Na een periode van intensief studiewerk en diverse overlegmomenten met belanghebbenden is het inrichtingsalternatief voor de Nieuwe Sluis Zeebrugge vastgelegd. Het is nu duidelijk waar de nieuwe sluis en de nieuwe verbindingsweg Nx precies ingepland worden. Het project koppelt grote infrastructuurwerken aan leefbaarheidsmaatregelen, die een hefboom moeten worden om de hele omgeving op te waarderen.
De voorbije jaren werden meer dan 20 mogelijke combinaties voor het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge onder het vergrootglas gelegd. Elk van deze puzzelstukken werd getoetst aan een hele reeks criteria: nautische toegankelijkheid, technische uitvoerbaarheid, milieu-impact, mobiliteitsimpact, leefbaarheid,… Ook de inwoners en de bedrijven in Zeebrugge konden tijdens gesprekken, infomomenten en participatiesessies hun ideeën daarover geven.
De nieuwe sluis komt zuidelijk op de Visartsite te liggen en zorgt voor een tweede toegang tot de achterhaven. Om het havenverkeer en het doorgaand verkeer te scheiden van het lokale verkeer komt er een nieuwe verbindingsweg Nx (de nieuw aan te leggen N-weg moet nog een nummer krijgen, vandaar voorlopig Nx). De nieuwe weg wordt deels ondertunneld: deze tunnel loopt ten zuiden van de Stationswijk tot aan het recyclagepark en volgt verder het tracé van de Isabellalaan. Bovenop komt een groen bermenlandschap.
De nieuwe sluis zal een grote impact hebben op de omgeving. Daarom vormen leefbaarheidsmaatregelen en een uitgebreid minder hinderplan integraal onderdeel van het project. Niet alleen om de hinder te beperken tijdens de bouwfase, maar ook om de hele projectomgeving op te waarderen na ingebruikname van de sluis. Op de website www.nieuwesluiszeebrugge.be worden de details van het inrichtingsalternatief uitgebreid toegelicht.
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken:
“Toen in 2021 duidelijk werd dat het project vertraging aan het oplopen was, heeft de Vlaamse Regering meerdere maatregelen genomen om een inhaalslag te maken. Dat de taskforce, waarin naast ikzelf ook burgemeester De fauw en een vertegenwoordiging van Port of Antwerp-Bruges zetelen, nu het inrichtingsalternatief heeft vastgesteld, geeft aan dat de extra inspanningen lonen. Er is hard gewerkt om te komen tot een combinatie die economische belangen verzoent met mobiliteit en leefbaarheid voor de hele omgeving. Ik ben dan ook tevreden met het behalen van deze mijlpaal, want de nieuwe sluis is een bijzonder belangrijk project. Voor Zeebrugge en voor heel Vlaanderen.”
Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges:
“Het is goed om te zien dat er knopen worden doorgehakt. Nu de puzzel gelegd is, krijgen de Zeebruggenaren duidelijkheid over hoe hun gemeente er straks uit zal zien, en wat de gevolgen voor hen zullen zijn. We blijven er vanuit de stad over waken dat dit project nieuwe impulsen geeft aan een welvarend, bereikbaar en leefbaar Zeebrugge.”
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges:
“De keuze van het inrichtingsalternatief is een belangrijke stap. Nieuwe Sluis Zeebrugge is een cruciaal project voor de toekomst van de haven en voor de economische activiteit in de hele regio. We zijn er nog niet, maar er is een belangrijke kaap gerond. Niet alleen voor de haven, maar voor alle bewoners en bedrijven in en rond Zeebrugge. Onze belangen gaan hand in hand.”
Het inrichtingsalternatief wordt voorgesteld tijdens infomomenten in het Gemeenschapshuis van Zeebrugge, op 22 en 23 juni. Begin 2023 volgen nieuwe participatiemomenten. De Zeebruggenaren kunnen dan mee de concrete invulling van de leefbaarheidsmaatregelen vormgeven. In het inrichtingsalternatief is vastgelegd waar groene en recreatiezones komen, maar de inwoners en het stadsbestuur kunnen die zelf invullen met bv. speelelementen, buurtplekken, uitkijktorens …
Het inrichtingsalternatief wordt de komende tijd verder in detail uitgewerkt. Daarnaast wordt ook de aanpak van de bouwfase voorbereid. Doel is om in 2024 te komen tot het ontwerp van projectbesluit. In dat document staat beschreven hoe de werken uitgevoerd zullen worden. Het ontwerp projectbesluit wordt in openbaar onderzoek gelegd, het is dus mogelijk om daarop inspraak te geven. Na behandeling van de inspraakreacties wordt het definitieve projectbesluit vastgesteld.