Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Belgische freesspecialist maakt indruk in Dijon met verschuifbare freestrommel
Vandaag is Innotrax voor hoofdaannemer Colas, in opdracht van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, aan de slag in tunnels in Dijon.

Belgische freesspecialist maakt indruk in Dijon met verschuifbare freestrommel

Innotrax – dochteronderneming van freesspecialist TopOff – blijft hoge ogen gooien in de Franse railsector. Met zijn eigen gesofisticeerde en gepatenteerde 3D-freestechniek mocht Innotrax de voorbije jaren al tweemaal werken aan de Parijse metro en vandaag zijn ze voor hoofdaannemer Colas in opdracht van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF aan de slag in tunnels in Dijon. Snelheid en nauwkeurigheid gaan hand in hand met de zelfontwikkelde freestechniek en ook in Dijon staat efficiëntie centraal. 

Innotrax zag ongeveer zeven jaar geleden het levenslicht als dochteronderneming van TopOff. “Innotrax is ontstaan uit het idee dat we met het fijnfrezen van beton een heel vlak oppervlak kunnen creëren”, vertelt John Vastmans, die beide bedrijven leidt. “Met TopOff behalen we als gespecialiseerde onderaannemer heel goede resultaten met 3D frezen en ik lonkte al een tijdje naar de spoorsector. We zijn dan beginnen nadenken en kwamen uiteindelijk uit bij een procedé waarbij we een slab track aanleggen in beton op overdikte, die we dan achteraf 3D vlakfrezen met een microfijnfreesmachine. Dat is ook vandaag nog de basis van de techniek, waar we ook meteen een patent op namen.”

Succesvol in Frankrijk

De unieke techniek werd opgemerkt in Frankrijk, waar Innotrax in 2019 een eerste keer mocht werken aan de Parijse metro. John Vastmans: “Van de vijf kandidaten voor de eerst fase van het project was Innotrax de enige buitenlandse partij en toch haalden we het project binnen. Dat is bijzonder. De opdrachtgever vertrouwde ons en werd getriggerd omdat wij meteen aanboden om 3D te frezen. In juli 2021 jaar werden we opnieuw betrokken bij een tweede fase van het project. Het betrof aanpassingen van de spoorhoogtes in twee stations. Ook dit werk hebben we met succes kunnen afronden op een snelle en correcte manier. Gezien de strakke planning van SNCF moeten we heel flexibel zijn en net dat is een van onze sterktes.”

Het succesvolle project in Parijs legde Innotrax geen windeieren. Integendeel, want intussen is de freesspecialist ook in Dijon actief. “De opdracht daar bestaat in een eerste fase uit het wegfrezen van de ballast en vervolgens het 3D frezen van de rotsen tot op het gevraagde niveau. De reden dat wij als Belgische aannemer aan zo’n groot Frans spoorproject mogen meewerken, heeft vooral te maken met onze innovatieve manier van werken. Zo maken wij voor deze werken gebruik van een freesmachine met verschuifbare freestrommel. Op die manier kunnen we het gefreesde materiaal laden op de trein die op het spoor naast het opgebroken spoor ligt. In 2021 realiseerden we zo al twee tunnels en in september dit jaar zullen we weer 4 weekends actief zijn.”

Veel tijdswinst

Voor de klant en opdrachtgever betekent dit vooral heel veel kostbare tijdswinst. “Omdat er geen andere soort afvoer van het freesmateriaal aan te pas komt”, vertelt John Vastmans. “Traditioneel gebeurt dit met kranen. Omdat er dan constant rekening gehouden moet worden met de bovenleidingen, kan nooit het aantal kuub gehaald worden dat wij nu halen. Sneller werken betekent ook minder lange onderbrekingen. En ook dat is een grote meerwaarde, aangezien op het betreffende traject de hogesnelheidstrein van en naar het Zwitserse Genève passeert. De tijd die we tijdens de onderbreking krijgen om de werken uit te voeren is beperkt.”

“De opdracht daar bestaat in een eerste fase uit het wegfrezen van de ballast en vervolgens het 3D frezen van de rotsen tot op het gevraagde niveau.

Nuttig voor wegenbouw

De verschuifbare freestrommel bewees de voorbije jaren ook al zijn meerwaarde in tal van wegenwerken. “We gebruiken hem nu ongeveer 6 jaar in de wegenbouw. Eigenlijk is de trommel ontwikkeld voor werken op snelwegen. Een traditionele frees heeft aan de linkerkant de riemaandrijving waardoor je nooit dicht tegen de jerseys kan frezen en er dus minstens 30 cm oud asfalt blijft liggen. Dankzij onze verschuifbare freestrommel kunnen wij tot tegen de jersey frezen. Dat we de trommel inzetten in een railproject is wel een primeur, maar het zal zeker niet de laatste keer zijn. De logistieke meerwaarde is enorm. Opmerkelijk is dat onze huidige klant voor het project in Dijon, Colas, over onze specifieke kwaliteiten getipt werd door hun concurrent Eiffage, onze klant gedurende het dubbele project in de Parijse metro. Dat maakt het verhaal toch extra bijzonder. Uiteraard is ook opdrachtgever SNCF tevreden over onze kwaliteit en manier van werken. We hopen in de toekomst dan ook nog projecten uit te voeren in Frankrijk”, besluit John Vastmans.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten