De twee voornaamste gevolgen van de klimaatverandering die een invloed hebben op de wegen zijn de verhoging van de temperatuur en de toename van hevige neerslag. Daarom is een passende aanpassingsstrategie en een langetermijnaanpak nodig om robuuste oplossingen te bieden die de tand des tijds kunnen doorstaan.
Naast de waargenomen stijging van de gemiddelde temperaturen voorspellen de modellen een toename van de frequentie en de duur van extreme temperaturen, en niet alleen in Zuid-Europa. De intensivering van warme dagen in de zomer zal leiden tot meer spoorvorming op asfaltverhardingen. In de winter zullen de vries-dooicycli intenser worden, wat de aantasting van de wegstructuur kan versnellen.
Zoals reeds in juli vorig jaar op pijnlijke wijze werd vastgesteld, leidt de klimaatverandering tot een aanzienlijke toename van de hoeveelheid neerslag. De toegenomen frequentie van stormen en overstromingen zal gevolgen hebben voor wegverhardingen, funderingen en onderfunderingen indien de afwateringssystemen hiermee geen rekening houden.
In geval van overstromingen zijn betonwegen minder gevoelig voor zwellen of krimpen van de ondergrond dan asfaltverhardingen. Zij zijn daarom de beste oplossing voor cohesieve bodems zoals klei. Delaminatie is ook geen probleem, omdat ze als een monolithische plaat zijn aangelegd. Dit is trouwens ook het geval voor tweelaagse betonwegen.
Van de verschillende soorten betonwegen zijn verhardingen in doorgaand gewapend beton (DGB) het meest robuust: de continue wapening creëert een overbruggingseffect door de belasting te verdelen en stelt de verharding in staat plaatselijke verzakkingen op te vangen. Ook is aangetoond dat hydraulisch gebonden funderingen robuuste oplossingen zijn, die beter bestand zijn tegen de gevolgen van overstromingen dan niet-gebonden steenslagfunderingen.
Betonverhardingen zijn bestand tegen wisselingen in temperatuur of vochtigheid en hebben hun duurzaamheid en lange levensduur bewezen in uiteenlopende klimatologische omstandigheden over de hele wereld. De stijfheid van beton blijft constant over het gehele bereik van omgevingstemperaturen, zonder verweking of spoorvorming. Bovendien is het dankzij een doordacht ontwerp van de voegen en wapeningen mogelijk om grote temperatuurschommelingen op te vangen.
Naast hun veerkracht hebben betonwegen en -verhardingen ook een aantal positieve effecten op de klimaatverandering: vertraging van de opwarming van de aarde dankzij hun hoge albedo, lager brandstofverbruik van vrachtwagens dankzij hun stijfheid, recarbonatatie van gerecycleerde granulaten, vermindering van het overstromingsrisico dankzij waterdoorlatende betonverhardingen … Voor meer informatie over al deze voordelen kunt u terecht op https://www.febelcem.be/nl/publicaties/factsheets/
De maatschappelijke baten van een robuust en veerkrachtig wegennet zijn talrijk. In de eerste plaats kunnen bij extreme gebeurtenissen levens worden gered door de veiligheid en het verkeer van hulpdiensten (ambulances, brandweer …) te waarborgen. Ten tweede vermindert het operationeel houden van de infrastructuur de impact op het functioneren van de economie tijdens en na extreme gebeurtenissen. Bovendien zijn de reparatiekosten uiteraard veel lager.
Kiezen voor veerkracht betekent kiezen voor een langetermijnaanpak bij de aankoop en aanleg van transportinfrastructuur. Betonverhardingen zijn de oplossing: als nieuw aangelegde wegen waar nodig, of als overlay op bestaande wegverhardingen. Zij bieden niet alleen een grotere sterkte en betere prestaties, maar ook een lange levensduur met minimaal onderhoud, lage levenscycluskosten en een veilig, duurzaam, lichtgekleurd oppervlak.