Met de renovatie van de Zennebrug en de bouw van de Zuidbrug en de Klarabrug voert Herbosch-Kiere als hoofdaannemer momenteel een omvangrijk project uit in Halle. De werken kaderen binnen het project Hallemaal Bruggen dat zowel de leefbaarheid en mobiliteit in en rond de stad wil verbeteren alsook de toegankelijkheid van het kanaal Brussel-Charleroi op termijn kan verhogen.
De Zennebrug zal de bestaande brug over de Zenne op de René Deboecklaan vervangen en zal perfect aansluitend op de Zuidbrug een veilige oversteek voor alle weggebruikers mogelijk maken tussen het Bevrijdingsplein en Sint-Rochus. De Zuidbrug zal op zijn beurt al het verkeer verwerken van de Bospoortbrug, die eveneens aan vervanging toe is. Omdat De Vlaamse Waterweg op termijn het kanaal zal verbreden en verdiepen, wordt de Bospoortbrug vervangen door een nieuwe beweegbare brug. Deze beweegbare brug zou lange wachttijden veroorzaken voor wie naar Sint-Rochus of het centrum wil, waardoor de stad Halle aandrong op een alternatieve brug: de Zuidbrug.
“De renovatie van de Zennebrug voeren we uit in opdracht van de stad Halle. Voor de bouw van de Zuidbrug en de Klarabrug treedt De Vlaamse Waterweg op als opdrachtgever. Herbosch-Kiere is hoofdaannemer voor het hele pakket en leidt de civiele werken. De bouw van de bruggen is uitbesteed aan drie verschillende staalbouwers.”, vertelt Landerik Van Eynde, projectleider bij Herbosch-Kiere. “De Zuid- en Zennebrug liggen vlak naast elkaar en deze werken worden dan ook goed op elkaar afgestemd. De Zennebrug was een uit oud metselwerk opgetrokken boogbrug die dringend aan vervanging toe was. De brug werd begin dit jaar afgebroken en wordt vervangen door een andere brug op ongeveer hetzelfde tracé.”
De Zennebrug zal door alle soorten verkeer gebruikt kunnen worden. Voor autoverkeer zijn twee rijstroken voorzien en geldt een maximumsnelheid van 50 km/u. Ook het openbaar vervoer kan gebruik maken van de brug en langs beide zijden zijn er enkelrichtingsfietspaden en ook voetpaden voorzien. Ook op de Zuidbrug zijn openbaar vervoer en auto- en fietsverkeer toegelaten. De enkelrichtingsfietspaden zullen naadloos aansluiten op de fietspaden van de nieuwe Zennebrug en de Vogelpers. Het aantal voetgangers dat de Zuidbrug zal gebruiken zal eerder beperkt zijn. Daarom wordt er voor fietsers en voetgangers een gemengde zone voorzien met een breedte van 2,5 m.
Voor de voetgangers die van het station of de Sint-Rochuswijk naar het centrum willen wandelen, zal de gloednieuwe Klarabrug aardig wat tijdswinst opleveren. Door de bereikbaarheid van het station en het centrum te optimaliseren, hoopt de stad Halle dat nog meer mensen gebruik zullen maken van het openbaar vervoer.
Landerik Van Eynde: “Voor de Klarabrug werd intussen een eerste deel van de toegangshelling, een betonnen koker, aangelegd. In een volgende fase worden de stalen kolommen gemonteerd waarop de rest van de betonplaat wordt gebetonneerd. Invaren en afwerken van de brug is voorzien tegen het einde van de zomer.”
“Voor de Zuidbrug werd op rechteroever een tijdelijk jaagpad, om de fietsers veilig omheen de werken te leiden, aangelegd en zijn de oeverwerken afgerond”, gaat Landerik Van Eynde verder. “Momenteel zijn we volop bezig aan de landhoofden en met het treffen van de voorbereidingen voor de constructie van de stalen boogbrug op de rechteroever. De brug wordt daar op tijdelijke ondersteuningen opgebouwd en staat gepland om tegen het einde van het jaar op zijn definitieve locatie te leggen. Tegelijkertijd werd ook voor de Zennebrug gestart met de paalfunderingen van de landhoofden.”
Gelijktijdig werken aan drie bruggen op eenzelfde locatie vraagt de nodige expertise en ervaring. “En Herbosch-Kiere heeft die knowhow. Bovendien zijn we ook vertrouwd met de bruggen over het Albertkanaal en hebben we voldoende eigen mankracht en materieel om zo’n project aan te kunnen. Op zich betreft het hier vrij klassieke waterbouwkundige werken. Dat de secanspalen en grondankers voor de oeverwerken in rots geboord moesten worden, was wel een belangrijk aandachtspunt, zeker omdat deze rots een erg grillig verloop heeft in Halle.
Een andere bijzonderheid is dat de Zennebrug een integraalbrug is, een brug waarbij de bovenbouw monoliet verbonden is met de onderbouw. Dit vroeg een specifieke aanpak en coördinatie tijdens de studie en in uitvoering zal het essentieel zijn om uiterst nauwkeurig volgens de vooropgestelde fasering te werken. Dit om de zware wapening die de langsliggers van de brug met de landhoofden moet verbinden, zonder problemen te kunnen plaatsen. Wat de coronacrisis betreft is de invloed op onze werken voorlopig beperkt. Omdat we snel reageerden en ons werk en de site Covid-19 proof maakten, konden we de meeste werkzaamheden blijven verderzetten”, besluit Landerik Van Eynde.