BIA, een familiale groep die actief is in de Benelux en zeventien Afrikaanse landen, werd in 1902 opgericht door Georges Bia om ondere andere de vliegtuigen van de gebroeders Wright te verdelen. Anno 2021 is het bedrijf gevestigd in Overijse en is het uitgegroeid tot een belangrijke speler in de sector van machines voor de bouw- en ontginningssector. “We zijn een globale partner voor onze klanten, met innovatieve diensten en een constante wil om onszelf in vraag te stellen als sleutels tot succes”, zegt Damien Bioul, directeur van BIA Belux.
Komatsu-bulldozers, -laders, -graafmachines en -dumpers (waarvan BIA de grootste onafhankelijke verdeler ter wereld is), Metso-Outotec- en Portafill-brekers en -zeefinstallaties en Ausa-knikdumpers: dat zijn de topmerken die BIA verdeelt en die je kan ontdekken op de parking van het voornaamste Service Center in Fleurus. Een twintigtal technici houden zich er continu bezig met de machines. Voorts werken er 21 collega’s op de klantendienst. Drie jaar geleden opende BIA een tweede Service Center in Izegem.
In de ontginningssector is de reputatie van BIA evenredig met de leeftijd van het bedrijf. BIA is de distributeur waarmee Metso-Outotec al het langst samenwerkt (negentig jaar!). De groep aarzelt evenmin om de nodige investeringen te doen om haar reputatie in de bouwsector op het hetzelfde niveau te brengen als de kwaliteit van haar machines. Damien Bioul: “Voor de kleinste machines werken wij met een twintigtal Utility Partners. Dit netwerk van plaatselijke distributeurs, dat negen jaar geleden werd opgericht, levert intussen goede resultaten.” Voor de grotere machines werkt BIA rechtstreeks samen met de klant. “Naarmate we de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren, zien we ons marktaandeel toenemen. Dat zit momenteel in een stroomversnelling dankzij de algemene marktgroei in 2021 en het feit dat we er dubbel van profiteren door actief nieuwe klanten te werven.” BIA is al lang de primus inter pares op het vlak van bulldozers, maar wint ook terrein met zijn graafmachines en wielladers, onder meer met krachtige en gemakkelijk bedienbare modellen zoals de WA475. De laatste editie van Matexpo heeft dit eens te meer bewezen.
De kracht van BIA schuilt in het vermogen om klanten een totaalplossing aan te bieden die indien nodig, nieuwe machines, onmiddellijk beschikbare -tweedehandsmachines en huurmachines voor specifieke behoeftes, combineert. Dit alles met een complete en proactieve service en een financieringsaanbod op maat. BIA behoort dan ook tot de beste leerlingen van de klas in deze onzekere tijden. Damien Bioul: “Dankzij de hulp van de groep bestellen wij alles ruim op voorhand op basis van onze verkoopvooruitzichten. Dit helpt ons ook om prijsstijgingen binnen de perken te houden. Het merendeel van deze machines is verkocht vooraleer ze bij ons arriveren. Het zeer hoge percentage machines dat met servicecontracten wordt verkocht, stelt ons ook in staat om ze op de voet te volgen. Tot grote tevredenheid van de klant, die we als een echte partner beschouwen.”
Om klanten te helpen bij de optimalisering van de TCO van hun vloot, de werking van hun machines en de veiligheid van hun machinisten gebruikt BIA zijn SmartFleet-platform: “De machines zijn al zeer efficiënt, maar als distributeur kunnen wij een belangrijke rol spelen in de verdere optimalisering van het rendement van de investering van onze klanten. Ons SmartFleet-systeem stelt ons in staat om alle nuttige gegevens te verzamelen (verbruik, stationair draaien …) en de klant op maat te adviseren. Wij baseren ons ook op de meest kritieke foutcodes – vooral degene die op een veiligheidsrisico wijzen – om klanten voor te stellen om opleidingen voor hun operatoren te organiseren.”
Gps-geleiding van machines is een ander aspect van de digital shift. Veel Komatsu-machines zijn standaard voorzien van iMC (Intelligent Machine Control) en andere modellen kunnen naderhand worden uitgerust met het Topcon-systeem. Damien Bioul: “We hebben onlangs zelfs beslist om een kleine SmartFleet-eenheid met een toegewijde technicus en service van op te richten. Wij willen deze activiteit op termijn ook aanbieden voor machines van andere merken. Altijd met het idee om de voornaamste partner van de klant te zijn en zijn leven gemakkelijker te maken.”