Wie van een unieke kijk op Antwerpen wil genieten vanop een al even unieke locatie, moet zeker eens naar het Droogdokkenpark in de Scheldebocht op het Eilandje afzakken. Het 18 ha grote Droogdokkeneiland in het noorden van de stad kreeg een fraaie bestemming als grootstedelijk park en groene uitwaaiplek. Voor de productie van de betonnen trap en de bankenpartijen in het park werd beroep gedaan op Ebema, fabrikant van hoogwaardige betonnen bestratingsmaterialen.
Dankzij de unieke ligging in de buitenbocht van de Schelde is het gebied een scharnierpunt tussen stad en haven. Het Droogdokkeneiland bestaat enerzijds uit een natuurlijke oever langs de Schelde en anderzijds uit het nabijgelegen gebied van de droogdokken zelf. Eind september 2018 opende het eerste deel van het Drookdokkenpark met de Belvédère: een zeshoekig, architecturaal uitkijkpunt van 2 ha groot. Aan de Schelde trok De Vlaamse Waterweg nv een nieuwe waterkering op die mooi in het platform geïntegreerd is. AG VESPA en de stad legden boven op het uitkijkpunt een grasperk aan met 65 nieuwe bomen, een wandelpad rondom en een plein aan de ingang van de Belvédère. Er is ook een parking met negentig plaatsen voorzien aan de Kattendijkbrug, de toekomstige ingang van het park.
AG VESPA coördineert de heraanleg van de Scheldekaaien in de verschillende deelgebieden en legt samen met de stad het openbaar domein aan. Het ontwerp van het Droogdokkenpark is van Van Belle & Medina Architects en Vogt Landscape Architects, terwijl Artes Group de rol van hoofdaannemer had. “Tijdens de aanbesteding kregen wij van verschillende partijen de vraag om een offerte te maken. Zo ook van Artes Group, dat uiteindelijk de aanbesteding binnenhaalde”, vertelt Maarten Mathijssen, product manager bij Ebema. “Samen met Artes Group kwamen we tot een prijsvergelijk voor de aankoop van de verschillende elementen.”
Een van de grote troeven van het Droogdokkenpark is ongetwijfeld de ligging. Maarten Mathijssen: “Het park ligt in een bocht van de Schelde, waar je zowel zicht hebt op de haven en de binnenstad, met in jouw rug het MAS en het monumentale Havenhuis. Het zeshoekige Droogdokkenpark betreden doe je via de indrukwekkende trap, opgebouwd met elementen die door Ebema werden geproduceerd. De trap bestaat uit allemaal aparte elementen, die een combinatie vormen van treden en zitblokken. Voor de overige vier zijden, die aan de sluis en de Schelde grenzen, ontwikkelden we bankpartijen waar bezoekers op kunnen zitten of staan om naar de Schelde te kijken.”
Zowel trap als bankpartijen zijn uitgevoerd in architectonisch beton. “Hoogwaardig materiaal met een hoogwaardige afwerking”, verduidelijkt Maarten Mathijssen. “De samenstelling van architectonisch beton is veel verfijnder dan bijvoorbeeld beton voor puur industriële toepassingen. Architectonisch beton heeft een belangrijke esthetische functie en die is in dit project duidelijk zichtbaar. Voor trappen in de openbare ruimte is een antisliplaag zeer belangrijk. In plaats van een toplaag toe te voegen, wat nefast zou zijn voor de esthetische factor, kozen we hier om de toplaag af te zuren en zo een antisliplaag te creëren. Zo kwamen we tot een veilige trap, zonder afbreuk te doen aan de schoonheid van het architectonisch beton.
Bij het verwijderen van de toplaag komen de gebruikte granulaten naar boven. En dat bleek een belangrijk gegeven. Maarten Mathijssen: “De zwarte granulatenkleur die in de speciaal ontwikkelde stalen naar boven kwam, was te aanwezig. We zijn dan met onze leverancier van granulaten op zoek gegaan naar een grijze variant en dat was geen evidente opdracht. We haalden de granulaten uit een groeve die kort daarna werd gesloten. Wat we nog uit de groeve konden halen, was net genoeg om de elementen van de trap te maken. Het was zeker een uitdaging om enerzijds voldoende granulaten in die specifieke kleur te vinden en anderzijds de productie nog op tijd op te starten.”
Een goeie coördinatie en nauwkeurige opvolging waren dan ook aangewezen. “Maar dat is net een van de sterktes van Ebema. Wij proberen in eerste instantie een correct, goed en duurzaam product af te leveren dat eruitziet zoals de opdrachtgever het in gedachten had. Maar we denken ook mee. Bij grote projecten als dit ontwikkelen we bijvoorbeeld stalen op ware grootte, waar de klant dan feedback op kan geven. Ook na afloop van het project blijven we beschikbaar om eventuele problemen op te lossen. De persoonlijke aanpak die we hanteren wordt gesmaakt door de klanten. En dan merk je ook dat je tijdens werfbezoeken op een heel aangename manier tot oplossingen kan komen. Van dit project onthoud ik dan ook zeker de positieve samenwerking met Artes Group en de rest van het team”, besluit Maarten Mathijssen.