De hectische wereld van werfsignalisatie

Een gedetailleerd signalisatieplan opmaken, omleidingen voorzien, vergunningen aanvragen, borden stickeren, alles tijdig plaatsen, permanent opvolgen, aanpassingen doen en na afloop netjes opruimen en stockeren. Werfsignalisatie mag dan wel van tijdelijke aard zijn, er komt heel wat bij kijken. Een strakke opvolging van a tot z en een goede communicatie tussen alle partijen zijn cruciaal. Net als flexibiliteit. “Want zelfs ludieke aankondigingsborden en gepersonaliseerde logo’s zijn vandaag geen uitzondering meer”, klinkt het. 

Willemen Infra, dat sinds 1 juli 2018 de krachten van wegenbouwers Aswebo, aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen bundelt onder één naam, beschikt over een uitgebreide signalisatiedienst. De nodige knowhow binnen Willemen Infra op het vlak van signalisatie komt hoofdzakelijk van Aswebo, dat al jaren stevig inzet op eigen signalisatie. “We doen alles in eigen beheer. Zelfs het printen en stickeren. Enkel voor heel grote werken, op bijvoorbeeld autosnelwegen, werken we wel eens samen met onderaannemers”, vertelt Martin Theunynck, verantwoordelijke signalisatie bij Willemen Infra. 

Eigen beheer
Het verzamelen van een aantal bedrijven onder Willemen Infra geeft de groep de kans om de signalisatiedienst nog uit te breiden. Martin: “Vanuit ons hoofddepot in Drongen kunnen we de signalisatie verder uitbouwen, terwijl de werknemers in de regio’s voor de uitvoering zorgen. Ook op het vlak van permanentie kunnen we dan nog korter op de bal spelen. Binnen twee uur zijn wij ter plekke. Door de signalisatie voor al onze werven in eigen beheer uit te voeren, kunnen we heel flexibel zijn. En dat ervaren we als een grote win. In totaal hebben we voor ongeveer een miljoen euro aan materiaal op stock, inclusief barriers, verkeerslichten en pijlwagens. Voor alle duidelijkheid: het gaat enkel over tijdelijke signalisatie. Het plan voor de definitieve signalisatie krijgen we van het bestuur en geven we uit in onderaanneming.” 

Verschillende partijen
Het plaatsen van tijdelijke werfsignalisatie gaat gepaard met een lange voorbereiding. Samen met het regelen van de water- en elektriciteitsaansluitingen voor de werfketen is signalisatie het allereerste wat op de planning staat.        

“De tijd dat een telefoontje volstond om te melden dat er werken zouden starten, is al lang voorbij”, vertelt Martin. “Voor grote werven beginnen we ruim twee maanden op voorhand met het uittekenen van het plan en het aanvragen van de goedkeuring. Alles gebeurt in samenspraak met de politie, het bestuur, de opdrachtgever en de openbare vervoersdiensten. Aangezien er verschillende partijen betrokken zijn, is het vaak heel hectisch. Op tijd beginnen is dan ook echt belangrijk.”

Werfsignalisatie
Willemen Infra verzorgt niet enkel het plannen en plaatsen, ook het printen en stickeren gebeurt in eigen beheer in het depot in Drongen.

Fases opvolgen
Is het plan klaar? Dan worden de borden gestickerd, ingeladen en tijdig geplaatst. Martin: “Ook dat doen we allemaal zelf. Het stickeren gaat vrij snel en voor het plaatsen is timing heel belangrijk. Als een werf om 7 uur ’s ochtends begint, moeten de juiste borden er staan. Uiteraard moeten we heel veel rekening houden met de fasering van de werken. Daarom leef ik altijd zo’n twee tot drie weken in de toekomst en volg ik goed op of fases korter of langer duren. Want een nieuwe fase betekent nieuwe borden. Goed communiceren is dus belangrijk. Op grote werven doen we om de twee weken een signalisatie­controle en ook de vervanging van de batterijen wordt ingepland. Maar we kunnen niet altijd overal zijn. Daarom rekenen we natuurlijk ook op de werfleiding.”

Flexibiliteit
Het kan gebeuren dat iets op papier niet zo goed blijkt te werken in de praktijk. Ook in dat geval is een eigen signalisatiedienst een plus. “Omdat we snel kunnen anticiperen”, zegt Martin. “Eigenlijk ben ik 365 dagen in een jaar stand-by. Op iedere werf moet er wel iets aangepast worden of zijn er extra borden nodig. Maar evenzeer vandalisme kan om een interventie vragen. Op drukke plaatsen is het niet uitgesloten dat een bord verdwijnt of ergens in het water belandt. Daar kunnen we niets aan doen, maar de verantwoordelijkheid komt wel op onze schouders terecht. Niet alleen bij de opvolging, maar ook bij de uitvoering wordt van ons flexibiliteit verwacht. Zo vragen sommige besturen andere kleuren, zoals geel voor fietsers, terwijl dat wettelijk niet verplicht is. Of ze vragen om bepaalde accenten te leggen zoals speelse aankondigingsborden of een gepersonaliseerd logo. Het kan allemaal.”     

Tekst | Niels Rouvrois   Beeld | Aswebo
Uitgelichte afbeelding: 
Pijlwagen en signalisatie op de autosnelweg. Voor grote werven begint de planning en voorbereiding enkele maanden op voorhand.