De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de nieuwe brug over het Albertkanaal in Geel-Stelen. Begin juni 2018 verschoof De Vlaamse Waterweg nv de oude brug een 20-tal meter zodat ze als tijdelijke omleidingsweg kon dienen. Zo kon op de bestaande locatie van de brug een nieuwe hogere stalen boogbrug gebouwd worden die een tweetal meter hoger ligt. Hierdoor bleef de onderbreking van de brug ook beperkt. De stalen boogbrug heeft een totale overspanning van 123 m en een nuttige breedte van 15,60 m.
Begin oktober 2019 namen we al afscheid van de oude brug. Vanmorgen hebben 16 vrachtwagens van elk 43 ton de stabiliteit van de nieuwe brug over het Albertkanaal in Geel-Stelen getest. Dit is een standaard test die verplicht is wanneer een brug in dienst genomen wordt. De vrachtwagens werden op verschillende manieren gepositioneerd op de brug om de draagkracht of veerkracht (doorzakking) te testen. De brug werd goedgekeurd voor gebruik en na maanden hard werk kan de nieuwe brug zaterdagochtend 30 november open voor het verkeer!
Het verhogen van deze brug tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dit groter project omvat het wegwerken van capaciteitsbeperkende knelpunten op het Albertkanaal. Intussen zijn 41 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 15 andere bruggen in uitvoeringsfase. Eind 2022 moet het hele traject klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen.