Met PROMATECT®-TF-X voegde Promat, expert in passieve brandbescherming, eind 2019 een nieuw en innovatief product toe aan het vooraanstaande PROMATECT®-gamma. Onder andere voor tunnelprojecten in Parijs en Finland werd het nieuwste product, met extreem hoge mechanische eigenschappen, al toegepast. “De doorlooptijd voor tunnelprojecten is doorgaans 4 tot 6 jaar, maar met deze twee projecten realiseren we al op korte tijd mooie referenties”, aldus Bernard Boeckx, regional tunnel manager bij Promat.
Promat maakt deel uit van Etex Group, de internationale producent van diverse bouwmaterialen die in 1905 onder de naam Eternit het levenslicht zag. Binnen Etex Group produceert Promat brandwerende calciumsilicaatplaten, gemaakt van calciumsilicaat, brandwerende spuitmortels, brandwerende beglazing en een breed gamma aan Fire Stopping & Fire Sealing producten. Het bedrijf kan teren op een mondiale expertise en biedt zo wereldwijd oplossingen voor passieve brandbescherming. “Sinds de brand in de Mont Blanctunnel (1999, red.) is de aandacht voor passieve brandbescherming voor tunnels in sneltempo gegroeid”, vertelt Bernard Boeckx. “Het is een economische ramp indien een tunnel na een brand voor lange tijd dient te worden afgesloten. Dergelijke economische verliezen lopen snel in de honderden miljoenen euro’s. België en Frankrijk worden bovendien gezien als geografische en economische knooppunten met een aantal tunnels die cruciaal zijn voor de Europese mobiliteit.”
Het beton preventief beschermen tegen een eventuele brand is dan ook noodzakelijk. Bernard Boeckx: “Simpel gezegd kunnen de platen na een brand direct worden gedemonteerd. Dag 2 worden de nieuwe platen geplaatst en kan de tunnel weer deels of helemaal open. Dankzij passieve brandbescherming blijft de betonstructuur alvast gevrijwaard. De platen limiteren de temperatuur die het beton bereikt waardoor het beton zijn eigenschappen behoudt.”
Nog voor de brand in de Mont Blanctunnel had PROMAT met PROMATECT®-H een benchmark product op het vlak van passieve brandbescherming. Na de brand werd het gamma uitgebreid met PROMATECT®-T, met nog betere thermische prestaties. Bernard Boeckx: “Beide producten gaan al lange tijd mee. We beschikken dan ook over een gigantische ladekast aan allerhande testrapporten, zowel brand als mechanisch. Zowel PROMATECT®-H als PROMATECT®-T hebben een hoge mechanische sterkte, maar TF-X gaat op dat vlak nog een stap verder, bijvoorbeeld met een blootstelling aan 2.000.000 cycli zuigwisselbelasting van -4/+4 kPa. Dankzij een nieuw productieprocédé, volgens de zelf ontwikkelde FiBeCoP-technologie, kan de plaat ook op maat gemaakt worden vanaf 2.000 tot 3.000 mm. Bij een optimaal legplan kan zo het zaagverlies tot een minimum worden beperkt.”
De Patomäki tunnel in het Finse Lähti gold in 2019 als een geslaagd proefproject voor de PROMATECT®-TF-X en momenteel wordt het tunnelcomplex Antony & Fresnes in Parijs, in opdracht van klant Freyssinet France en studiebureau Artelia & Ingérop, uitgerust met maar liefst 40 000 m² PROMATECT®-TF-X. Bernard Boeckx: “Het zwaartepunt van de leveringen lag in augustus. Op het toppunt van de werken waren 30 plaatsers tegelijk bezig met het plaatsen van onze brandwerende platen. De tunnel maakt deel uit van een heel netwerk aan wegen en dat is zeker een uitdaging. Bij een dringende interventie op andere knooppunten kan het zijn dat de geplande nachtsluiting binnen dit project niet doorgaat omdat de impact op de mobiliteit dan te groot zou zijn. Er moet dus vaak snel geschakeld worden. Dat vraagt vooral flexibiliteit van de aannemer. Wij kunnen onze leveringen, gezien de vaak lange doorlooptijd, wel goed plannen. Doorgaans is er on site zeer weinig stapelruimte, maar bij dit project hebben we het geluk dat we gebruik kunnen maken van een naastgelegen, niet gebruikte tunnel.”
Ook voor de Michiel De Ruijtertunnel in Amsterdam levert Promat preventieve brandbescherming. Klant Kaefer installeert er de PROMATECT®-T platen (30 mm). Omdat de Michiel de Ruijtertunnel een belangrijke verbinding vormt, worden de werkzaamheden ’s nachts uitgevoerd, tussen 22u en 6u. De tunnelplaten worden afgewerkt met een decoratieve verflaag op basis van silicaatverf. Bernard Boeckx: “Bijzonder is dat de drukke tunnel zich vlak onder het centraal station bevindt. Het is dus zeer belangrijk dat deze drukbezochte plek ’s ochtends weer toegankelijk is voor verkeer.”
De projecten in Amsterdam en Parijs zijn, zoals de meeste tunnelwerken, zeer specifieke werken. “De plaatsers zijn specialisten inzake brandbescherming en reizen over de landsgrenzen heen om werken uit te voeren. Er komt dan ook veel meer bij kijken dan platen schroeven. Ook bijvoorbeeld het demonteren en weer integreren van de lichtstraat en rekening houden met camera’s en andere detectiesystemen zijn belangrijke aspecten. Promat onderscheidt zich in dit verhaal dankzij een ruime ervaring, veel kennis en lokale aanwezigheid. We worden niet centraal aangestuurd maar zijn aanwezig in Frankrijk, Nederland (Etex Building Performance) … We denken steeds probleemoplossend, beschikken over zeer veel data en werken steeds nauw samen met studiebureaus”, besluit Bernard Boeckx.