Een jaar lang zullen ze de energieopbrengst en stabiliteit van de panelen monitoren. “Hiermee tonen we aan publiek, industrie en investeerders dat deze technologie haalbaar is langs onze autowegen en fietspaden” zegt prof. dr. Michaël Daenen (UHasselt/EnergyVille).
Binnen het Interregproject Rolling Solar (Euregio Maas-Rijn) onderzoeken wetenschappers of en hoe zonnecellen geïntegreerd kunnen worden in weginfrastructuur zoals fietspaden, autowegen en geluidsbarrières. Op het Thor Park in Genk werken de Belgische partners binnen dit project aan een proefopstelling van geluidsschermen met geïntegreerde zonnecellen. Nederlandse partners werken in Nederland gelijktijdig aan vergelijkbare proefinstallaties om zo gezamenlijk tot een snelle grootschalige toepassing van de technologie te komen.
Op wanden van in totaal 13 m lang en 5 m hoog testen ze binnenkort of zonnepanelen op niet-doorzichtige wanden kunnen geïntegreerd worden. Dat doen ze door op betonnen keerwanden traditionele zonnepanelen en flinterdunne, flexibele dunnefilmzonnepanelen te verlijmen of op frames te bevestigen. Michaël Daenen: “Daarnaast onderzoeken we ook het potentieel van een semi-transparante opstelling. Dat bestaat uit metalen frames waar we zonnepanelen inschuiven die langs beide zijden zonne-energie kunnen opvangen, zogenaamde bi-faciale PV. Deze zullen over enkele weken geplaatst worden.”
Gedeputeerde van Economie en POM-voorzitter Tom Vandeput: “Dit project is zeer innovatief. De ruimte die door de weginfrastructuur wordt ingenomen, krijgt door de nieuwe functie als energieproducent een groter publiek rendement. Het zorgt ook voor een grotere duurzaamheid. Dit creëert oneindig veel mogelijkheden in het verstedelijkte Vlaanderen. Als we erin zouden slagen deze nieuwe technologie toe te passen in de weginfrastructuur van de Limburgse gemeenten, dan zou Limburg pas uitblinken in de energietransitie.”
Een jaar lang zullen de onderzoekers de energieopbrengst van de verschillende types zonnecellen monitoren en kijken ze ook naar de stabiliteit van de gebruikte materialen. Hiervoor plaatsen ze tal van sensoren in de modules waardoor ze factoren zoals temperatuur of mechanische stress continu kunnen meten. Zo krijgen ze zicht op de impact van (extreem) hoge of lage temperaturen op de energieopbrengst en onderzoeken ze ook het effect van een zware, voorbijrijdende vrachtwagen of een stevige windvlaag op de stabiliteit van de technologie. De onderzoekers zullen ook de akoestische kwaliteiten van de geluidsschermen laten testen volgens de norm.
Voor de materiaal-en technologiekeuzes en het modelleren van de energieopbrengst werd beroep gedaan op de expertise van imec. “Het is onze missie om onze partners te helpen bij de vertaling van nieuwe ideeën naar real-life demonstraties”, zegt Eszter Voroshazi, die de fotovoltaïsche onderzoeksgroep bij EnergyVille/imec leidt.
Met dit project, dat geleid wordt door de Nederlandse Onderzoeksorganisatie TNO, willen de onderzoekers en de industriële partners het potentieel en de diversiteit aan mogelijkheden tonen van zonnecellen geïntegreerd in weginfrastructuur. Bas van de Kreeke (industriële partner): “Als infra-aannemer zien we veel potentieel. De samenwerking met de kennisinstellingen biedt ons de kans om het proces verder te industrialiseren. Ik voorzie dat we binnenkort de zonnepanelen al in de fabriek in optimale omstandigheden zullen bevestigen op de geluidsmuur, die dan enkel nog geplaatst dient te worden langs de weg. Uit de geluidsmuur komt een stekker, die we verbinden met het elektriciteitsnet.”
“Dergelijke projecten passen perfect in de prioriteiten van SALKturbo. Voor een crisisbestendige economie en hoogwaardige jobs moeten we excelleren. Innovatie draagt hieraan bij. Op het vlak van onderzoek naar slimme energietransitie staat EnergyVille aan de top. Die toppositie zetten we in om onze bedrijven innovatiever, sterker en competitiever te maken. De Limburgse bouwsector en de sector van de wegenbouw hebben al een uitstekende reputatie. Indien dit project slaagt, dan versterkt dit de concurrentiekracht van onze bedrijven. En dit is goed voor bedrijfsgroei, behoud van tewerkstelling en zelfs nieuwe jobs. En uiteindelijk voor de Limburgse welvaart”, besluit Tom Vandeput.