Na jaren van doorgedreven labo-onderzoek en field testing bouwt NEMOS GmbH, ontwikkelaar van een watergolf-energie-omvormer om blauwe energie te genereren, op de Noordzee een installatie als prototype (schaal ½). De installatie is voorzien op ongeveer 500 m van de Oostelijke havendam van de haven van Oostende en Herbosch-Kiere stond in voor de niet alledaagse funderings-, hei- en montagewerken.
Het geheel bestaat uit een aantal onderdelen, waaronder een buispaal met een lengte van 37 m en gewicht van 50 ton die zal dienst doen als de fundering van de structuur. “Om toegang te verlenen tot de topstructuur is een geheel van ladders voorzien waarbij het gedeelte dat op getij zit bijkomend is beschermd om kleine werkschepen te kunnen ontvangen”, vertelt Geert Stellamans, projectingenieur bij Herbosch-Kiere. “De topstructuur is de sturing, volledig voorzien van machines en meetapparatuur, alles ondergebracht in een cabine. Al deze onderdelen werden door NEMOS aangeleverd op de kaai in Oostende. Om het systeem volledig operationeel te maken worden er na de werken van Herbosch-Kiere nog een aantal voorzieningen door NEMOS zelf uitgevoerd.
Verticale buispaal
De opdracht van Herbosch-Kiere bestond uit een aantal onderdelen. Geert Stellamans: “Als eerste moest de fundering worden voorzien. Hierbij werd de buispaal, die horizontaal op de kaai in Oostende lag, verticaal gebracht om vervolgens aansluitend te heien op locatie. Voor de uitvoering werd een secundaire kraan voorzien op de kaai. Een 300 ton telescopische kraan nam de paal van de kaai en plaatste deze verticaal voor de kaai. Een kabelkraan aan boord van een ponton werd ingezet om de buispaal over te nemen en naar de hei-zone te varen. Om het heiwerk te doen was een zwaar trilblok voorzien. Eenmaal de paal geplaatst kon worden overgegaan tot de montage van alle ladderonderdelen om dan finaal de cabine te plaatsen op de top van de buispaal.”
Een belangrijk aspect in het volledig montageplan was het weer, voornamelijk de golfhoogte en de bijhorende windrichting. “Om dergelijke montagewerken van die omvang te doen zijn er een aantal duidelijke restricties”, verduidelijk Geert Stellamans. “Zo mag de windsnelheid max 3-4 Bft bedragen en de significante golfhoogte (Hs) is beperkt tot 45 cm. De uitvoering werd finaal vastgelegd voor de laatste week van april. De weergoden waren ons echter niet goedgezind en de montagewerken moesten een paar keren worden uitgesteld om finaal tegen eind mei afgewerkt te zijn.”
Uitdaging
Het totaal gewicht van de paal + het trilblok bedraagt ongeveer 70 ton. Geert Stellamans: “Neem daarbij de dynamische coëfficiënt van 1.3 en dan komen we al snel tot een totaal rekengewicht van 90 ton. Samen met de lengte van 37 m was dit gewicht een belangrijke factor om rekening mee te houden. Er werd dan ook een specifiek installatie- en liftplan opgemaakt om alle risico’s te onderkennen. Het was voor Herbosch-Kiere best een uitdaging om deze werken uit te voeren.
Om tijdens de heiwerken de kop van de buispaal zelf niet te beschadigen, werd een verloopstuk op de kop gebout. 52 HT bouten moesten zorgen voor de krachtsoverdracht van het trilblok naar de buispaal. “Om de krachtsoverdracht zo vloeiend mogelijk te maken werd het trilblok voorzien van 4 klemmen in plaats van de standaard 2 stuks”, aldus Geert Stellamans. “Aan de hand van een driveability report werd geopteerd voor een trilblok type 200M. Dit type blok was echter op het moment van de uitvoering niet beschikbaar. Een 250M kon de klus klaren maar dit type bestaat enkel met 2 klemmen. Uiteindelijk werd een 4 klem 110M ingezet. Hierbij werd de heibaarheid tot op volle diepte niet voor 100 % gegarandeerd en was een back-up plan nodig. Een DEMAG 62 dieselhamer werd aan de werkset toegevoegd om indien nodig de buispaal te verdiepen. Finaal werd de buispaal met het trilblok op de voorziene diepte geheid. Gelukkig beschikt Herbosch-kiere over een zeer uitgebreid materieelpark en bijhorende dienst waarbij snel geschakeld kan worden.”
Blauwe energie
Ondertussen zijn de werkzaamheden van Herbosch-kiere uitgevoerd. NEMOS zal nu in de komende maanden nog een aantal werken uitvoeren om het systeem operationeel te maken. Hierbij zal een grote vlotter worden geplaatst, samen met allerhande systemen die ervoor zorgen dat de bewegingen van deze vlotter uiteindelijk in elektriciteit worden omgezet.
Geert Stellamans: “Na de afwerking gaat de volledige constructie worden overgenomen door de POM West-Vlaanderen, dat het platform na de zomer ter beschikking zal stellen aan bedrijven en kennisinstellingen die nieuwe producten willen testen of demonstreren rond blauwe energie. Bedoeling is om op dit testplatform in real life zeecondities innovatieprojecten in uiteenlopende mariene en maritieme sectoren te lanceren, met focus op golf, wind- en getijdenenergie en de bredere blauwe economie. Voorbeelden van mogelijke tests zijn het opwekken van golfenergie zoals NEMOS zal uittesten, corrosieonderzoek, kabelmanipulaties, dronetechnologie…
Herbosch-Kiere is trots om te mogen participeren aan dit pilootproject. Met dank aan het NEMOS-team voor de samenwerking. En ook BMM, de POM, Haven Oostende, het MRCC en VIVES Dronelab voor de mooie luchtfoto’s willen we bedanken om dit project in goeie banen te leiden”, besluit Geert Stellamans.