De renovatiewerken aan het Westerstaketsel in Oostende gingen in oktober 2017 van start. De eerste fase van de werken, het behandelen van de kop van het staketsel, werd voor het ingaan van de voorbije zomer afgerond en momenteel wordt ook het strekkend gedeelte gerenoveerd. Met zijn 650 meter is het staketsel in Oostende een van de langste ter wereld. “Het staketsel wordt niet volledig vernieuwd. Een groot gedeelte van de bovenbouw en de planken worden hergebruikt”, aldus Xavier Van Huele, gedelegeerd bestuurder van hoofdaannemer NV Van Huele.
De Vlaamse overheid is eigenaar van het historisch erfgoed en de renovatiewerken gebeuren dan ook in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De tijdelijke handelsvennootschap Van Huele-Soetaert is de aannemer en voor de totale renovatiewerken wordt zo’n 7 miljoen euro geïnvesteerd. “Na de eerste fase werd het staketsel tijdens de zomer weer opengesteld voor publiek. Voor het eerst in jaren kon het verste punt weer bereikt worden. Bij de start van fase twee in oktober werd het staketsel weer afgesloten”, aldus Xavier Van Huele.
Vernieuwen versus behouden
Van aan de kop van het staketsel werkt Van Huele-Soetaert achteruit tot helemaal aan de voet. Het tropisch hardhout, waaruit de constructie is opgebouwd, wordt nauwkeurig onderzocht en geanalyseerd. Van vloerplanken en palen tot stukschoren, stutbalken en leuningen, de slechte stukken worden gemarkeerd en vervangen en de goede stukken worden behouden. Xavier Van Huele: “Het staketsel wordt dus niet volledig vernieuwd. Een groot gedeelte van de bovenbouw en de planken worden getekend en hergebruikt. In opdracht van de overheid en met de duurzaamheidsgedachte in het achterhoofd behouden we zoveel mogelijk van het originele materiaal, zodat er niets verloren gaat.”
Epoxy
De kritieke knooppunten onder de plankenvloer worden met hout- en metaalverbindingen verstevigd. En waar het kan, wordt kophout afgesloten met epoxy tegen verdere aftakeling. “En verder wordt ook alles opnieuw geschilderd en gecoat”, aldus Van Huele.
“De naam verklapt het al, tropisch hardhout is hard en dus geen gemakkelijk product om te bewerken. Bovendien is het door zijn hoge densiteit ook een erg zwaar product en voor de bewerking ervan is de nodige kennis en ervaring wel vereist. Anderzijds is tropisch hardhout door zijn duurzaamheid ook een erg dankbaar materiaal.”
Logistieke uitdaging
Uit stabiliteitsstudies bleek dat zware bovenbelastingen vervormingen en schade veroorzaken aan het staketsel. Daardoor kan de aannemer geen grote werktuigen inzetten. Logistiek heeft het project dan ook heel wat voeten in de aarde. Van Huele: “De werken zijn een logistieke uitdaging. Op de plekken waar we een gat maken voor een nieuwe paal kunnen we niet meer passeren. Planning is dan ook cruciaal. Zo zijn we op vijf locaties tegelijk bezig, waar we telkens van achteren naar voren werken. Ook de korte tijdspanne waarin de werken moeten uitgevoerd worden, is een uitdaging. Normaal gezien kan je met een ploeg ongeveer 100 m3 op een jaar vervangen, terwijl hier sprake is van om en bij de 400 m3 in een jaar tijd.”
Eind mei
Ondanks de tijdsdruk lopen de werken voorlopig nog zoals gepland en zou het staketsel eind mei weer opengesteld worden voor Oostende en zijn bezoekers. “We proberen de planning zo goed mogelijk te respecteren en dat lukt vrij aardig. We streven er vooral naar om mooi en kwalitatief werk te leveren. Of het nu om kleine projecten of om grote projecten zoals deze gaat”, besluit Van Huele.