Het blijft een van de belangrijkste vragen in de wereld van de goederenverwerking: welk type truckaandrijving past het beste bij mijn specifieke toepassing? Het antwoord op deze vraag hangt steeds af van de omstandigheden ter plekke, maar alsmaar vaker wordt gekozen voor de duurzame brandstofceltechnologie.
In 2010 paste Linde Material Handling dit type aandrijving al toe op haar heftrucks en magazijntrucks, en vandaag de dag kan ze op zo’n 80% van het gamma worden toegepast. Nu wordt ook de revolutionaire Linde Roadster aan deze lijst toegevoegd, de heftruck van Linde waarbij de A-stijlen werden verwijderd voor een optimaal zicht: ‘Aangezien de Linde Roadster het beste tot haar recht komt in magazijnen, leek het ons ideaal om dit concept met brandstofceltechnologie te combineren’, aldus Markus Weinberger, internationaal product manager energieoplossingen bij Linde.
Brandstofcellen zijn namelijk een zeer duurzame krachtbron, aangezien ze geen schadelijke stoffen voortbrengen. De energie waarmee de trucks worden aangedreven, wordt opgewekt door een chemische reactie van zuurstof met waterstof en onverminderd doorgegeven aan een ingebouwde lithium-ion batterij. Het resultaat is een zeer krachtige, emissievrije aandrijving die ook in afgesloten ruimtes en in hygiënegevoelige sectoren kan worden ingezet.
Daarnaast is ook de bijvulsnelheid een belangrijk pluspunt van deze technologie. Een volledige tankbeurt neemt nauwelijks drie minuten in beslag, zodat de trucks nagenoeg voortdurend inzetbaar zijn.