Van maandag 4 tot en met donderdag 7 april 2022 was Campus Gasthuisberg van de KULeuven het toneel voor het XXIVe Belgisch Wegencongres, hét vierjaarlijkse evenement bij uitstek van de wegenbouw in België. Weg- en netwerkbeheerders, aannemers, studiebureaus, leveranciers, onderzoekscentra, administraties en openbare instellingen … Ruim 600 bezoekers zakten af om kennis te delen over vier thema’s: innovatie & digitalisering, duurzaamheid, veiligheid en assetmanagement. GWW ging een kijkje nemen op dag 1, waarop onder andere keynote speaker Peter Hellinkx, professor aan de IDLab research group van de Universiteit Antwerpen en IMEC, het woord nam.
In deze editie van het Belgisch Wegencongres namen Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de Belgische Wegenvereniging (BWV) de organisatie in handen. Maar liefst 200 nationale en internationale sprekers lichtten vier dagen lang actuele trends en ontwikkelingen in de wegenbouw toe. Met innovatie & digitalisering, duurzaamheid, veiligheid en assetmanagement had ook iedere dag zijn thema.
“Welkom op het 24e Belgisch Wegencongres. We zijn zeer blij om iedereen hier samen te zien. Een evenement organiseren in moeilijke omstandigheden is niet evident en ik zou in de eerste plaats dan ook iedereen willen bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt.” Met die woorden opende Tom Roelants, congresvoorzitter en administrateur-generaal van het AWV, het congres. Roelants ging ook dieper in op de economische, maatschappelijke en klimatologische uitdagingen waar we vandaag meer dan ooit mee geconfronteerd worden en hamerde op het belang van beter en veiligere wegeninfrastructuur en de kracht van innovatie en digitalisatie op sectorniveau.
Tijdens 60 werksessies in 4 dagen werden nieuwe technologieën in wegenbouw, mobiliteit en databeheer verkend, en werd gekeken naar de laatste ontwikkelingen die raken aan duurzame mobiliteit, energie en klimaat. Verder werden ook de trends rond veiligheid onder het vergrootglas gelegd en werd het congres afgerond met een dag gewijd aan het duurzaam beheer van assets, inclusief nieuwigheden op het vlak van AI en big data. Parallel met de werksessies bood een tentoonstelling publieke en private actoren ook de kans om hun producten en realisaties te presenteren. Naast de klassieke werksessies was er ook ruimte voor heel wat informele netwerkactiviteiten, zowel overdag als ’s avonds, met ondere andere technische rondleidingen in de stad Leuven, een tentoonstelling met interactieve demo’s, productpresentaties en informele avondevents zoals een concert, een barbecue, een culturele avond in museum M Leuven en een slotreceptie.
Keynote speech
Ook Grond/Weg/Waterbouw trok op de openingsdag van het congres naar Campus Gasthuisberg en was getuige van een prima georganiseerd en drukbezocht congres. Hoogtepunt van de dag was ongetwijfeld de keynote speech van Peter Hellinckx, professor aan de IDLab research group van de Universiteit Antwerpen en IMEC. Hellinckx sprak geanimeerd over technische, maar ook zeer actuele, thema’s als Artificial Intelligence (AI) en Internet of Things (IoT). “Er is veel data, veel intelligentie en de technologieën zijn beschikbaar. Onze processen preciezer, autonomer, veiliger en duurzamer maken, daar moeten we naartoe. En dat geldt zeker ook voor de wegenbouwsector. Drie belangrijke technieken die voor iedereen het verschil kunnen maken zijn Internet of Things, Artificial Intelligence en high-performance computing”, klonk het onder andere.
Op dag 1 stonden innovatie & digitalisering centraal. En die rode draad was ook duidelijk merkbaar in het sessieprogramma. Zo werd de term Industrie 4.0 onder de loep genomen. Een combinatie van intelligente computersystemen, het Internet of Things en het Internet of Systems maakt de 4e Industriële Revolutie mogelijk. Dankzij intelligente machines, digitaal met elkaar verbonden en toegang tot steeds meer data, worden fabrieken en industrieën efficiënter, productiever en zuiniger. Wegenbouw vormt geen uitzondering op deze nieuwe digitale evolutie.
Ook robotica werd uitvoerig besproken. Nieuwe technologieën, die mee de toekomst van de bouwsector helpen vormgeven, worden momenteel ontwikkeld en geïmplementeerd. Een alternatief voor meer geavanceerde robotica is het automatiseren van traditionele apparatuur voor wegwerkzaamheden zodat deze autonoom of samen kunnen werken met de menselijke tegenhangers. Cobots, of collaboratieve robots, kunnen een oplossing zijn die de bouwsector nu nodig heeft.
Op de slotdag van het congres werden tevens een aantal awards uitgereikt. Zo won Ben Duerinckx (OCW) de award voor de beste auditoriumsessie met ‘Robotica voor de bouw en het onderhoud van onze weginfrastructuur’. Margo Briessinck (AWV) won op zijn beurt een award voor de beste workshopsessie met ‘Artificiële intelligentie en Assetmanagementsystemen’ en Sven Gaens (AWV), tot slot, ging aan de haal met de award voor de beste presentatie ‘Spitsstroken in Vlaanderen’.