Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
GVK-bruggen blijven aan populariteit winnen

GVK-bruggen blijven aan populariteit winnen

Voor voetgangers- of fietsbruggen in de openbare ruimte wordt steeds vaker gekozen voor glasvezelversterkt kunststof (GVK) in plaats van het meer traditionele beton of staal. CGK Group, oorspronkelijk gespecialiseerd in het vervaardigen en leveren van opslagmaterialen voor chemicaliën, sprong enkele jaren geleden op de GVK-trein. “Onze GVK-bruggen worden op basis van een door FiberCore ontwikkelde vacuümtechniek geproduceerd en worden zonder enige moer of bout in één stuk geleverd zolang de lengte, breedte en overspanning het toelaten”, vertelt Jan Swyngedouw, projectleider bij CGK Group.

De Baljuwbrug in Galmaarden (14 x 2 m), de Brug Moerdreef in Malle (7 x 2,5 m), de Golfbrug in Hasselt (12 x 2.5 m), de fietsostrade tussen Puurs en Bornem (16 x 4 m) of de Canadabruggen in Brugge (42 x 4 m). Het zijn maar enkele voorbeelden van fiets- en/of voetgangersbruggen uit GVK die CGK Group de voorbije jaren mee realiseerde. Dankzij voordelen zoals onderhoudsvrij, duurzaam, milieuvriendelijk, ultralicht, zeer stevig, veilig en onbrandbaar en een goede prijs-kwaliteitverhouding wint GVK voor bruggen in openbare ruimte aan populariteit. GVK is een gepast antwoord op de klassieke stalen of betonnen vakwerkbrug, zonder lijmverbindingen en zonder schroef- en boutverbindingen. 

“De brug wordt geproduceerd in één geheel en is door het lage gewicht eenvoudig te plaatsen”, vertelt Jan Swyngedouw. “CGK Group is ook gekend als bouwer van kunststoffen tanks. Voor onze GVK-bordessen, -leuningen, -platformen … in industriële toepassingen starten wij van GVK-profielen die we verzagen en verspanen om nadien  met boutverbindingen GVK-constructies te bouwen. Wat de grotere bruggen alsook verkeersbruggen in openbare ruimtes betreft, gelden er andere belastings- en uitvoeringsvoorwaarden. Daarom werken we sinds anderhalf jaar ook samen met het Nederlandse FiberCore®, de specialist en marktleider in bruggen, sluisdeuren en brugdekken van oersterk composiet voor de infrasector. In Nederland vind je al zo’n 1.000 FiberCore®-bruggen.”

Voor voetgangers- of fietsbruggen in de openbare ruimte wordt steeds vaker gekozen voor glasvezelversterkt kunststof (GVK).

Langste composietfietsbrug

De wereldwijd gepatenteerde InfraCore®-technologie wordt toegepast in (verkeers)bruggen, brugdekken en sluisdeuren. Op basis van deze technologie worden grote witte matten van grof geweven glasdraden op een speciale manier als wapening gebruikt in een mal die vacuüm wordt getrokken. Vervolgens wordt het glasweefsel geïnjecteerd met hars. Na het uitharden ontstaat een opmerkelijk sterke vlakke plaat die zwaar belast kan worden. Zo realiseerde CGK Group in het voorjaar van 2019 samen met FiberCore® – in opdracht van De Vlaamse Waterweg en West Construct/Besix – een 42 m lange fiets/voetgangersbrug in Brugge. De bestaande houten bruggen naast de Canadabrug waren erg beschadigd en werden vervangen door nieuwe exemplaren uit composiet. 

Proefproject

Het is de eerste fietsbrug in Vlaanderen van deze omvang in glasvezelversterkte kunststof en het is meteen de langste composietfietsbrug uit één stuk ter wereld. De afdeling Expertise Beton en Staal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, KU Leuven – campus Gent, WTCB/SECO ondersteunen het project en voerden bijkomende proeven uit. De composietbruggen in Brugge zijn een proefproject met een groot potentieel voor de rest van Vlaanderen. De bruggen hebben een levensduur van meer dan 100 jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren. 

Jan Swyngedouw: “Die steun van de Vlaamse overheid is een zeer goede zaak. De overheid erkent ten volle de voordelen van GVK voor bruggen en dat opent ook deuren naar meer onderzoek. Op termijn zijn zeker ook grotere verkeersbruggen uit GVK niet ondenkbaar. Integendeel. Zo werden bijvoorbeeld al succesvol hybride bruggen, een combinatie van staal en GVK, geplaatst. Een voorbeeld hiervan is de uitbreiding van een bestaande  spoorwegbrug in Deinze met een voetgangers- en fietsbrug.”

C-Bridge

Dat CGK Group vooraan op de GVK-trein zit, bewijst het bedrijf uit Gullegem door mee zijn schouders te zetten onder C-Bridge, een stappenplan naar ontwerp, regelgeving en constructie van composietbruggen in Vlaanderen. C-Bridge is een initiatief van Universiteit Gent en het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB), met de steunt van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) en tal van bedrijven, waaronder CGK Group.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?