die voornamelijk de 20 arrondissementen binnen de Parijse ringweg bedient, in omvang verdubbelen.

De vier nieuwe lijnen van Grand Paris Express en twee verlengde lijnen zullen aansluiten op het bestaande openbaar vervoersnetwerk. De nieuwe, grotendeels ondergrondse metro zal het grondgebied van Grand Paris doorkruisen en met de hoofdstad verbinden. Hierdoor wordt het eenvoudiger voor pendelaars om zich in Île-de-France van het ene punt naar het andere te begeven zonder via Parijs te hoeven reizen. Bovendien zal de metrogebruiker ook sneller dan vroeger van de Parijse periferie naar het stadscentrum kunnen sporen.

De Grand Paris Express zal ook de grote activiteitencentra (luchthavens, handelscentra, onderzoeks- en universitaire centra) en de momenteel moeilijk bereikbare gebieden ontsluiten. Het nieuwe netwerk zal op die manier de woon-werkafstand voor iedereen verkorten en de dagelijkse trajecten aangenamer en sneller maken. Tot slot vertegenwoordigt dit project een nieuw alternatief voor de auto en is het dus een manier om de vervuiling en files te verminderen en bij te dragen aan een milieuvriendelijkere wereldstad. De deelname van BESIX Group aan dit toekomstgerichte project past dus perfect bij haar missie om “uit te blinken in duurzame oplossingen voor een betere wereld”.

Grand Paris Express-project

Franki Foundations aan het werk op T2C
In 2015 heeft Atlas Fondations, de Franse dochteronderneming van Franki Foundations, die op haar beurt een dochteronderneming van BESIX Group is, voor ongeveer €80 miljoen funderingswerken in Grand Paris binnengehaald als lid van het consortium Alliance. Deze tijdelijke vereniging bestaat verder uit Groupe Demathieu Bard, Implenia, NGE en Impresa Pizzarotti. De werken omvatten een reeks loten op de lijnen 4, 11 en 14 voor RATP, een werf ter hoogte van de Parijse boulevard Haussmann voor het RER netwerk voor SNCF en verschillende werken op lot T2C van de lijn 15 Sud voor Société du Grand Paris.

Afgelopen weekend stond deze T2C in het middelpunt van de belangstelling. Atlas Fondations heeft er – onder andere – werk 813 uitgevoerd, een toegangsschacht voor de eerste tunnelboormachine van Grand Paris Express. De schacht bestaat uit 21 diepwandpanelen van 1,22 m dik en tot 24 m diep, die samen bijna 4.000 m³ beton vertegenwoordigen.

Nu de toegangsschacht voltooid is, zijn de teams van Atlas Fondations gestart met de uitvoering van werk 807, de uitgangsschacht van tunnelboormachine Steffie-Orbival, waarvan de diepwanden 1,52 m dik en bijna 50 m diep zijn.

Onze medewerkster Steffie Biou is meter van de tunnelboormachine
Het event KM3 van zaterdag 3 februari trok ondanks de regen een heleboel geïnteresseerden aan die vlakbij de schacht de inwijding van de tunnelboormachine bijwoonden, alsook het neerlaten van het snijwiel, een grootschalige technische ingreep. De grootste kraan van Europa liet het snijwiel van de machine neer tot 20 m onder de grond, op de plek waar hij het eerste deel van de tunnel zal graven. De tunnelboormachine, een echte “werftrein” van meer dan 100 m lang en 10 m doorsnede, zal beginnen te boren vanaf de “Plateau-schacht”, vlakbij het toekomstige exploitatiecentrum Champigny, tot aan Villiers-sur-Marne. Deze inwijding markeerde de symbolische start van de tunnelboring van de nieuwe metrolijn 15 Sud, die Pont-de-Sèvres zal verbinden met Noisy-Champs.

In lijn met de traditie van Sint-Barbara, beschermheilige van de mijnwerkers en ondergronds werkende arbeiders, krijgt elke tunnelboormachine een peter of meter toegewezen. Tijdens de inwijding onthulden de organisatoren de symbolische naam van de eerste tunnelboormachine van Grand Paris Express: “Steffie-Orbival”. Steffie Biou is de naam van onze collega bij Atlas Fondations, die operator-cutter is bij dit project. Haar metekind Steffie-Orbival en de volgtrein wegen samen 1.600 t en de combinatie is zo’n 106 m lang en 10 m breed.