Parking Schiervelde in Roeselare doet dienst voor diverse gebruikers waaronder de talrijke beursbezoekers van Expo Roeselare. Door de bouw van het sportcomplex Sportoase drong een heraanleg van parking 1 zich op. De wens van het stadsbestuur bestond er enerzijds in de oorspronkelijke asfaltparking aantrekkelijker en groener te maken. Anderzijds stond waterbuffering bij het nieuwe ontwerp centraal. Sinds kort staat de site mooi in het groen met Square Cross-stenen uit het gamma betonstraatstenen met drainageopeningen van Stradus Infra.
Groen en waterbuffering centraal
“Het stadsbestuur wou van de gelegenheid gebruik maken om de vroegere asfaltvlakte aantrekkelijker en groener te maken, alsook in orde te zijn met de waterhuishouding. De rijweg werd in asfalt voorzien maar de parkeervakken werden ontworpen in grasbetontegels gescheiden door groenzones. Onder de parking ligt voor 1.000 m³ aan buffervolume”, vertelt Mr. Decancq, ontwerper voor Stad Roeselare.
Efficiëntie en elegantie
Sinds kort staat de site mooi in het groen met Square Cross-stenen van Stradus Infra. “Initieel waren de parkeervakken voorzien in klassieke grasbetontegels gescheiden door een kantstrook van 30 cm. Het is aannemer Olivier Construct die ons de Square Cross van Stradus Infra als alternatief voorstelde. Door voor deze steen te kiezen kon veelvuldig verzagen van de grasbetontegels voorkomen worden. Wij zelf zijn vlot akkoord gegaan gezien de steen tevens esthetisch veel eleganter is dan een standaard grasbetontegel.”
De steen Square Cross (30x30x10 cm) is oorspronkelijk ontworpen als hulpstuk voor de Square (60x30x10 cm), een steen met drainageopeningen die in tegenstelling tot klassieke grasbetontegels veel variatie toelaat en waarmee meerdere patronen kunnen gecreëerd worden. Parking Schiervelde is echter een mooi voorbeeld van een toepassing waar Square Cross vrijstaand is gebruikt. Door de stenen gedeeltelijk in elkaar te haken, ontstaat een stabiel legpatroon met gaten van 10×10 cm. Mr. Decancq: “Nu de gaten zijn opgevuld met substraat en het gras is beginnen te groeien, komen de stenen mooi tot hun recht.”
Looppaden in gesloten verharding
Ter vervanging van de kantstroken tussen de parkeervakken, voorzien als looppad, heeft men hier gebruik gemaakt van een combinatie met stenen 20×10 cm. Hierdoor wordt het kruisjespatroon van de Square Cross niet robuust onderbroken en is het voor de gebruikers toch comfortabel in- en uitstappen. Een andere mogelijkheid om dichte looppaden te voorzien is door naastliggende rijen iets te verschuiven zodat de Square Cross-elementen helemaal in elkaar vallen.