Wat voor JACOPS enkele jaren geleden begon met enkele GPS-meetstokken, vertaalde zich dankzij de nieuwe mobiele applicatie MAGNET Construct algauw tot een succesverhaal in de cloud.
JACOPS ontwerpt al meer dan vijftig jaar geïntegreerde oplossingen voor de meest complexe projecten in telecom, rail en infra. De firma ontwerpt en installeert onder meer elektrotechnische systemen langs verkeersinfrastructuren (autowegen en spoorwegen) en (glasvezel)netwerken voor bedrijven. Daar komen uiteraard kilometers bekabeling bij kijken, die de mensen van JACOPS telkens correct berekenen en uitrollen dankzij de GPS-meetstokken die ze enkele jaren geleden aankochten van Topcon.
Op zoek naar extra meetstokken om hun groeiende onderneming in de nodige werkmiddelen te voorzien, klopte JACOPS onlangs opnieuw aan bij Topcon. Enkele gesprekken en een live demo later was de kogel al door de kerk: er werden vijf nieuwe GPS-meetstokken besteld. Wat precies de doorslag gaf? De meetstokken hebben geen nieuwe veldboeken nodig. Als kers op de taart is er namelijk MAGNET Construct, Topcons mobiele app voor totaalstations en GNSS.
Normaal gezien hoort bij elke GPS-meetstok een veldboek, maar die kosten moet JACOPS met MAGNET Construct niet meer maken. “De applicatie wordt geïnstalleerd op de tablet die elke werfleider bij JACOPS standaard bij zich heeft”, legt Geoffrey Desmet, IT-verantwoordelijke bij JACOPS, uit. “In plaats van te investeren in veldboeken die we maar voor één doel zouden gebruiken, kunnen we dankzij Topcon gewoon blijven werken met de multifunctionele apparatuur die we al in huis hadden.”
Hoe zo’n GPS-meetstok zonder veldboek werkt? JACOPS betaalt jaarlijks voor een licentie op MAGNET Construct. Die licentie kan door meerdere gebruikers worden gedeeld, zodat ze tegelijk, elk met de app op hun eigen tablet geïnstalleerd, metingen kunnen doen. De gebruiker logt eenvoudig met zijn tablet in op de Magnet Construct-app, die met de meetstok connecteert. Hij voert zijn metingen in en logt dan weer uit.
De ingevoerde data worden meteen opgeslagen in de cloud. Nog een reden voor JACOPS om voor de mobiele oplossing van Topcon te kiezen, aldus Geoffrey Desmet: “Zo beschikt iedereen steeds over correcte data in realtime en kunnen onze tekenaars op kantoor er onmiddellijk mee aan de slag. We besparen met deze app dus niet alleen kosten, maar winnen ook heel wat tijd.”
Stoot een gebruiker op een probleem, dan neemt de IT-dienst van JACOPS eenvoudig zelf de support in handen. Zij kregen van Topcon de nodige opleiding en bovendien gebeuren de meeste updates aan de app automatisch. Hebben de medewerkers van JACOPS toch nood aan bijkomende ondersteuning, dan kan de IT-dienst daarvoor steeds bij Topcon terecht. “Enerzijds houden we onze support intern, anderzijds kan ons IT-team voor de complexe zaken rekenen op de service desk van Topcon. Deze nauwe manier van samenwerken laat ons toe om altijd snel te schakelen”, besluit Geoffrey Desmet.