De Sint-Lambertustunnel aan het gelijknamige treinstation in Luik krijgt nieuwe slaptracksporen. Een nauwkeurige plaatsing is bij dit type sporen nog belangrijke dan bij klassieke rails aangezien slaptracksporen in beton gegoten worden en aanpassingen achteraf bijgevolg niet meer mogelijk zijn. Om het vrijeruimteprofiel van de trein te waarborgen, bracht Landmeetkunde Duyck de tunnel nauwkeurig in kaart aan de hand van een 360° 3D-scan.
Landmeetkunde Duyck was ook vorig jaar al betrokken bij de eerste fase van de spoorvernieuwing in de Sint-Lambertustunnel. “We zijn gestart met het uitzetten van alle referentiepunten in de tunnel en met het opmeten van de bestaande toestand van de sporen. Op basis van onze metingen zijn de ontwerpen van het nieuwe spoortraject geoptimaliseerd”, legt zaakvoerder Pieter Duyck uit. “We hebben tevens een 3D-scan gemaakt van de volledige tunnel, die een kleine kilometer lang is, met als doel het vrijeruimteprofiel van de trein te kunnen waarborgen. Het spreekt voor zich dat de trein nergens tegenaan mag botsen wanneer hij door de tunnel rijdt.”
In de Sint-Lambertustunnel legt hoofdaannemer MOBIX namelijk een nieuw slaptrackspoor aan. Dergelijke sporen worden niet op ballast gelegd, maar zijn ingegoten in beton. Dat houdt in dat er geen aanpassingen meer mogelijk zijn eens de sporen geplaatst zijn. Alles staat of valt dan ook met een terdege voorbereiding en daarin speelt Landmeetkunde Duyck een vitale rol. “Het is onze taak om alles tot op de millimeter nauwkeurig op te meten”, benadrukt Pieter Duyck. “Na de initiële 3D- scan komen we assisteren tijdens het regelen van de sporen zodat deze perfect juist liggen. Vooraleer het beton gegoten wordt, komen we nog tweemaal ter plaatse controleren of er geen wijzigingen zijn gebeurd tijdens de uitvoering van de andere werkzaamheden in de tunnel. Ook na de plaatsing wordt het spoor opnieuw afgetoetst aan onze 3D-scan, vooraleer er een trein door de tunnel rijdt.”
De 3D-scan gebeurt met behulp een Trimble TX8, een scantoestel waarmee je in één dag de volledige tunnel kan scannen. “Dit meettoestel laat toe om een overvloed aan data te verzamelen over de tunnel en de toestand van de sporen”, vertelt Pieter Duyck. “Dankzij gespecialiseerde software kunnen we virtueel een trein door de tunnel laten rijden om alle gevarenzones uit de ontwerpen te filteren.”
De metingen zijn uitgevoerd op de zeer drukke spoorlijn L34: Luik Guillemins. Om de hinder van de tijdelijke lijnonderbrekingen te beperken, worden de werkzaamheden uitgevoerd tijdens de zomervakantie. “We dienen ons te houden aan een zeer korte uitvoeringstermijn, maar gelukkig beschikken wij over gespecialiseerde landmeters én het nodige materieel om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen”, aldus Pieter Duyck. “Slaptracksporen komen in België zelden voor dus een project als de Sint-Lambertustunnel is voor ons een mooie uitdaging. We hebben intussen de nodige knowhow in huis dankzij onze ervaring in de Liefkenshoektunnel in Antwerpen en de Schumantunnel in Brussel, waar we ook 3D-scans hebben uitgevoerd in het kader van de aanleg van nieuwe slaptracksporen. Bij spoorwerken komt het erop aan om je flexibel te kunnen opstellen én mensen met de juiste kennis in huis te hebben. Intussen zijn we met Landmeetkunde Duyck al negen jaar actief in de spoorwerken dus aan ervaring hebben we geen gebrek.”