Onlangs heeft de Vlaamse regering duidelijkheid verschaft over de relancemiddelen in mobiliteit voor de komende twee jaar. Daaruit blijkt dat zij drie vierde van de bijkomende middelen investeert in het verduurzamen van ons vervoer. De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) beklemtoont dat de bouwsector meer dan ooit haar schouders zet onder deze shift naar een groenere en duurzame mobiliteit.
De voornaamste speerpunten zijn meer en betere fietsinfrastructuur, de verdere shift naar vrachtvervoer over water, een netwerk van laadpalen, het saneren van gronden bij mobiliteitswerken … Bovendien zullen deze extra middelen een boost geven aan de uitrol van de lokale vervoersregio’s.
In totaal voorziet de Vlaamse regering in 2021 en 2022 885 miljoen euro aan relancemiddelen in mobiliteit. 646 miljoen euro ervan wordt reeds in 2021 ingezet. Een kwart is bestemd voor verkeersveiligere wegen. Drie vierde van deze middelen gaat naar het verduurzamen van onze mobiliteit: 250 miljoen euro voor fietsinfrastructuur,164 miljoen euro voor de verdere shift naar vrachtvervoer over water door onder andere de bruggen over het Albertkanaal versneld te verhogen, het installeren van pompen aan onze waterlopen om onnodig waterverbruik te vermijden kost 35 miljoen euro, het vergroenen van de weginfrastructuur met ledverlichting en laadinfrastructuur is goed voor 120 miljoen euro, het saneren van vervuilde gronden bij de Oosterweelwerken vergt 23 miljoen euro en ten slotte krijgt het vergroenen van het openbaar vervoer (De Lijn) 93 miljoen euro.
Heel wat van deze investeringen zullen de uitrol van de lokale vervoersregio’s versterken. Denk maar aan het uitbouwen van het fietsnetwerk en de laadpaalinfrastructuur. De vervoersregio’s focussen immers op een gecombineerd traject van verschillende vervoersmiddelen en vooral goede overstapmogelijkheden: essentieel als valabel alternatief voor de wagen. Pendelaars zullen vlot kunnen schakelen tussen onder andere elektrisch (deel)vervoer – zoals de steeds populairdere speedpedelec en wagens met een elektromotor – en openbaar vervoer zoals trein, tram, bus of metro.
Uit een recente rondvraag van Radio 2 en UGent is gebleken dat de coronacrisis de gemeenten veel geld kost en dat 1 op de 4 gemeenten daardoor geplande investeringen uitstelt. Dat zal ook gevolgen hebben voor de relancemiddelen in mobiliteit. Zo rekent de Vlaamse regering in haar globale fietspadenplan op 300 miljoen euro van de gemeenten. Voor veilige schoolomgevingen gaat het bijkomend om 15 miljoen euro van de gemeenten. Ook voor de uitbouw van laadpalen bedraagt het aandeel van de lokale besturen 15 miljoen euro. Aangezien het relancebeleid duizenden extra jobs in de bouw en haar toeleveringssectoren oplevert en de maatregelen het leefmilieu aanzienlijk helpen te verbeteren, dringt de VCB er bij de lokale besturen op aan om de geplande investeringen niet uit te stellen. Maar om voluit mee te werken aan de economische relance.