Met Certus Rail Solutions heeft België er een elfde goederenspooroperator bij. Het dochterbedrijf van spoorwegaannemer Strukton profileert zich als nichespeler die zich toespitst op het vervoer van werfmateriaal en grote machines voor spoorprojecten. “Enerzijds willen we de inzetbaarheid van onze eigen vloot optimaliseren en anderzijds ook het transport voor derden en over de grenzen heen verzorgen”, aldus Dominique Vleminckx, CEO van Strukton.
Het vervoer van spoorgebonden materieel en materiaal is een nichemarkt waarin slechts een beperkt aantal spoorvervoerders haar diensten aanbiedt. Het transport van werfmateriaal en de bijhorende grote machines is echter van primordiaal belang voor de bedrijven die in deze sector actief zijn. Certus Rail Solutions wil een oplossing op maat bieden voor dit hiaat in het Belgische spoortransport en Belgische spooraannemers én hun klanten ‘ontzorgen’ bij het verplaatsen van grote spoormachines, het leveren of afvoeren van spoormateriaal en het uitvoeren van korte verplaatsingen binnen spoorbundels en stelplaatsen.
In december 2022 ondertekende Certus Rail Solutions uit Merelbeke een gebruikersovereenkomst met spoornetbeheerder Infrabel nadat het eerder een uniek veiligheidscertificaat had bekomen. Jan De Ceuleneer, Project Manager Rail Transport van Certus Rail Solutions, ontfermde zich over het dossier: “Een spooronderneming opstarten is uiteraard een hele mooie uitdaging, maar ook een intensief traject. Dat traject werd in het voorjaar van 2020 aangevat om tegen het eind van dat jaar een eerste versie van het dossier in te dienen. Na een negatief advies zijn we in 2021 opnieuw vanaf nul gestart onder de nieuwe Europese reglementering. En dat met een pure focus op België. Strukton Rail heeft al spoorvergunningen in Nederland, Denemarken en Zweden. Certus Rail Solutions legt de nadruk op het uitbouwen van een spooronderneming die zich specialiseert in projectgebonden transporten en transporten over korte afstand en in havengebieden. Van a tot z heeft het ongeveer 2 jaar geduurd om ons certificaat binnen te halen.”
De modal shift, het verschuiven van transporten over de weg naar transporten via het spoor en de binnenvaart, is één van dé pijlers van een meer duurzame mobiliteit en samenleving. Een uitgebreid en goed onderhouden spoornet is daarbij van het grootste belang. Het vervoer van spoormateriaal via het spoor is een interessant alternatief voor transport van bulk over de weg, en draagt op die manier bij tot de reductie van onze CO2-voetafdruk. Certus Rail Solutions beschikt over alle noodzakelijke knowhow en erkenningen om groot materieel en spoormateriaal veilig, en op de meest efficiënte manier, te vervoeren.
Dominique Vleminckx: “Dat we deze sprong gewaagd hebben, heeft verschillende redenen. We willen in eerste instantie de inzetbaarheid van onze eigen vloot vergroten. Strukton beschikt over een ruim machinepark dat we zo optimaal mogelijk willen inzetten. En dat zal nu flexibeler en efficiënter kunnen gebeuren. Maar tegelijkertijd willen we ook het transport voor derden en over de grenzen heen verzorgen. Als spooroperator is Certus Rail Solutions eerder een atypische speler. De traditionele operator beperkt zich tot groot goederenvervoer op de vaste lijnen, terwijl wij projectafhankelijk heel België willen bestrijken. Dat is uniek.”
Vandaag beschikt Certus Rail Solutions al over twee eigen elektrische locomotieven om transporten tussen verschillende bundels in België te verzekeren. Daarnaast zullen ook enkele diesellocomotieven ingezet worden om spoorwagons met onder meer ballast en dwarsliggers naar werven te transporteren. “We hebben een dedicated team samengesteld van specialisten op alle vlakken, van het besturen van de locomotieven tot administratief werk”, legt Jan De Ceuleneer uit. “Momenteel focussen we heel erg op het creëren van een solide basis. De sector van spoortransport is complex en er komt veel regelgeving bij kijken. Het woord Certus refereert naar betrouwbaarheid en dat willen we van a tot z uitstralen naar onze klanten.” Dominique Vleminckx bevestigt: “Betrouwbaarheid en kwaliteit zijn prioritair, want op het spoor is er nauwelijks tot geen ruimte voor fouten. Onze basis als spooronderneming moet dus volledig op punt staan. Daar zullen we nu in een eerste fase op focussen, maar uiteraard verwachten we in de nabije toekomst een mooie groei te realiseren en onze locomotievenvloot verder uit te breiden.” ■