Lasergestuurde boormachine maakt kleine doorpersingen onder helling mogelijk

Rioolrenovatie is precisiewerk, zeker in stedelijke context of op werven waar je de straat niet helemaal kan openbreken. Om nauwkeurig te kunnen boren onder helling op het industrieterrein van Malle bood een lasergestuurde boormachine de oplossing. Dankzij de compacte machine met kleine diameter kon de aannemer de leiding snel en precies plaatsen, zonder veel hinder te veroorzaken.

Het is Smet Group die de rioolrenovatie in Malle uitvoert, als onderaannemer voor DCA en in opdracht van Pidpa. Speciaal voor deze werf investeerde het familiebedrijf in een gestuurde Avegaar-boormachine. “De riolering van het industrieterrein was erg aangetast en verschillende aansluitingen zijn nooit correct uitgevoerd”, vertelt Gert Van Gorp, manager van de Divisie Rioolrenovatie bij Smet Group. “Wij realiseren in Malle de volledige rioolrenovatie. We staan in voor o.a. de herstelling van de riolering door het plaatsen van glasvezelkous, de renovatie van de schachten door middel van Redshield, een epoxycoating die we zelf ontwikkelen, en we zorgen voor de correcte aansluiting onder het wegdek zodanig dat doorgaand verkeer over minstens één rijstrook mogelijk blijft.”

Lasergestuurd
“Verschillende huisaansluitingen dienden aan de andere zijde van de weg te worden aangesloten op de beschikbare DWA-riolering, waarbij het niet mogelijk was om de verharding zomaar op te breken. Daarom hebben we gekozen voor de techniek van een gestuurde Avegaar-boor. Veel boormachines met een kleine diameter kunnen geen leiding boren onder een helling. Deze machine kan door middel van een laser perfect gestuurd en onder helling boren zodanig dat de leiding op precies de juiste positie komt te liggen. Een klassieke Avegaar-boor is niet gestuurd en is dus lang niet zo nauwkeurig” 

Lasergestuurde boormachine
Op het industrieterrein in Malle realiseert Smet Group de volledige rioolrenovatie. 

Compact en weinig hinder
De Avegaar-boor is een compacte machine met een kleine vertrekschacht en vergt bijgevolg weinig plaats voor opstel. “In de vertrekschacht zet je de boormachine op en dan boor je met een pilootboor tot in een ontvangstschacht aan de overkant van de straat”, legt Gert Van Gorp uit. “Die pilootboor boor je over met een snek in een stalen casing tot op de juiste diameter. Daarna kan je de productbuis doorduwen tot in de ontvangstschacht, waarna de aansluiting gemaakt kan worden.”

Smet Group ziet veel potentieel in de boormachine. “Deze compacte, flexibele machine is ideaal voor toepassingen in stedelijke gebieden, waar hinder een belangrijke factor is. Met deze aanwinst breiden we ons gamma bovendien uit naar kleinere persingen tot 160 mm. Deze techniek zal ook worden toegepast voor de constructie van buizen­daken, een techniek waarbij verschillende stalen buizen naast elkaar worden geperst zodanig dat men een soort dakconstructie creëert”, besluit Gert Van Gorp.

Tekst | Liesbeth Verhulst  Beeld | Smet Group
Uitgelichte foto: 
De productbuis wordt doorgeduwd vanuit de vertrekschacht.