Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Noorwegen: Contract toegekend voor volgende stap in realisatie langste brug ter wereld met dragende houtstructuur

Noorwegen: Contract toegekend voor volgende stap in realisatie langste brug ter wereld met dragende houtstructuur

Op maandag 7 september ondertekenden vertegenwoordigers van de Noorse wegenbeheerder Nye Veier en de joint venture BERINOR ANS, die BESIX met Rizzani de Eccher verbindt, het contract voor het ontwerp, de vergunningsfase en de verdere ontwikkeling van het infrastructuurproject E6 Moelv-Roterud in Noorwegen.

Het project omvat een brug van meer dan een kilometer over het Mjøsa-meer en een 11 kilometer lang gedeelte van een snelweg met vier baanvakken.

E6 Moelv-Roterud

Het concept maakt van de brug de langste ter wereld met een dragende houtstructuur. Om die reden zal het de nieuwe referentie zijn voor het gebruik van duurzame materialen bij grote infrastructuurprojecten. Dit project uitvoeren op een duurzame manier, door bijvoorbeeld de uitstoot van broeikasgassen te beperken en te zorgen voor een hoogwaardige landschappelijke integratie, behoort tot de voornaamste doelstellingen van Nye Veier en BERINOR.

BESIX en Rizzani de Eccher werken voor dit project samen met onder meer de Noorse aannemer AF Gruppen, de ontwerper en adviseur Multiconsult en architect Knut Selberg.

E6 Moelv-Roterud

Nic De Roeck, Area Manager van BESIX in Europa: “De ondertekening van vandaag is een belangrijke stap voor dit project. Het maakt het mogelijk om samen verder te gaan tot de realisatie van een brug die opmerkelijk en uniek zal zijn, vooral vanuit technisch en milieuoogpunt. Ik kijk uit naar de dynamische en professionele samenwerking tussen alle betrokken partijen die vandaag tekenen”.

BESIX en Rizzani de Eccher hebben in het verleden de kwaliteit van hun samenwerking op het vlak van infrastructuur aangetoond. In september 2019 voltooiden ze, enkele maanden eerder dan gepland, met succes de Kroonprinses Mary Bridge (Kronprinsesse Marys Bro) in Denemarken. Het project omvatte een 8,2 km lange snelweg met vier baanvakken en een 1,4 km lange brug over het fjord van Roskilde, de eerste cantileverbrug die sinds 1970 in Denemarken is gebouwd. Zowel de autosnelweg als de brug kruisen een Natura 2000-gebied van de EU, wat ervoor zorgde dat de werkzaamheden aan strenge milieueisen waren onderworpen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?