Diversificatie van de activiteiten draagt bij tot solide financials
In lijn met eerdere jaren bleef 2019 een uitdagend jaar voor de internationale baggeractiviteiten. De marktomstandigheden vertoonden nog geen substantiële heropleving van de publieke en private investeringen. Het offshore segment kende echter wel een sterk verhoogde activiteit. De markt van offshore hernieuwbare energie blijft groeien aan een hoog tempo. Deze markt beperkt zich bovendien niet enkel meer tot Europa: Jan De Nul Group bouwt ook windmolenparken in Taiwan en binnenkort in de Verenigde Staten. De civiele activiteiten van de groep houden goed stand dankzij een sterke vastgoedmarkt in combinatie met enkele belangrijke projecten op de infrastructuurmarkt. De milieudivisie blijft als kleinste activiteitentak van Jan De Nul Group, stabiel presteren.
Jan De Nul Group kon in 2019 opnieuw de kaap van 2 miljard euro jaaromzet overschrijden. De EBITDA bedroeg 342 miljoen euro of 16,84% van de omzet, een prestatie in de kopgroep van de sector. Jan De Nul Group blijft zich onderscheiden door zijn ultra sterk balansprofiel, met een eigen vermogen van meer dan 2,9 miljard euro wat resulteert in een solvabiliteit van maar liefst 68%. De groep steunt bovendien op een belangrijke liquiditeitspositie met een netto cash overschot van 465 miljoen euro.
Jan De Nul Group blijft zijn reputatie gestandhouden als sterk investerend bedrijf en sloot 2019 af met een totale investeringswaarde van de lopende investeringen in nieuwbouwschepen van meer dan 700 miljoen euro. Nadat eerder in 2015 en 2018 de offshore jackup installatieschepen Vole au vent en Taillevent in de vloot kwamen, bestelde Jan De Nul Group in 2019 een derde next generation installatieschip, de Voltaire. Dit schip zal windmolens tot 270 meter hoog kunnen installeren, uniek in de markt. Eind 2019 kwam Les Alizés, een kraanschip voor drijvende installatie, erbij. Les Alizés is uitgerust met een hoofdkraan met een hefvermogen van 5.000 ton en al even indrukwekkende hijshoogtes. Beide schepen komen in 2022 in de vaart. Voltaire zal na oplevering meteen aan de slag gaan voor de bouw van het offshore windmolenpark Dogger Bank in het Verenigd Koninkrijk. De bestelling van beide schepen bevestigt Jan De Nul’s geloof in de toekomst van deze markt.
Jan De Nul Group blijft dus een constante koers varen van een gezonde financiële positie in combinatie met gerichte investeringen. Dat loont en vertaalt zich eind 2019 in een orderboek van 3,4 miljard euro.
ACTIVITEITEN IN 2019
De maritieme bagger- en offshore sector blijft ook in 2019 de hoeksteen van Jan De Nul’s activiteiten, goed voor 77% van de totale omzet van de groep.
In 2019 was Jan De Nul Group onder meer actief op grote kustbeschermingsprojecten zoals in Benin, waar het instond voor het design en de bouw van een onderwatergolfbreker als bescherming tegen kusterosie. Daarnaast voerde Jan De Nul Group ook havenbaggerwerken uit. In India werkte Jan De Nul Group mee aan het verdiepen en verbreden van het toegangskanaal naar Jawaharlal Nehru Port in Mumbai. In Mauritanië baggerde Jan De Nul voor de verdieping en verbreding van Nouadhibou, een grote exporthaven van ijzererts. In Argentinië werd de haven van Quequén tot -15 meter uitgediept. In Vietnam baggerde Jan De Nul Group voor de havenfaciliteiten van Long Son Petrochemicals Complex op Long Son Island en in Qatar voor de uitbreiding van het toegangskanaal tot Old Doha Port.
De offshore divisie was opnieuw betrokken bij de bouw van meerdere offshore windparkprojectenin Europa en daar buiten. In België realiseerde Jan De Nul Group Northwester 2, in Duitsland Trianel Windpark. Buiten Europa, meer bepaald in Taiwan, bouwde Jan De Nul Group twee offshore windparkprojecten: Changhua en Formosa 1 Fase 2. Voor de contracten Northwester 2 en Formosa 1 Fase 2 stond Jan De Nul Group ook in voor de kabelinstallatiewerken. In 2019 haalde Jan De Nul Group het project Formosa 2 binnen. De bouw van dit offshore windmolenpark met een totale capaciteit van 376 MW en 47 Siemens turbines van 8 MW elk, zal in 2020 van start gaan. De installatie van offshore windturbines in de Verenigde Staten is in volle voorbereiding en wordt in 2020 uitgevoerd.
Verder voerde de offshore divisie algemene offshore diensten uit, zoals de bouw van een aanlanding in Italië en Albanië voor een onderzeese trans-Adriatische pijpleiding, maar ook trenching- en rotsinstallatiewerken voor een pijpleiding voor het BP Tangguh Expansion Project in Indonesië. In Hainan, China, verrichte Jan De Nul Group rotsinstallatiewerken om een elektriciteitskabel tussen het vasteland en Hainan eiland te beschermen. Jan De Nul Group voerde dezelfde werken uit in Korea voor de bescherming van een elektriciteitskabel tussen de eilanden Jeju en Jindo.
Met 20% van de totale omzet blijven de civiele activiteiten een stabiel en constant deel uitmaken van Jan De Nul Group. Het palet aan civiele bouw- en onderhoudsprojecten is heel divers en bestaat uit onder andere residentiële gebouwen, scholeninfrastructuur, zorginstellingen, wegeninfrastructuur, viaducten, kaaimuren en sluizen. In België werkte Jan De Nul Group mee aan de renovatie van de Leopold II-tunnel in Brussel. In Nederland werd de Beatrixsluis in Nieuwegein succesvol opgeleverd en in Luxemburg stad renoveerde en verbreedde Jan De Nul Group de historische Pont Passerelle.
Envisan, de milieudivisie van Jan De Nul Group, focust zich op milieutechnologische oplossingen. De activiteiten blijven stabiel op 3% van de totale omzet. Ter ondersteuning van deze milieuactiviteiten bezit en beheert de groep zes reinigings- en valorisatiecentra in België en Frankrijk. Net zoals in de voorgaande jaren werkt de milieuafdeling nauw samen met de maritieme en civiele afdeling, en in het bijzonder met de projectontwikkelaar van de groep: PSR Brownfield Developers, gespecialiseerd in de herbestemming van brownfields.
HOGE SOLVABILITEIT EN NETTO SCHULDENVRIJ
Jan De Nul Group hield in het financiële jaar 2019 zijn hoge solvabiliteitspositie aan met een ratio van 68%. Het eigen vermogen steeg van 2.859 miljoen euro in 2018 naar 2.941 miljoen euro in 2019, dankzij een volgehouden politiek van volledige winstreservatie.
Sinds 2014 is Jan De Nul Group netto schuldenvrij. Dit is vrij uniek gezien het sterke investerings-DNA van de groep. De netto cash positie nam verder toe in 2019 tot een niveau van 465 miljoen euro (376 miljoen euro in 2018). Dit solide balansprofiel is een grote troef van Jan De Nul Group in het kader van economische volatiliteit, toekomstige investeringen en competitieve sterkte.
GEOGRAFISCHE OMZETVERDELING
Hoewel de wereld zijn markt is, blijft Jan De Nul Group sterk aanwezig in Europa: 45% van de omzet in 2019 werd gerealiseerd op het Europese continent. De activiteit van de groep steeg echter het snelste in de regio Azië en Midden-Oosten. Het aandeel van deze regio in de omzet steeg van 18% in 2018 naar 27% in 2019. De stijging is hoofdzakelijk te danken aan de bouw van de drie belangrijke offshore windmolenparken in Taiwan. Voorts was Jan De Nul Group in 2019 actief in Amerika (17%), Afrika (7%) en Australië (4%).
ORDERPORTEFEUILLE GROEIT TOT 3,4 MILJARD EURO
Klanten blijven de verscheidenheid in Jan De Nul Group’s expertise erg appreciëren. Dat vertaalde zich in een gestandhouding, zelfs lichte stijging van het orderboek van 3,3 miljard euro eind 2018 naar 3,4 miljard euro eind 2019. Het orderboek van Jan De Nul Group bevat onder meer volgende belangrijke projecten:
In april 2020 ondertekende Jan De Nul Group met zijn partner de contracten voor de levering en installatie van hoogspanningskabels die de Nederlandse offshore windmolenparken Hollandse Kust Noord en Hollandse Kust West Alpha met het elektriciteitsnet aan land zullen verbinden. De offshore installatiewerken zullen plaatsvinden in 2022-2023.
Jan De Nul Group’s derde offshore windmolenpark in Taiwan, Formosa 2 Offshore Wind Farm, zal uit 47 Siemens turbines van elk 8 MW bestaan en een totale capaciteit van maar liefst 376 MW hebben. Jan De Nul Group treedt er op als EPCI-contractor, verantwoordelijkvoor het ontwerp, de levering en de installatie van jacket funderingen en onderzeese kabels. De bouw start in 2020 en tegen eind 2021 zal het windpark operationeel zijn.
Het windmolenpark Formosa 2 bevindt zich op 3,8 tot 9,5 km voor de kust en op 40 zeemijl van de haven van Taichung, in de provincie Miaoli (Noordwest-Taiwan). Het windmolenpark Formosa 1 Fase 2 werd in 2019 door Jan De Nul Group gebouwd en ligt naast Formosa 2. Het Changhua windmolenpark bevindt zich verder naar het zuiden.
Voor de planning van Formosa 2 zal Jan De Nul Group kunnen putten uit zijn ervaringen met deze naburige offshore windprojecten, alsook uit zijn Europese ervaringen met offshore windprojecten in België, Engeland, Zweden, Denemarken, Finland en Duitsland.
EEN BELANGRIJK INVESTERINGSPROGRAMMA MET OOG VOOR DUURZAAMHEID
Jan De Nul Group handhaaft zijn huidige investeringsprogramma voor het behouden van een moderne vloot. Het programma is gespreid over de verschillende segmenten van de groep, met als doel het behoud of de uitbreiding van het marktaandeel, met nadruk op klimaatvriendelijke technologie.
De focus ligt daarbij op vervangingsinvesteringen in kleine en middelgrote baggerschepen, en uitbreidingsinvesteringen in schepen voor de offshore windsector.
Les Alizés en Voltaire zijn complementaire schepen. Deze investering is een antwoord op de globale trend binnen de offshore windenergiesector om steeds grotere windturbines te installeren. De nieuwste generatie van turbines kunnen meer dan 270 meter hoog zijn, met wieken tot 120 meter lang, en rusten op funderingen tot wel 2.500 ton.
Net zoals de nieuwe sleephopperzuigers zullen Voltaire en Les Alizés uitgerust zijn met een eigen ontwikkeld ingenieus filtersysteem om schadelijke substanties uit de uitlaatgassen te elimineren. Deze uitlaatgasfiltertechniek voldoet aan de strenge Europese EURO STAGE V-richtlijnen inzake emissies op het land en op binnenwateren.
Beide schepen worden hiermee de eerste zeewaardige installatieschepen ter wereld met extreem lage emissie (Ultra-Low Emission vessel of kortweg ULEv). Bovendien krijgen beide schepen een Cleanship NDO7 label en Green Passport EU label. Het eerste label bevestigt dat het schip het afvalwater en alle andere restafval controleert en minimaliseert. Het tweede label houdt in dat alle materialen en gevaarlijke stoffen al in de bouwfase in kaart worden gebracht om recyclage van het schip achteraf te bevorderen. Een onafhankelijk gespecialiseerd bureau reikt beide certificaten uit.
GROENE FINANCIERING
Les Alizés en Voltaire zullen hoofdzakelijk voor de hernieuwbare energiesector werken en zijn uitgerust met een geavanceerd emissiebehandelingssysteem. Daarom komen deze investeringen in aanmerking voor een groene lening.
Jan De Nul Group sloot voor de financiering van beide investeringen op 5 juli 2019 een overeenkomst voor een groene lening met een consortium van vijf banken, geleid door KBC Bank (het consortium van vijf banken bestaat uit KBC Bank, BNP Paribas Fortis, ING Luxemburg, Rabobank en Belfius Bank).
Voor Jan De Nul Group is het de eerste groene gesyndiceerde lening.
De groene lening werd gestructureerd volgens de ‘Green Loan Principles’ zoals opgesteld door de Loan Market Association (de sectorvereniging waarin banken, advocaten en andere financiële partijen zijn vertegenwoordigd). Het doel ervan is om investeringen in groene projecten te bevorderen door aan de banken en de ondernemingen richtlijnen te bezorgen rond de karakteristieken van een groene lening.
Naast deze groene lening van 300 miljoen euro werd ook een lange termijn revolving credit facility geïnstalleerd voor 250 miljoen euro met hetzelfde consortium van banken.
COVID-19
Op het moment van deze publicatie wordt de wereld geconfronteerd met de gevolgen van COVID-19. De effecten van deze pandemie zijn niet zichtbaar in de financiële resultaten van 2019. Jan De Nul Group stelt alles in het werk om de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers wereldwijd te garanderen, zijn kostenstructuur te optimaliseren en zijn excellente werkkapitaalpositie te behouden. Zoals hierboven vermeld werd in 2019 een gecommitteerde Green Term Loan opgezet om de grote investeringen in schepen de komende jaren te financieren. Bovendien heeft Jan De Nul Group een excellent balansprofiel en een orderboek van 3,4 miljard euro.