De klant ontzorgen wordt alsmaar belangrijker, ook in de spoorwegbouw en utiliteits-netwerken. En dat hebben ze bij MOBIX, onderdeel van CFE Contracting, goed begrepen. De groep, met hoofdzetel in Mechelen, verzamelde reeds de krachten van vijf specialisten in rail en utility sector en wil met de opstart van een verhuurafdeling, een gloednieuw trainingscentrum en meer aandacht voor nieuwe technologieën een groter marktaandeel verwerven en zijn stempel nog breder drukken op de Belgische markt.
MOBIX focust op twee sectoren: de railsector en de utility networks. Laurent Eeraerts, Managing Director Mobix: “Binnen rail doen we alles van sporen en bovenleiding tot signalisatie. We zien dat onze entiteiten vaak beroep moeten doen op hetzelfde zware materieel, zoals spoorkranenkranen, betonaggregaten, hoogtewerkers… Om een optimale bezettingsgraad te garanderen, wordt er een business unit Rent opgericht die zal instaan voor het ter beschikking stellen van dit materieel aan de andere afdelingen alsook voor de verhuur aan partners en derden. Jeroen De Roeck, Division Manager Rail, bevestigt: “Partnerships zijn een belangrijke hefboom in onze strategie van total solution provider. Het luik van de civiele werken (tunnels, bruggen…) voor de spoorbouw is hiervan een goed voorbeeld. MOBIX heeft zelf niet de kennis noch de ambitie om deze zelf uit te voeren. Door de expertise binnen CFE aan te wenden, in dit voorbeeld een partnership met Van Laere nv, kunnen we met een totaalpakket naar de klant stappen en hem zowel administratief als technisch ontzorgen. Iets waarvan we merken dat het steeds belangrijker wordt.”
De utility-afdeling van MOBIX is gespecialiseerd in het aanleggen van distributienetwerken voor gas, hoog-, midden- en laagspanning. Ook het plaatsen en onderhouden van openbare verlichting behoort tot de mogelijkheden, wat MOBIX bewijst in het omvangrijke project Lichtplan 4.0 dat wordt uitgevoerd in samenwerking met Citelum. “Kort samengevat behelst het project de vernieuwing en het onderhoud van alle verlichting langs autosnelwegen en gewestwegen in Wallonië”, verduidelijkt Olivier Di Pietrantonio, Division Manager Utilities. “Het houdt in dat alle gasontladingslampen op een termijn van 4 jaar vervangen worden door ‘slimme’ ledverlichting. Tevens wordt er ook gedurende een periode van 20 jaar preventief en curatief onderhoud voorzien. Hoofdzaak in dit verhaal is dat het een resultaatsverbintenis betreft en dat er met andere woorden een gegarandeerde energiebesparing moet behaald worden.”
Naast de besparende factor is het project Lichtplan 4.0 ook een technologische sprong vooruit. Zo is de nieuwe verlichting voorzien van communicatiemodules. Laurent Eeraerts: “Het systeem laat de verlichting flikkeren wanneer je een af- of oprit in de verkeerde richting neemt en past automatisch de lichtintensiteit aan het omgevingslicht, de verkeersdensiteit en de weersomstandigheden aan. Ook communicatie met toekomstige zelfrijdende voertuigen behoort nu reeds tot de mogelijkheden.”
Lichtplan 4.0 toont enerzijds de passie van MOBIX voor technologie en anderzijds de drang om zijn marktaandeel te vergroten. Jeroen De Roeck: “Voor Utilities en zeker ook voor Rail willen we ons nadrukkelijker profileren over het hele Belgische grondgebied. Door een goede spreiding van de vestigingen kunnen we overal kort op de bal spelen.” Laurent Eeraerts bevestigt: “De eerste stap is ervoor zorgen dat de Business Units volgens dezelfde procedures en met dezelfde IT-systemen gaan werken. We streven hierbij naar een organisatorische vorm waarbij de ondersteunende diensten gecentraliseerd worden, zonder dat we daarbij de ondernemingsgeest van de BU’s beknotten. In een tweede stap gaan we op zoek naar een groter marktaandeel waarbij we eerst organische groei en complementaire acquisities in België bekijken. Nadien is het onze ambitie om ook in de buurlanden voet aan wal te krijgen.”
Ook op het vlak van technologie wil MOBIX grote stappen zetten. “De spoorwegsector is een zeer arbeidsintensieve sector en dat zal ook zo blijven, maar toch kunnen we niet om de technologie heen. Denken we maar aan het gebruik van drones als meetsysteem, machinebediening op afstand…”, vertelt Jeroen De Roeck. “Het potentieel is vandaag nog onderbenut en daar wil MOBIX verandering in brengen. Kijk naar DEME, eveneens onderdeel van CFE. Hun baggeractiviteiten, offshore-projecten… zijn doordrenkt van technologie. Het is dan ook onze ambitie om de DEME van de spoorwegsector te worden.”
De combinatie van het hoogtechnologische en het arbeidsintensieve is volgens MOBIX de kracht van de spoorwegsector op lange termijn. “We willen graag investeren in technologie en machines, maar je moet ook de mensen hebben om die machines te bedienen. De war for talent die momenteel woedt, voelen we op twee vlakken: het tekort aan zowel hooggeschoolden technici alsook aan gespecialiseerd uitvoerend personeel. Door de hoge bezettingsgraad van de sporen (toegenomen cargoverkeer) worden de werkuren vaak beperkt tot de nachten en de weekends. Dat weegt enerzijds op de work-life balance van onze mensen en zorgt er anderzijds voor dat nieuwe krachten niet meer de tijd krijgen om het vak on the job onder de knie te krijgen. Daarom werken we aan een eigen opleidingscentrum in Mechelen, waar we onze jonge mensen voor alle technieken, zowel op technisch als op veiligheidsvlak, grondig kunnen vormen”, besluit Laurent Eeraerts.