Innovatief totaalstation faciliteert complexe betonwerken

Betonverhardingen zijn niet altijd even vlak en recht. Soms moeten er immers allerhande niveauverschillen, verdraaiingen en details in verwerkt worden. Om zulke complexe driedimensionale ontwerpen efficiënter en accurater te kunnen realiseren, schafte Delporte & Zonen zich eind 2015 een LN-100 van Topcon aan, een vereenvoudigd totaalstation dat uiterst intuïtief te bedienen is. Intussen beschikt de West-Vlaamse firma over vier LN-100-toestellen en maakt het quasi dagelijks gebruik van de inventieve technologie en de bijhorende software.

Delporte & Zonen is gespecialiseerd in de plaatsing van industriële betonvloeren (zowel binnen als buiten) en grondwerken. De ambitieuze familieonderneming heeft de voorbije veertig jaar een sterke reputatie op het vlak van betonverhardingen uitgebouwd en tracht deze elke dag opnieuw te bestendigen. Delporte tast voortdurend zijn grenzen af en ging tweeënhalf jaar geleden aankloppen bij Topcon, een gerenommeerde ontwikkelaar en verdeler van geavanceerde navigatie-, inspectie- en controlesystemen. “Zeker bij de realisatie van complexe ontwerpen botsten we weleens op de beperkingen van onze laserinstrumenten”, vertelt Sebastien Bossu, werfleider bij Delporte. “We konden er geen 3D-reliëf mee uitzetten, waardoor we de laser regelmatig moesten verplaatsen. Ik wist dat het inmeten veel efficiënter kon met behulp van een totaalstation, en dus hebben we geïnformeerd bij Topcon of zij over een systeem met de vereiste functionaliteiten beschikten. De LN-100 was exact wat we nodig hadden.”

Topcon

Nauwkeurige 3D-positionering
De LN-100 laat zich het best omschrijven als een vereenvoudigd totaalstation. Hij verenigt het beste van de Topcon-laser- en robotical total station-technologie. Met een werkbereik van 200 meter leent de LN-100 zich uitstekend tot het inmeten van kleine en middelgrote terreinen. “De kracht van het toestel is zijn gebruiksvriendelijkheid. Het telt amper drie knopjes, waardoor je het dus zeer intuïtief kan bedienen. Bovendien is de LN-100 zelfnivellerend: na plaatsing op een driepoot of een ander stabiel oppervlak zet hij zichzelf automatisch waterpas (net zoals moderne lasers)”, vertelt Julien Deneffe van Topcon. “De LN-100 is een one man station. Hij richt zich automatisch naar de meetstok met prisma en lay-outnavigator. Dankzij de grote nauwkeurigheid
van het systeem en de performantie van de achterliggende MAGNET Field-software kan je het opgemeten terrein snel en efficiënt omzetten in een digitaal 3D-model.”  

Praktische voordelen
De werfleiders van Delporte hebben de werking van de LN-100 intussen goed in de vingers. Na het opmeten van de contouren van het terrein en de in te passen elementen (bijvoorbeeld rioolinspectieputten), brengen ze de site rechtstreeks in kaart via automatische triangulatie. Bij het gieten van het betonverharding geeft de software vervolgens aan wat de beoogde laagdikte is. “De kracht van de LN-100 komt het best tot uiting in complexe projecten, zoals het gieten van een benzinepomp”, vertelt Sebastien Bossu van Delporte. “Dat is altijd een zeer moeilijke klus aangezien we steevast geconfronteerd worden met verschillende aansluitingen, niveauverschillen, in te werken details … Terwijl we voor het inmeten van zulke grillige terreinen vroeger zeker twee personen moesten afvaardigen, kunnen we dit dankzij LN-100 voortaan alleen – en dat bovendien op veel kortere tijd. Een ander voordeel is dat we meteen zicht krijgen op de exacte oppervlaktes, de vereiste diktes, de niveaus … Ook het gieten van het beton kan nadien veel sneller en efficiënter gebeuren. Het systeem vermijdt heel wat problemen bij uitvoering en bijhorende meerkosten.”

Topcon

 

Quasi dagelijks gebruik
Delporte was eind 2015 de eerste betonspecialist die de LN-100 in gebruik nam. Intussen beschikt de firma al over meerdere exemplaren van het toestel, dat sinds kort ook wordt ingezet bij het uitvoeren van grondwerken. “We gebruiken de LN-100 zo goed als dagelijks”, bevestigt Sebastien Bossu. “We hebben voor onze ploegbazen een stapsgewijze handleiding opgesteld, zodat ze er zelf mee aan de slag kunnen. Aanvankelijk reageerden onze mensen ietwat terughoudend, maar intussen zijn ze – net als ons – volledig overtuigd. Ook met de service van Topcon zijn we zeer tevreden. Als we met vragen of een nood aan support zitten, krijgen we meteen reactie.”

Tekst en beeld | Topcon Sokkia