Steden en gemeenten hebben vandaag niets liever dan dat hun inwoners de fiets verkiezen boven de wagen. Maar dat vraagt natuurlijk om een aangepaste fietsinfrastructuur. Fietspaden die comfortabel, veilig én toegankelijk zijn voor ondergrondse herstellingswerken. Met de ontwikkeling van betonnen fietspadstenen, een alternatief voor monoliete verhardingen als asfalt, is daar nu een passende oplossing voor. In de West-Vlaamse gemeente Rollegem-Kapelle werd al met succes een eerste fietspad aangelegd met de rode betonstraatstenen.
Fietspaden in dichtbebouwde gebieden stellen doorgaans strengere eisen dan fietssnelwegen of fietspaden in landelijke omgevingen. Omdat fietsers er vaker andere weggebruikers kruisen bij privé-inritten en zijstraten, moeten ze onder meer extra veilig en stabiel zijn. FEBESTRAL, de vereniging van fabrikanten die betonnen bestratingselementen produceren, is zich daar al lange tijd van bewust. In 2017 ontwikkelden de producenten dan ook een betonnen fietspadsteen die de kwaliteit van de fietsinfrastructuur in steden en gemeenten op vele vlakken kan verbeteren.
Hoog rijcomfort
Prefabbetonproducent Alkern VOR Beton was nauw betrokken bij het ontwikkelingsproces en leverde de stenen recent nog aan voor een nieuw fietspad in Rollegem-Kapelle, een van de eerste gemeenten met fietspadstenen. Stijn Degraer, algemeen directeur: “De fietspadsteen is een kleine, rode betonstraatsteen met een formaat van 30 op 15 centimeter. De afstandshouders werden minimaal gehouden, waardoor de stenen dicht bij elkaar liggen en je de voegen dus amper voelt tijdens het rijden. Daarnaast worden de betonelementen in halfsteensverband geplaatst in de fietsrichting, waardoor fietsers sowieso minder voegen tegenkomen en het rijcomfort verhoogt. Dankzij het kleine formaat gaat die plaatsing erg snel en kunnen aannemers tijd besparen tegenover asfaltverhardingen of fietspaden in gegoten beton. Bovendien zal het fietspad door het type steen en de manier van aanleggen ook weinig lijden onder ander kruisend verkeer en dus langdurig vlak en sterk blijven.”
Handig bij herstellingen
In de bebouwde kom wordt de ruimte onder fietspaden vaak gebruikt voor nutsleidingen en de aansluiting van huizen op het rioleringssysteem. Wanneer daar herstellingen aan moeten gebeuren, is een monoliete verharding niet ideaal. Degraer: “De compacte fietspadstenen maken het in zo’n geval veel eenvoudiger om kleine herstellingen te doen aan de nutsleidingen. Na afloop van de werken is het pad makkelijk en snel weer terug te brengen naar de oorspronkelijke staat, zodat fietsers niet te veel gehinderd worden. In Rollegem-Kapelle was dat een doorslaggevende factor om te kiezen voor fietspadstenen: het betrokken studiebureau had op voorhand een SWOT-analyse uitgevoerd. Daaruit bleek dat de ligging van de bestaande nutsleidingen en de mogelijkheid tot uitbreiding van het net belangrijke parameters waren voor de materiaalkeuze.”
Innovatief product
Volgens FEBESTRAL voldoen de fietspadstenen aan alle vereisten voor fietspaden in stads- en dorpscentra, wegen met lintbebouwing en zone 50-gebieden. Degraer: “De rode stenen maken het fietspad duidelijk herkenbaar, de fietsers genieten van een comfortabele rit en de kwaliteit van de betonelementen zorgt ervoor dat het pad langdurig meegaat. Ook wanneer er werken moeten gebeuren. Het fietspad in Rollegem-Kapelle was voor ons alvast een geslaagde primeur, met een erg vernieuwend product binnen onze sector.”