Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Op naar duurzamere wegen
Uit simulaties is gebleken dat Shell Bitumen CarbonSink de CO2-footprint van een ton bitumen met maximaal 250 kg CO2e en de CO2-footprint van een ton asfalt met maximaal 13 kg CO2e vermindert.

Op naar duurzamere wegen

Shell Construction and Road zet sterk in op decarbonisatie. Om de CO2-footprint van wegwerkzaamheden terug te dringen en zo bij te dragen tot het behalen van de doelstellingen in het klimaatakkoord van Parijs, ontwikkelde het nieuwe bitumenvarianten. Wij spraken met Jean-Nicolas Desprez, technisch directeur bij Shell Construction and Road Europe.  

Wat zijn de kernactiviteiten van Shell Construction and Road. Vanwaar deze nieuwe naam?  

Jean-Nicolas Desprez: “Onze bitumenactiviteiten zijn de afgelopen honderd jaar aanzienlijk geëvolueerd, van onze eerste bitumenfabriek in het Verenigd Koninkrijk in 1919 tot het werk dat we vandaag doen om de slimme wegen van de toekomst te creëren. Shell Bitumen is Shell Construction and Road geworden als antwoord op een veranderende en koolstofarme wereld, inclusief een sectorspecifieke benadering van de bouw en wegenbouw. Shell Construction and Road biedt een breed scala aan hoogwaardige producten, van standaard bitumen tot speciale polymeergemodificeerde bitumenvarianten die onder de merknaam Shell Cariphalte op de markt worden gebracht. Onze bitumenproducten worden gebruikt op een ruime variatie aan wegdekken over de hele wereld, van stads- en snelwegen tot Formule 1-circuits en start- en landingsbanen van luchthavens.”

“Met onze baanbrekende innovaties hebben we binnen onze sector een nieuwe standaard gezet”, zegt Jean-Nicolas Desprez.

Het komt er dus niet alleen op aan om in te spelen op de huidige regelgeving in termen van decarbonisatie en de uitdagingen op het vlak van CO2-reductie aan te gaan, maar ook om de duurzaamheid van jullie bedrijf te versterken door te anticiperen op toekomstige uitdagingen en een langetermijnvisie te hanteren. Hoe vullen jullie deze dubbele rol in?

“Shell Construction and Road is toonaangevend op het vlak van bitumentechnologie en bezit 49 actieve octrooien voor bitumen- en asfalttechnologieën. Wij hebben ons wereldwijde R&D-centrum voor bitumen gevestigd in het Indische Bangalore en beheren een netwerk van regionale technische centra in belangrijke regio’s in China, Frankrijk en Thailand. Wij ontwikkelen er nieuwe technologieën die sterkere, duurzamere en energiezuinigere wegen opleveren. Met onze baanbrekende innovaties op het gebied van gekleurde bindmiddelen, lagetemperatuuroplossingen, geurarm bitumen en onderwaterlijmen hebben we binnen onze sector een nieuwe standaard gezet voor deze toepassingen. Er is steeds meer interesse voor producten als Shell Bitumen CarbonSink, Shell Bitumen LT R (low temperature recycled), Shell Cariphalte Agesafe, Shell Bitumen Freshair (BFA) en PMB polymer modified bitumen.”

Bij de aanleg van deze parkeerplaats in Brumath werd voor het eerst in Frankrijk 20 ton Shell Bitumen CarbonSink-asfalt gebruikt.

Op 29 juni werd in het Franse Brumath de nieuwe asfaltcentrale van Brumath Enrobés ingehuldigd. Kunt u ons vertellen over deze ‘eerste’ toepassing van Shell Bitumen CarbonSink, die op veel belangstelling kon rekenen bij opdrachtgevers? 

“Shell Bitumen CarbonSink is ontwikkeld in het R&D-centrum van Shell in Bangalore en is gevalideerd door een Europese toepassing, die in het Verenigd Koninkrijk al is ingezet door Aggregate Industries voor zijn SuperLow-Carbon-asfalt. Het wordt op verschillende markten gelanceerd voor grootschalig gebruik op het wereldwijde wegennet. Uit simulaties is gebleken dat Shell Bitumen CarbonSink de CO2-footprint van een ton bitumen met maximaal 250 kg CO2e en de CO2-footprint van een ton asfalt met maximaal 13 kg CO2e vermindert. Dit betekent dat er per kilometer weg tot 6 ton CO2e in het bitumen kan worden opgeslagen.

Op de werf in Brumath, die beheerd wordt door Karp Kneip (een Luxemburgse aannemer die zich toespitst op openbare werken) en Brumath Enrobés (een bedrijf dat asfalt produceert), is voor het eerst in Frankrijk Shell Bitumen CarbonSink gebruikt. Het asfalt werd aangelegd door Trabet. Met deze nieuwe asfaltinstallatie, die is uitgerust met de nieuwste technologieën (verwarming en CO2-emissiecontrole), wilde Trabet zijn CO2-footprint in de hele waardeketen verminderen. Voor de aanleg van de parkeerplaats werd voor het eerst in Frankrijk 20 ton Shell Bitumen CarbonSink gebruikt en de levering vond plaats met een vrachtwagen die op BIO LNG reed om de milieu-impact van het transport te beperken.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?