Wegenwerkers zorgen ervoor dat duizenden mensen dagelijks op een veilige manier op hun bestemming geraken. Dat de sector vandaag kreunt onder een tekort aan sterke, gekwalificeerde arbeidskrachten, is een groot probleem. Gestuwd door die steeds groeiende vraag naar nieuwe krachten zet VDAB sterk in op opleidingen in de wegenbouw.
Grondwerken uitvoeren, rioleringen plaatsen, pleinen en straten een nieuw leven geven, kleine en grote infrastructuurwerken… Wegenwerkers spelen een cruciale rol in ons dagdagelijks leven. Maar de juiste en voldoende arbeidskrachten vinden, blijkt niet evident. De bouwsector telt ruim 12.000 openstaande vacatures. Dat ook wegenbouwers en bestuurders van betonnerings- en asfalteringsmachines anno 2019 wederom op de VDAB-knelpuntberoepenlijst pronken, is dan ook geen verrassing. Zowel op het vlak van kwantiteit als vakbekwaamheid en ervaring knelt het schoentje. Enerzijds schiet de uitstroom uit het onderwijs en opleidingen tekort, anderzijds zijn er soms wel voldoende werkzoekenden, maar zijn ze niet geschikt omwille van de specifieke gevraagde arbeidsomstandigheden (werken in ploegen, loon, ongezond of zwaar fysisch werk, stress, atypisch statuut…).
VDAB voelt de vraag vanuit de markt goed aan en zet daarom sterk in op opleidingen in de wegenbouw. “Het aanbod is heel uitgebreid, van huisaansluitingen tot rioolaanleg en van grondkofferopbouw tot volledig afgewerkte verharding”, vertelt Bjorn Mertens, instructeur wegenbouw bij VDAB. “Het volledige aanbod voor zowel werkzoekenden als werknemers is te vinden op de website van VDAB. Ook opleidingen op maat van een bedrijf zijn mogelijk. Een bedrijf stelt dan, in overleg met VDAB, een pakket samen in functie van de eigen noden. De grootste uitdaging van VDAB in dit verhaal is het zo goed mogelijk beantwoorden van de vraag van de werkgevers. Kandidaten moeten efficiënt opgeleid worden om daarna snel aan de slag te kunnen in de sector.”
Het is duidelijk dat het aantal opleidingen in de wegenbouwsector groeit. Bjorn Mertens: “Doordat de vraag naar arbeiders groot is, groeit enerzijds het opleidingsaanbod. Anderzijds groeit ook de interesse in de opleidingen omdat er veel werk is in de wegenbouwsector. Dat gaat zowat hand in hand. Zo is bijvoorbeeld de opleiding ploegbaas wegenbouw zeer gegeerd. Cursisten leren plannen interpreteren en uitzetten, werken uitmeten en het gebruik van de gps.”
Dat digitalisering en innovatie steeds nadrukkelijker aanwezig zijn in de bouwsector, beseft ook VDAB. “Zo hebben we dit jaar al heel wat nieuwe tools aangekocht”, aldus Bjorn Mertens. “We evolueren en moderniseren de opleiding waar mogelijk. Sinds kort beschikken we ook over een simulator voor wegenbouwmachines, een vaculyft (een zuignap om zonder heffen zware prefabelementen te plaatsen), een gps-toestel, een veldboek, een totaalstation en een nieuwe soort handdammer. We moeten zorgen dat we mee zijn met alle nieuwe tools voor de wegenbouw. Achterblijven is voor een opleidingscentrum als VDAB zeker geen optie.”
Dat VDAB veel aandacht heeft voor de wegenbouw bewijzen de extra inspanningen die geleverd worden om de opleidingen in de kijker te zetten. Bjorn Mertens: “We doen zeker ons best om werkzoekenden én werknemers te bereiken. We organiseren infosessies, maken ons aanbod her en der bekend en netwerken met de bedrijven en interimpartners zodat sollicitanten zonder ervaring na een opleiding toch aan de slag kunnen. De mogelijkheid tot een opleiding op maat van het bedrijf is iets wat we graag nog een extra duw in rug geven. Dergelijke opleidingen zijn efficiënt en leiden rechtstreeks tot tewerkstelling.”
“Ook onze samenwerking met de sector en partnerorganisaties is ontzettend belangrijk in functie van toeleiding van nieuwe kandidaten en uitstroom van opgeleide cursisten. We zetten onze opleidingsstage – 10 werkdagen meedraaien onder VDAB-contract, gratis voor de firma – graag in. Deze stage vormt de ideale overgang tussen opleiding en tewerkstelling. Onze cursisten kunnen meestal blijven en maken na stage kans op een contract onbepaalde duur”, besluit Bjorn Mertens.