Moeskroen maakt zich op voor de realisatie van een nieuwe Colruyt-vestiging met aanpalende parking. Het 3.000 m² grote terrein, waarop voorheen een ander gebouw stond, werd onlangs in een mum van tijd bouwklaar gemaakt door TRBA. Op het eerste gezicht weinig spectaculair, ware het niet dat het gebeurde met behulp van een bulldozer met aftermarket mastloze 3D-gps-sturing, een primeur in ons land.
In de concurrentiële grondverzetssector is stilstaan achteruitgaan en dus kunnen technologische innovaties een meer dan wezenlijk verschil maken. Het mag dan ook niet verbazen dat TRBA sinds kort als eerste Belgische aannemer beschikt over een machine met mastloze 3D-gps-sturing. De CAT D6N LGP-bulldozer in kwestie is uitgerust met een 3D-MC MAX-systeem van Topcon. En dat blijkt heel wat voordelen op te leveren.
3D-MC MAX is een mastloos systeem, wat impliceert dat de masten op het mes vervangen zijn door twee permanente GNSS-antennes op het dak. “De meerwaarde is overduidelijk”, aldus Daan Desmet, 3D-verantwoordelijke bij TRBA. “De mastloze variant is nog reactiever, sneller en preciezer dan andere 3D-gps-systemen. De machine kan zich veel vlotter oriënteren en kan bovendien ook in moeilijk bereikbare hoekjes een haarfijne afwerking garanderen. Dit laatste is in andere gevallen niet altijd even evident gezien de masten op het mes en het risico op verbuigingen door eventueel contact met takken of andere obstakels. ’s Ochtends hoeft de machinist de sleutel maar in het contact te steken en is hij meteen vertrokken, terwijl hij anders eerst op het mes moet kruipen om de antennes te monteren. Ook de veiligheid is met andere woorden enorm toegenomen, wat zeker bij slechte weersomstandigheden heel wat schade aan mens en materiaal kan voorkomen. De krulkabels tussen het mes en de ontvanger – en eventuele schade aan die elementen – zijn eveneens verleden tijd.
De mastloze CAT D6N LGP-bulldozer van TRBA is volledig gekalibreerd om zijn exacte locatie te kunnen bepalen, onder meer via uiterst accurate IMU-sensoren die de hellingsgraad en de positie van het mes aangeven. “Eens je op het juiste niveau zit, is het bij wijze van spreken een fluitje van een cent om het terrein conform het ingeladen 3D-model af te graven en te nivelleren”, vertelt Daan Desmet. “Je hebt nog steeds een goede machinist nodig om het algemene plan van aanpak te bepalen, maar dankzij de ingebouwde automatische piloot is de precisie verzekerd. Zelfs bij eventuele oneffenheden blijven de stabiliteit, de balans en de nauwkeurige werking gewaarborgd. Een andere belangrijke troef is dat ik de situatie op de werf op de voet kan volgen dankzij de bijhorende Sitelink-applicatie. Ik krijg op mijn smartphone te zien wat de machinist op zijn GX-55-display ziet. In 90 % van de gevallen hoef ik niet ter plaatse te gaan om eventuele problemen te identificeren en op te lossen. Ik kan alles digitaal doorsturen en aanpassen vanop afstand. Dat maakt ons reactiever en levert in veel gevallen heel wat tijdswinst op.”
Daan Desmet en zijn collega’s zijn in de wolken met hun vooruitstrevende mastloze bulldozer. “TRBA deinst niet terug voor vernieuwing, integendeel! Enkel het beste is goed genoeg, en dus wordt er vaak geïnvesteerd in innovatieve systemen die onze werking danig kunnen verbeteren. Met het 3D-MC MAX-systeem is dat ontegensprekelijk het geval”, benadrukt hij. “Sinds september beschikken we overigens ook over een mastloze CAT D8T-bulldozer, een unicum in Europa. De uitstekende samenwerking met Topcon is een belangrijk surplus. De ingebruikname van de CAT-machines met 3D-MC MAX vergt weinig aanpassingstijd omdat we gewend zijn met Topcon-systemen te werken – net zoals de andere Topcon-systemen is het 3D-MC MAX-systeem zeer intuïtief en ontwikkeld vanuit het oogpunt van de machinist – maar als er toch eens een onverwacht probleem opduikt, kunnen we steevast rekenen op een uitstekende service. Dat geeft ons een streepje voor op de concurrentie. Andersom zijn wij altijd bereid om nieuwigheden te testen. Al onze bulldozers en graafkranen zijn standaard uitgerust met gps-technologie.”