Containerschepen worden steeds groter. Ook de kades moeten meegroeien. Het Antwerps Haven-bedrijf (Port of Antwerp) en containerbehandelaar PSA Antwerp gaan daarom de Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde volledig vernieuwen. Met oog en respect voor het milieu. Het doel is om uiteindelijk de CO2-uitstoot per container te halveren. Vroom Funderingstechnieken levert daar nu al een wezenlijke bijdrage aan met de inzet van zijn hybride Hillcon HSCX1500GLS-E funderingsmachine.
De vernieuwing van de Europa Terminal past in de ambitie van de Antwerpse haven en de containerbehandelaars om de bestaande ruimte zo optimaal mogelijk te benutten. Bovendien wil men in de toekomst schepen met een grotere diepgang kunnen ontvangen. Om die reden wordt de bestaande 1.200 meter lange kademuur vervangen door een nieuwe muur en wordt de vaargeul verdiept van 13,5 meter naar circa 17,5 meter. “Vanwege de omvang van het project en het feit dat de bestaande terminal operationeel moet blijven, is het project opgesplitst in drie fasen”, begint Paul Bochem, accountmanager bij Vroom Funderingstechnieken. “Wij hebben nu het eerste (noordelijke) deel in opdracht van combinatie TM Europaterminal Civiel, bestaande uit Artes Roegiers, Artes Depret en Herbosch-Kiere.”
Vroom Funderingstechnieken is een vertrouwd gezicht op de Belgische markt. “We staan hier bekend als specialist in de complexere, grondverdringende heiwerken”, weet Paul. “Zo hebben we onder andere het ziekenhuis in Luik gefundeerd op vibropalen en vele windmolenfundaties gerealiseerd. In die hoedanigheid zijn we ook bij dit project betrokken. We hebben het eerste gedeelte in opdracht, wat neerkomt op het heien van 709 palen met een totale lengte van 20.397 meter.” Eind januari 2023 werd Vroom Funderingstechnieken de opdracht verstrekt. “Dat viel mooi samen met de aflevering van onze eerste hybride funderingsmachine. Alsof het zo had moeten zijn, gezien de beoogde duurzaamheidsambities van Port of Antwerp. Een prachtige uitdaging dus voor onze nieuwe geëlektrificeerde krachtpatser.”
De nieuwe kademuur wordt opgebouwd middels een combiwand, stalen MV-palen en de vibropalen van Vroom Funderingstechnieken. “Het gaat hier om vibropalen met een diameter van 559 mm en een voet van 680 mm”, vertelt Martijn Steenstra, projectmanager bij Vroom Funderingstechnieken. “Ze worden in schoor aangebracht om straks de horizontale krachten in de bodem te kunnen afdragen. Gezien de vele partijen en vele machines die tegelijk actief zijn op een relatief smalle strook, is een goede afstemming en coördinatie cruciaal voor de voortgang van het project.” Dat weerhoudt Vroom Funderingstechnieken er niet van om hier voor het eerst de hybride funderingsmachine in te zetten. “Het is weliswaar een nieuwe machine, maar er is vooraf uitvoerig mee getest en gesimuleerd. En natuurlijk zullen we wat kinderziektes voor de kiezen krijgen, maar het complete team van Hillcon en van Materieelbeheer Vroom staan standby om alles in goede banen te leiden.”
De Hillcon HSCX1500GLS-E is volgens Martijn niet te vergelijken met een conventionele funderingsmachine. “De machine kan zowel heien als boren, beide grondverdringend, en wordt softwarematig en elektronisch aangestuurd. Ook voor onze machinist dus een hele andere wereld. Verder onderscheidt de hybride machine zich onder meer door de enorme trekkracht van 150 ton”, zegt Martijn. Paul tot besluit: “Op 12 mei jongstleden hebben we de machine in ontvangst genomen en deze is vervolgens daarna op transport gegaan naar de haven van Antwerpen. Het is de grootste investering in de ruim zestigjarige geschiedenis van Vroom Funderingstechnieken. De tweede Hillcon HSCX1500GLS-E is op dit moment in aanbouw en is vanaf het eerste kwartaal van 2024 inzetbaar. Als vooruitstrevende speler op de funderingsmarkt blijven we voortdurend investeren op weg naar een emissieloze bouwplaats.” ■