Met zijn eigen gesofisticeerde en gepatenteerde 3D-freestechniek mocht Innotrax – dochteronderneming van freesspecialist TopOff – voor het tweede jaar op rij werken aan de Parijse metro. Snelheid en nauwkeurigheid gaan hand in hand en met de zelfontwikkelde techniek kan maar liefst tot 400 m per dag gefreesd worden. “En er zijn nog een aantal innovaties op komst”, aldus zaakvoerder John Vastmans.
Innotrax zag ongeveer vijf jaar geleden het levenslicht als dochteronderneming van
TopOff, de gerenommeerde freesspecialist in de infrasector. “Innotrax is ontstaan uit het idee dat we met het fijnfrezen van beton een heel vlak oppervlak kunnen creëren”, vertelt John Vastmans, die beide bedrijven leidt. “Met TopOff behalen we als gespecialiseerde onderaannemer heel goede resultaten met 3D frezen en ik lonkte al een tijdje naar de spoorsector. We zijn dan beginnen nadenken en kwamen uiteindelijk uit bij een procedé waarbij we een slab track aanleggen in beton op overdikte, die we dan achteraf 3D vlakfrezen met een fijnfreesmachine. Dat is ook vandaag nog de basis van de techniek, waar we ook meteen een patent op namen.”
De unieke techniek werd opgemerkt in Frankrijk, waar Innotrax in 2019 een eerste keer mocht werken aan de Parijse metro. John Vastmans: “Van de vijf kandidaten voor de eerst fase van het project was Innotrax de enige buitenlandse partij en toch haalden we het project binnen. Dat is bijzonder. De opdrachtgever vertrouwde ons en werd getriggerd omdat wij meteen aanboden om 3D te frezen. In juli van dit jaar werden we opnieuw betrokken bij een tweede fase van het project. Het betreft aanpassingen van de spoorhoogtes in twee stations. Ook dit werk hebben we met succes kunnen afronden op een snelle en correcte manier. Gezien de strakke planning van SNCF – de Franse spoorwegmaatschappij – moeten we heel flexibel zijn en net dat is een van onze sterktes.”
Hoewel de bal in Frankrijk aan het rollen gaat, blijkt het in België na vijf jaar nog behoorlijk moeilijk om een stevige voet aan de grond te krijgen. John Vastmans: “Het beweegt wel in België, maar het blijft voorlopig een moeilijk verhaal. En dat terwijl in Frankrijk onze techniek wel populair is bij de grote spelers. Ondertussen zijn we ook in onderhandeling over een project aan de luchthaven Charles de Gaulle, betreffende een nieuwe spoorlijn tot in het centrum van Parijs. Het is jammer dat we in België voorlopig onze stempel niet kunnen drukken, maar we blijven Innotrax de tijd geven om te groeien en te innoveren.”
Innovatie loopt als een rode draad doorheen Innotrax. “Zo ontwikkelen we momenteel een machine om van op het spoor inspectiepaden te onderhouden. Die ontwikkeling zit al in een vergevorderd stadium. Op ons terrein staan treinstellen waarop we de machines aan het bouwen zijn. Gezien het sproeiverbod gebeurt het onderhoud van die inspectiepaden vandaag nog vooral manueel, en dat is tijdrovend. Innotrax deed al testen waarbij inspectiepaden gefreesd en aangevuld werden. En ook afgewerkt met een toplaag zodat er niets meer op kan groeien.”
Ook binnen moederbedrijf TopOff is innoveren een prioriteit. “Op dit moment zijn we bezig met de ontwikkeling van ons eigen systeem om beton op frequentie kapot te trillen. Het nadeel van de huidige machines is dat ze door het zware trillen gevoelig zijn voor breuken en defecten. Met ons systeem willen we dat risico tot een minimum herleiden en de machines veel bedrijfszekerder maken.”