Het West-Vlaamse JACOPS heeft zich de voorbije decennia binnen de infra-, telecom- en railsector ontwikkeld tot een totaalspeler op het vlak van elektromechanica. Momenteel is het familiebedrijf uit Deerlijk onder andere actief aan de sporen in Oostende, waar de oude bundelverlichting wordt vervangen. “Onze klanten en partners weten dat wij hen op elektromechanisch vlak volledig ontzorgen”, vertelt Tom Devreese, business unit manager bij JACOPS.
Elke dag ontwerpt JACOPS geïntegreerde oplossingen voor de meest complexe en innovatieve infra-, telecom- en railprojecten. Tom Devreese: “Vandaag kent JACOPS meer dan 500 medewerkers, verdeeld over onze drie grote pijlers infra, telecom en rail. In de railsector verzorgen we van a tot z alle elektromechanische uitrustingen naast het spoor, van voeding en bundelverluchting tot de klassieke seininrichting. Met kraan- en graafwerk en de plaatsing van prefabelementen komt daar ook bouwkundig werk bij kijken. In de infrasector trekken we dat elektromechanische verhaal door naar alle andere wegen: waterwegen, snelwegen, tunnels, sluizen, luchthavens … Op het vlak van telecom, tot slot, kunnen we de gekende telecomoperatoren tot ons klantenbestand rekenen.
JACOPS is zowel in hoofd- als in onderaanneming betrokken bij projecten. “Of als partner in een tijdelijke maatschap” verduidelijkt Tom Devreese. “Zo doen we geregeld mee aan aanzienlijke combi-projecten, waarbij we heel complementair kunnen zijn voor andere partijen. Een groot voordeel van onze specialisatie is dat klanten en partners erop kunnen vertrouwen dat wij het elektromechanische verhaal van start tot finish kwaliteitsvol afwerken.”
In Oostende treedt JACOPS, in opdracht van Infrabel op als hoofdaannemer voor de plaatsing van bundelverlichting in drie verschillende bundels. “Voor het vervangen van zo’n bundelverlichting beginnen we vanaf nul”, zegt Christophe Goethaert, projectmanager bij JACOPS. “De grond wordt uitgegraven voor het plaatsen van de massieven. Die massieven worden onderling verbonden door middel van betonnen sleuven, hierdoor loopt de nodige bekabeling. Verder brengen we de kabels tot in de voedingspost en plaatsen we ook de aardingskasten en de uiteindelijke verlichtingsmasten met hun verlichtingstoestel. De doorsteek onder het spoor maken we door middel van twee trekputten die we met hdpe-buizen verbinden. Dat is een notendop het vast stramien.”
Snelheid, flexibiliteit, innovatie en veiligheid lopen als een rode draad doorheen de activiteiten van JACOPS. Tom Devreese: “Innovatie staat hoog op onze prioriteitenlijst. Daarnaast kunnen we, dankzij onze jarenlange ervaring, snelheid combineren met kwaliteit. En snelheid is, gezien het ‘minder hinder’-verhaal, zeer belangrijk. Met ons specifieke inzicht kunnen we ook steeds kort op de bal spelen en ons flexibel opstellen. Wat dat betreft is het zeker een groot voordeel dat JACOPS nog een echt familiebedrijf is. We staan dicht bij de klant en kunnen heel snel schakelen. Als er gevraagd wordt om te stunten, dan vinden wij altijd wel een manier om daarin te slagen.”
In Oostende werden in maart 2020 de werken aangevat en in september verwacht JACOPS dat alle nieuwe bundels klaar zijn voor gebruik. Na een testperiode door Infrabel volgt uiteindelijk de indienstname. Voor JACOPS rest dan enkel nog de demontage van het oude net. “Voor ons is dit absoluut een mooi referentieproject. En een project dat de goede relatie met onze klant Infrabel onderstreept. JACOPS krijgt steeds meer voet aan de grond in de railsector. We zijn al jaar en dag gekend als pionier in verlichting voor de wegenbouw en in de railsector zijn we al lange tijd actief met glasvezel. Tien jaar geleden besloten we ook te focussen op volledige seininrichtingsprojecten en sindsdien zijn we sterk gegroeid. Dat vertaalt zich niet alleen in projecten, maar ook in manschappen. Zo zullen we ons railteam op korte termijn uitbreiden met bijkomende werfleiders en een project manager”, besluit Tom Devreese.