Zo worden bijvoorbeeld de verhoogde bruggen boven het Albertkanaal voorzien van een vezelgewapende betonnen laag met macrosynthetische vezels van producent Adfil. “Door het gebruik van onze synthetische, roestvrije en chemisch inerte vezels worden tijd en kosten bespaard en leveren we een stevige bijdrage op het vlak van duurzaamheid en ecologie”, aldus Jeroen Smet, technical sales director bij Adfil.
Adfil, met kantoren en productiehuis in Zele, ontwikkelt en produceert hoog performante vezels voor de wapening van stortklaar beton, spuitbeton en prefab elementen. Durus EasyFinish (sinds 2018 ATG-gecertificeerd) en Crackstop, de macro- en microsynthetische vezels van Adfil, worden steeds vaker gebruikt als duurzaam en roestvrij alternatief en/of aanvulling voor staalwapening. Dit levert aanzienlijke kosten- en tijdsbesparingen op tijdens de bouw. De vezels leveren ook een substantiële bijdrage om de CO2 voetafdruk aanzienlijk te verbeteren: dit bewijst de EPD-certificatie (Environmental Product Declaration) waarover Adfil sinds begin 2020 beschikt.
Jeroen Smet: “Die EPD-certificatie was een kostelijk en langdurig traject, maar is wel een cruciale schakel in ons ontwikkelingsplan. En we beperkten ons niet tot het productieproces. De hele keten, tot en met afbraak en herwerking van het materiaal is opgenomen in de EPD. Vandaag is Adfil wereldwijd marktleider op het vlak van synthetische vezels voor betonwapening. De hele ontwikkeling heeft een tijd geduurd, maar dat was ook het opzet van het traject dat we samen met Centexbel, het competentiecentrum voor textiel en kunststoffen, hebben doorlopen. Ons gamma bestaat nu uit macrosynthetische vezels met een kracht van 600 MPa, waar staalwapening schommelt rond 500 MPa. De microsynthetische vezels worden op hun beurt gebruikt om plastische krimp op te vangen.”
Adfil is momenteel de enige speler op de markt met een ATG-certificatie voor synthetische vezelwapening. En die certificatie biedt de mogelijkheid om de vezels te integreren in overheidsopdrachten, waar BENOR-certificatie voor beton vereist is. En die BENOR-stempel houd je enkel als je met ATG-gecertificeerde producten werkt. “Op die manier proberen we ervoor te zorgen dat iedereen aan ons denkt wanneer het over vezelwapening gaat”, vertelt Wim Ronsse, technical sales manager bij Adfil. “Sinds we beschikken over een ATG-certificaat leert de markt ons steeds beter kennen. Zo zijn we vandaag ruim bekend bij alle betoncentrales, onze directe klanten. Van daaruit bereiken we ook aannemers, ingenieurs, architecten … De ontwikkeling staat volledig op punt, nu is het tijd om de markt te veroveren.”
De vezels van Adfil werden in België onder andere al opgepikt voor projecten van Infrabel en ook de Vlaamse Waterweg vond voor de bruggen in Kuringen en Genk al de weg naar Zele. “De voordelen van ons product voor de wapening van beton zijn dan ook groot”, vertelt Jeroen Smet. “De vezels hebben een grote impact op de structuur van het beton. Wanneer beton scheurt en water bereikt de staalwapening, dan zet het staal uit en spat het beton er uiteindelijk af. Onze polymeervezels worden geactiveerd zodra er een scheur optreedt en zullen zo het beton samenhouden om ergere problemen te vermijden. Bovendien houden de vezels water tegen zodat het staal ook gevrijwaard blijft. Zo kunnen staal- en vezelwapening elkaar sterker maken en samen een fantastisch duurzaam geheel vormen. Staalwapening is zeer nuttig om de treksterkte van beton te verhogen, maar doet dat wel op basis van puntlasten. Je kan beton niet volledig volproppen met staal. Door vezels toe te voegen, verminder je drastisch de hoeveelheid staal en wordt het minimum aan staal dat nodig is ook nog eens beschermd.”
Voor de berekening van de hoeveelheid vezelwapening voor een bepaald type beton doet Adfil steevast een beroep op drie onafhankelijke ingenieurs. Jeroen Smet: “Hun berekeningen zijn gebaseerd op onze testen in het WTCB, waar we verschillende buigtreksterktetesten hebben uitgevoerd voor verschillende betonsterktes met verschillende doseringen om zo een goed beeld te krijgen van het te verwachten nascheurgedrag. Voor de bruggen boven het Albertkanaal betrof het een betontype C30/37, goed voor ongeveer 40 Newton/mm² drukkracht. Daar koppelen wij een nascheurgedrag aan en op basis van die info beginnen de ingenieurs te rekenen. Het grote voordeel is dat zij een gegarandeerd design afleveren.”
Niet alleen voor stortklaar beton, maar ook voor spuitbeton profileert vezelwapening zich als een bijzonder efficiënt alternatief. Bijvoorbeeld bij de bouw van tunnels. “Zo werden onze vezels gebruikt voor de realisatie van de Brennertunnel die Oostenrijk met Italië verbindt. Spuitbeton wordt onder hoge druk gespoten en met onze vezels is het beton meteen gewapend. Zonder gebruik van vezels moet er eerst een staalwapening geplaatst worden, maar het spuitbeton kan zich geen 360 graden rond de wapening hechten en dat is een nadeel. Spuitbeton met vezelwapening is dan ook een uiterst efficiënt product om tunnels te bouwen”, besluit Jeroen Smet.