Het volledige terrein van de voormalige Ford-fabriek in Genk ondergaat sinds enkele jaren een metamorfose die uiteindelijk zal resulteren in de nieuwe bloeiende bedrijvenzone Logistic Valley Flanders. Als onderdeel van een deelproject werd eind mei door de Nederlandse Roos Groep, in opdracht van aannemer Hoogmartens, op de site maar liefst 29.000 m² betonoppervlakte succesvol geïmpregneerd met Indusil SRM Aqua. Voor het juiste product deed Roos Groep een beroep op de expertise van Rewah, marktleider op het gebied van curing compounds en nabehandelingen van wegenbeton, parkings en industrieterreinen in beton.
Meteen na de aankondiging van de sluiting van de Ford-fabrieken in 2012 werden de onderhandelingen met Ford gestart over de overname van de terreinen en de aanpak van de ontmanteling. Vandaag, acht jaar na de effectieve sluiting, gaat het masterplan zijn laatste fase in. Op termijn zouden er 2.500 nieuwe jobs komen in Logistic Valley Flanders. Dat er momenteel nog hard gewerkt wordt op de site, kan Roos Group bevestigen. “We werden door Hoogmartens ingehuurd voor verschillende werken”, vertelt Tom Roos, CEO van Roos Group. “Naast het impregneren is Roos Group in verschillende fases ook verantwoordelijk voor het boren van deuvels en zetten we onze machinisten in voor de betonpavers.”
Opmerkelijk: op dinsdag 30 mei werd een oppervlakte van maar liefst 29.000 m² geïmpregneerd om het beton en de voegen te beschermen tegen alle weersomstandigheden en verontreinigende elementen. Tom Roos: “Een hele uitdaging want nooit eerder impregneerden we een oppervlakte met die omvang. We hebben zelfs een van onze bedrijfsbusjes omgebouwd tot een rijdende spuitinstallatie om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Zo konden we een breedte van 3,5 m in één keer impregneren. En dat aan een maximale snelheid van 15 km/u want de dekking moest gegarandeerd worden.”
Met Indusil SRM Aqua van Rewah wordt een totale bescherming gegarandeerd. Het geleverde product is kant en klaar voor gebruik en beschermt na polymerisatie het beton tegen de meeste uiteenlopende dooizouten en de-icing zoals chloriden, nitrieten, metaboraten, ureum, glycolen enz… Indusil SRM Aqua dringt diep in de poriën en polymeriseert er tot een waterafstotende laag zonder de waterdampdoorlaatbaarheid nadelig te beïnvloeden. Door zijn samenstelling overbrugt het product eveneens haarscheuren in bestaande betonverhardingen en vrijwaart deze van vroegtijdige slijtage.
De keuze voor Indusil SRM Aqua mag gerust bijzonder genoemd worden. “We werken al decennia met Indusil SRM”, aldus Herwig Stroobant, hoofdvertegenwoordiger bij Rewah. “De grote bijzonderheid is dat voor dit project de keuze viel op Indusil SRM Aqua. Dat is hetzelfde product maar dan op waterbasis. Roos Groep deed al enkele kleinere projecten met dit product, maar op grote schaal is dit een primeur. De voordelen zijn duidelijk: nauwelijks tot geen geurhinder en geen solventen, zodat er geen kans is op het aantasten van de bitumen voegen. Omdat het een product op basis van water betreft, is het uiteraard wel belangrijk om rekening te houden met vorstgevoeligheid tijdens het stockeren. In het verleden was er een aanzienlijk prijsverschil met de Aqua-variant ten opzichte van de gewone Indusil SRM, maar door de verbeterde technische specificaties en de stijgende prijzen van solventen is dat verschil vandaag quasi weggewerkt. Niets staat aannemers dus nog in de weg om voor dit milieuvriendelijkere alternatief te kiezen.”
Die ecologische insteek is voor Roos Group in ieder geval belangrijk. Tom Roos: “Niet alleen voor producten, maar ook voor ons materieel. In Nederland worden we indirect al gedwongen rekening te houden met het milieu. Maar ook principieel neigen we sterk naar milieuvriendelijke producten als ze in dezelfde prijsklasse zitten als de traditionele producten. In Nederland hebben we het voordeel dat de prijzen van projecten momenteel hoger liggen dan in België en bovendien sturen de Nederlandse overheden de aanbestedingen ook steeds nadrukkelijker richting milieuvriendelijkheid.”
De Indusil SRM Aqua wordt best zo snel mogelijk na het uitharden van het beton aangebracht. Tom Roos: “Dit om de vervuiling van de verharding tot een minimum te beperken. Daarom passeerde er ook eerst een veeg- en zuigwagen om het oppervlak zo proper mogelijk te krijgen. Flexibiliteit langs onze kant was zeer belangrijk. Want ook met de weersomstandigheden moesten we rekening houden. Daags voor de uitvoering werd in de namiddag beslist of we de dag nadien de sprong konden wagen. Dit geldt zowel voor het storten van beton, het vullen van de voegen als voor het impregneren. Een minimum temperatuur van 10 graden is aangewezen en regen is absoluut uit den boze. Dinsdag 29 bleek uiteindelijk een ideale dag om dit huzarenstukje tot een goed einde te brengen”, aldus Tom Roos. ■