De werken aan de nieuwe tramlijn 9 in Brussel zitten in een laatste fase. Naast de aanlag van de lijn tussen Simonis, UZ Brussel en het Koning Boudewijnstadion wordt ook de publieke ruimte over het hele traject aangepakt. Van het voorontwerp tot oplevering buigt Sweco zich over het studiewerk wat de publieke ruimte betreft. “Het multidisciplinaire karakter van Sweco komt in dit complexe project heel erg van pas”, vertelt teamleader Stefaan Lumen.
Tramlijn 9 zal metrolijnen (Simonis-Heizel), Jette en het oosten van Ganshoren met elkaar verbinden. Hierdoor worden het commerciële centrum van Jette (Spiegelplein), scholen, de Modelwijk, het UZ Brussel en de Heizel gemakkelijker bereikbaar. Langs het hele traject wordt ook de openbare ruimte van gevel tot gevel heringericht. Zo wordt er meer comfort gecreëerd voor de omwonenden en zachte weggebruikers. De tram krijgt een eigen bedding, de kruispunten worden veiliger en er komen betere en veilige voorzieningen voor voetgangers en fietsers. Er wordt ook aandacht besteed aan de parkeergelegenheid, zowel op de openbare weg als ondergronds.
Stefaan Lumen: “Het project is oorspronkelijk ingedeeld in twee vakken. Vak 1 gaat vanaf De Smet de Naeyerlaan tot aan het kruispunt van de Dikke-Beuklaan en de Tentoonstellingslaan. Vak 2 start aan datzelfde kruispunt en eindigt via de Houba de Strooperlaan aan de Keizerin Charlottelaan. Samen met SUM Architecten stonden wij aan de wieg van deze opdracht. SUM nam de leiding in het ruimtelijk ontwerp en Sweco werkt ondersteunend als studiebureau. Van assistentie bij de omgevingsvergunning, de effectenrapportage tot de opmaak van het technisch dossier, de leiding der werken en studies rond hydrologie en mobiliteit: Sweco is van a tot z betrokken van voorontwerp tot oplevering. Met uitzondering van de studies voor de spooraanleg en bovenleidingen, die door de MIVB zelf werden uitgevoerd.”
Op technisch vlak voelt het project als gesneden koek voor een ervaren bureau als Sweco. “De complexiteit en uitdaging in dit project zit vooral in de interactie met MIVB”, vertelt Stefaan Lumen. “Het spoorontwerp moet continu worden afgestemd met het ontwerp voor de publieke ruimte, dat uiteraard aansluit op de spoorwegbedding. Gedurende het hele traject was een strikte opvolging noodzakelijk. Er moest snel ingespeeld worden op bijvoorbeeld aanpassingen aan het tracé. Niet alleen in een voorbereidende fase, maar ook tijdens de werken. Het multidisciplinaire karakter van Sweco komt in dit complexe project heel erg van pas. Landschapsarchitecten, verkeerskundigen, hydrologen, ingenieurs voor aanbestedingsdossieren of werfleiding … Sweco heeft het allemaal in huis. En uiteraard is er ook onze expertise in de spoorsector. In dit project heeft de bouwheer met het team SUM-Sweco een duidelijk aanspreekpunt en dat is altijd een grote meerwaarde.”