Aan het woord is Jaap Geuze, Projectmanager Oosterweel bij Mobilis. “De collega’s die op één van de grootste Belgische infraprojecten werken, hebben zeker geen ‘7 tot 4 mentaliteit’ en iedereen heeft de juiste spirit.”
Project Oosterweel is opgedeeld in 5 loten (onderdelen). Lot 1 behelst een vlottere en veiligere snelweginfrastructuur in Antwerpen linkeroever en Zwijndrecht, de aanleg van een Park and Ride gebouw, de voorbereidende werkzaamheden voor aansluiting op de nieuwe Scheldetunnel en de uitvoering van een leefbaarheidsproject, waaronder de aanleg van geluidsschermen en fietspaden. Lantis heeft het project gegund aan Rinkoniên, een THV (Tijdelijke handelsvereniging) tussen Mobilis, Stadsbader, CIT Blaton, Artes Roegiers en Artes Depret. TBI-onderneming Mobilis is als onderdeel van de bouwcombinatie THV Civiel samen met Artes Roegiers, Artes Depret en CIT Blaton werkzaam voor lot 1. Lot 2, buiten de scoop van Rinkoniên, draait om de Scheldetunnel zelf en lot 3, het Oosterweelknooppunt en de renovatie van de Royerssluis, verkeert nog in de offertefase.
Geuze omschrijft Project Oosterweel als dankbaar werk. “We dragen bij aan een stuk veiligheid en minder hinder voor de omgeving. Een mooi voorbeeld is dat er plaatsen zijn waar van links moet worden ingevoegd op de snelweg. Levensgevaarlijk en dat blijkt ook regelmatig in de praktijk. Door extra rijstroken toe te voegen en het verkeer daar heen te leiden, kan er van rechts worden ingevoegd. In de scoop is 10 km aan geluidsschermen en geluidsbermen voorzien, er ligt namelijk ook een focus op leefbaarheid voor de omgeving.”
Mobilis is binnen het project verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie. “Die combinatie is in België niet zo bekend. Wij ronden het ontwerp af en doen de oplevering en zijn de systeem engineers binnen het project. Met een team van 62 personen, bestaand uit werkvoorbereiders, projectleiders, uitvoerders, veiligheidsmedewerkers en kwaliteitsmedewerkers klaren we de klus. Onze Nederlandse werkwijze verschilt van de werkwijze waaraan men in België gewend is. De opdracht is ons gegund op basis van het uitvoeren van toetsingen, als het gaat om kwaliteit en aantoonbaarheid. In België is men gewend om veel fysieke controle uit te voeren, op een klassieke manier, met meer opzichters”, aldus Geuze.
Geuze is elke dag aanwezig op het project, net als zijn collega’s. “Wel coronaproof uiteraard. Dit is geen klus die je vanuit huis, achter de laptop kunt uitvoeren. We hebben te maken met een grote complexiteit in het werk, met name als het gaat om de verkeersomzettingen. In de EMVI aanbesteding hebben we met Rinkoniên veel punten gescoord met ons plan voor de aanleg van tijdelijke bruggen en wegen om de doorstroming op gang te houden. Het werkt in de praktijk goed, het verkeer kan volop gebruik maken van alle rijstroken. Momenteel werken we aan de fly-overs. De nieuwe fly-overs komen dichter bij elkaar te staan. Ook daar is de planning goed: in één weekend zijn de oude fly-overs afgebroken en is er een overkluizing gemaakt zodat de bouw van de nieuwe fly-overs gestart kon worden. Binnen dit project komen er in totaal 6 fly-overs, waarvan er een aantal over elkaar heen loopt.”
Het project is gestart in mei 2018, de uitvoering in september 2019. “Ondanks de coronadip die we even gehad hebben, zitten we op volle oorlogssterkte nu. De achterstand is grotendeels ingehaald. De grootste werken vinden plaats in 2020 en 2021, lot 1 (inclusief leefbaarheidsmaatregelen) moet klaar zijn in 2025”, zegt Geuze tot besluit.