Motrac Handling & Cleaning is al meer dan een halve eeuw de exclusieve importeur van Linde vorkheftrucks en magazijntrucks in België. Om lokaal aanwezig te zijn in Oost- en West-Vlaanderen is recentelijk een nieuw kantoor betrokken in Dottenijs (bij Matexpo-stad Kortrijk). Motrac ziet in de bouwsector een beter evenwicht ontstaan tussen de inzet van thermische en elektrische heftrucks.
Door verstandig te kijken naar hun inzetmogelijkheden en de bijbehorende milieuvereisten, zien we dat in de bouwsector steeds vaker een combinatie van thermische heftrucks en elektrische heftrucks wordt ingezet. De thermische heftrucks worden aangedreven door een verbrandingsmotor, die in meer of mindere mate emissiearm kan zijn. Een hogere milieuvriendelijkheid kan worden bereikt door als brandstof naast diesel bijvoorbeeld LPG of CNG in te zetten of gebruik te maken van additieven zoals Ad Blue.
Thermische trucks worden veel ingezet bij het verplaatsen van bouwmaterialen en het laden en lossen van vrachtauto’s. Door hun verbrandingsmotor zijn ze in veel gevallen nog steeds beter geschikt om echt zware vrachten te verplaatsen, waarvoor de grens ongeveer op 18 ton ligt. De thermische trucks van Motrac Handling & Cleaning worden nagenoeg allemaal aangedreven door de krachtige, gepatenteerde Linde hydrostaat, die het ontwikkelde vermogen onverminderd doorgeeft aan de wielen.
Interessant is nu dat er bij de elektrische heftrucks de laatste tijd meer gebruik wordt gemaakt van verbeterde technologieën, zoals we die zien bij de lithium-ion accu en de brandstofceltechnologie. Dat maakt het mogelijk om emissiearme heftrucks niet alleen binnen, maar desgewenst ook buiten in te zetten. Enerzijds omdat de inzet van een emissieloze heftruck ook in de buitenlucht de werkomstandigheden fors kan verbeteren, anderzijds omdat de moderne elektrische aandrijvingen meer kracht produceren.
De krachtige lithium-ion batterijen (beschikbaar in 24, 48 en 90 volt) hebben in tegenstelling tot de conventionele loodzuuraccu’s geen last van inwendige weerstand, zodat nauwelijks capaciteit verloren gaat. Vandaar dat heftruckbouwer Linde de nadruk legt op een slimme bouw van lithium-cellen. Die reduceren de thermische belasting van de truck en leiden tot een efficiënter energieverbruik. Dit geldt overigens niet alleen voor de elektrische heftrucks, maar net zo goed voor andere elektrische machines op de bouwplaats, of het nu om een minigraver gaat, een verreiker, een schaarlift of een hoogwerker.
De inzet van moderne krachtige Li-ion batterijen heeft veel praktische voordelen bij de inzet van elektrisch bouwmaterieel. Zo zijn ze nagenoeg onderhoudsvrij en wordt daarmee onverwachte stilstand (downtime) voorkomen. Verder hoeft geen water te worden bijgevuld en zijn ook
andere vormen van onderhoud aan de batterij door de lithium-ion technologie overbodig gemaakt. Bovendien kunnen bij traditionele loodzuurbatterijen nog steeds ongelukken voorkomen bij onderhoudsbeurten. Een ander voordeel is dat de Li-ion batterij overal oplaadbaar is, omdat er geen gassen of dampen bij vrijkomen. Acculaadruimtes of afzuiginstallaties zijn bij Li-ion batterijen niet langer nodig.
Verhaal apart is de mate van veiligheid. Bij Linde heftrucks is altijd sprake van een robuust batterijcompartiment, dat is gemaakt van maar liefst 25 mm dik massief staal. Dat is nodig om de batterijcellen te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Linde toonde tijdens een crashtest aan tegen welke externe kracht het batterijcompartiment bestand is. Een 8 tons heftruck met last reed tijdens de crashtest met volle snelheid in op de zijkant van een 3 tons lithium-ion heftruck. U raadt het al: het batterijcompartiment was perfect intact na de botsing met de vorken.