Landmeetkunde Duyck heeft zich naast landmeten binnen de bouwsector sinds enkele jaren gespecialiseerd in het landmeten binnen de spoorwegbouw. Het opmaken van een referentiesysteem, opmeten van sporen, ontwerpplannen lezen, spoorwegontwerpen optimaliseren, indien nodig spoorwegtracés ontwerpen, assisteren bij onderstopwerken, … zijn dagdagelijkse taken geworden.“Als kantoor proberen we een volledige ondersteuning op vlak van topografie te bieden aan diverse spoorwegaannemers”, vertelt Joke Roose, die samen met haar echtgenoot en landmeter Pieter Duyck het bedrijf runt.
Topografische handelingen met de grootste nauwkeurigheid uitvoeren, kan alleen met de juiste en nieuwste meetapparatuur. Dat heeft het voorbije jaar gezorgd voor enkele investeringen in de meest up to date spoorwegtrolleys. Joke Roose: “Met de Gedo CE 2.0 Prisma Trolley en de Gedo CE 2.0 Prisma Trolley Vorsys hadden we al trolleys die respectievelijk 600 en 1.200 m per uur kunnen meten, maar met de aankoop van de Amberg IMS 1000 kunnen we nu ook grotere tracés aan, waarbij we tot 3 km op een uur tijd kunnen meten. En dat met één persoon. Dat levert heel wat tijdswinst op.”
Afhankelijk van het type werk wordt een voorstel op maat geleverd: “Er is steeds een nauw contact tussen de aannemer en ons kantoor. Waardoor moeilijkheden vooraf bekeken, besproken en indien nodig aangepast worden. Hiervoor beschikken we over een team van landmeters waarbij we mensen hebben die hoofdzakelijk het veldwerk uitvoeren en personen die het kantoorwerk op zich nemen.”
Bij de ontspoorde goederentrein in 2019 werd Duyck Landmeetkunde gevraagd voor een snelle interventie. De schade aan het spoor was aanzienlijk, over een traject van 4 km moest het spoor volledig vernieuwd worden binnen een zeer spannende tijdspanne van 3 dagen. “We hebben het naastliggende spoor opgemeten, en van daaruit een spoorontwerp opgemaakt. Vervolgens hebben wij geassisteerd bij de onderstopwerkzaamheden in de dagen daarna en de controle uitgevoerd.
Nadat de laatste hand aan de herziening was gelegd, kon het traject weer ten volle in gebruik genomen worden. “Binnen de spoorwegsector wordt een grote flexibilteit verwacht”, benadrukt Joke Roose. “Onder ander bij werken als deze kunnen we aantonen dat we met een geolied team en de gepaste meetapparatuur snel en adequaat kunnen reageren.”
Uit Landmeetkunde Duyck is TLS Duyck BV gegroeid. TLS Duyck is naast de spoorwegsector in hoofdzaak actief in de bouwsector. “Het uitvoeren van 3D-gestuurde nivelleringswerken is een uitdagende aanvulling voor ons kantoor en zorgt voor een nog betere dienstverlening aan onze klanten. Voor die uitvoering beschikken we over twee nivelleringsdozers, de Komatsu D37-ex en de D37-px, die voorzien zijn van het geautomatiseerde 3D-UTS-sturingssysteem van Trimble. Begin 2020 komt daar een 3D-gestuurde rupsschranklader bij voor het fijnere nivelleringswerk. De grote meerwaarde voor onze klant is dat wij zelf de opmeting kunnen uitvoeren, modellen opmaken, indien nodig onmiddellijk aanpassingen kunnen doorvoeren op de werven en de uitvoering in één doen.”
Zoals bij veel bedrijven is het moeilijk om de juiste mensen te vinden. De uitstroom van landmeters is niet groot. “Door het specifieke werk worden mensen die hier starten intern opgeleid. Van zodra ze over de nodige kennis en ervaring beschikken gaan ze individueel de werven op. Het is altijd zoeken naar de witte raven die geboeid zijn in imposante werven en willen meewerken aan de opbouw van diverse spoorwegtracés binnen een gemotiveerd team van landmeters”, besluit Joke Roose.
Vagevuurstraat 31, 8750 Wingene
T +32 477 39 30 65
www.landmeetkundeduyck.be