De trein is en blijft een belangrijke manier om te verplaatsen, zowel in België als mondiaal. In regio’s waar de infrastructuur reeds aanwezig is, zijn regelmatig werken nodig om voorbereid te zijn op de toekomst. Voorbeelden hiervan zijn (preventief) onderhoud, verbreding en uitbreiding van het spoornet en verhoging van de beschikbaarheid ervan.
In regio’s in ontwikkeling is er een nood aan nieuwe infrastructuur om de toenemende populatie en handel op te vangen. Bij voorkeur gebeuren al deze werken op een zo efficiënt mogelijke manier, waarbij de constructie een lange levensduur heeft en de onderhoudskosten beperkt worden.
Geotextiel wordt reeds verscheidene jaren met succes gebruikt in de infrastructuur. Geotextiel is eenvoudig en snel te installeren en draagt bij aan een stabiele en duurzame constructie van de spoorweg. Een nonwoven geotextiel kan gebruikt worden om verschillende lagen, met andere eigenschappen en deeltjesgroottes, van de spoorstructuur van elkaar te scheiden. De constante beweging van een voorbijrijdende trein op een spoor kan leiden tot een pompend effect in de onderliggende lagen. Hierdoor kunnen fijne gronddeeltjes uit de ondergrond in de ballast terecht komen, waardoor de functionaliteit hiervan snel achteruitgaat.
Een nonwoven geotextiel tussen ballast en ondergrond verhindert dat deze fijne deeltjes omhoog komen. Hierdoor wordt de kwaliteit van de ballast veel beter en langer behouden en wordt de levensduur van het spoor verhoogd.Het geotextiel voorkomt de migratie van deeltjes, maar is daarentegen wel permeabel voor water, waardoor water zich nergens accumuleert of gehinderd wordt.
Een goede afvoer van overtollig water, bijvoorbeeld uit de ondergrond of door neerslag, helpt bij het voorkomen van de achteruitgang van de structuur. Een nonwoven geotextiel heeft, naast haar scheidende en filterende werking, bovendien een drainerende werking, waardoor water in de constructie sneller en makkelijker verwijderd wordt. Bij de keuze van het geotextiel is het van belang dat het materiaal zowel voldoende resistent is tegen de krachten die er op inwerken, als goede hydraulische eigenschappen heeft. De combinatie hiervan, samen met een juiste installatie, levert een performant functionerend geotextiel in de constructie.
Bontec® is de merknaam voor een uitgebreid gamma geotextielen van Bontexgeo, met een jarenlange toepassing in infrastructuur, zoals spoorwegen. Het type bij uitstek voor toepassing in spoorwegconstructie is Bontec® SNW 50, geproduceerd in België. Het product is specifiek ontwikkeld om een hoge sterkte en rek te bieden in combinatie met hoge waterdoorlatende eigenschappen en een ideaal product te vormen voor gebruik in de spoorwegen.
Welke eisen moeten gesteld worden aan geotextiel, voor toepassing in infrastructuurwerken, wordt in België vastgelegd in PTV 829. Bontec SNW 50 voldoet hierbij aan type 3.2, specifiek voor spoorwegbouw. Daarnaast is SNW 50 Benor-gecertificeerd. Deze onafhankelijke certificatie biedt een bijkomend vertrouwen in de kwaliteit en de conformiteit van het product aan de verschillende partijen in de keten.
Ook in Frankrijk is SNW 50 al jarenlang een vaste waarde. Het product is goedgekeurd door de Franse Spoorwegmaatschappij SNCF voor gebruik in de spoorwegbouw in Frankrijk. Tevens is SNW 50 al geruime tijd Asqual-gecertificeerd, het Franse certificaat voor geotextiel. Ook in dit geval biedt het Asqual certificaat bijkomend vertrouwen bij Franse afnemers, maar ook ver daarbuiten.
Doorheen de jaren werden verschillende werken in binnen- en buitenland uitgevoerd met Bontec® SNW 50, waaronder de uitbreiding van de spoorlijn in Hansbeke, de aanleg van de stopplaats in Beerne, de aanleg van een tramlijn in Grenoble (Frankrijk) en de aanleg van de spoorlijn voor een TGV in Marokko. Als internationale producent met vestiging in België, heeft Bontexgeo een jarenlange ervaring en reputatie opgebouwd. De lokale productie, hoge beschikbaarheid van materiaal, de klantgerichtheid en de hoge kwaliteit vormen sterke troeven voor grote en kleine werven in België en daarbuiten.