Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Totaalleverancier én ontwikkelaar van spoorsystemen voor railtoepassingen
In 2002 ontwikkelde Technorail het gepatenteerde hybridesysteem TRA, een tramfixatiesysteem waarbij de gleuven van de railfixatie worden ingegoten met een rubbervloeimortel.

Totaalleverancier én ontwikkelaar van spoorsystemen voor railtoepassingen

Al ruim 30 jaar bewijst Technorail zich als specialist in spoorsystemen voor allerhande railtoepassingen. De gerenommeerde speler uit Boom verdeelt gestandaardiseerde spoorsystemen, maar ontwikkelt ook zelf nieuwe en op maat gemaakte railsystemen. Een mooi voorbeeld daarvan is het hybride railbevestigingssysteem TRA, dat bestaat uit een discreet bevestigingssysteem gecombineerd met een railgoot die wordt opgevuld met een rubbervloeimortel. “Intussen is al de vierde generatie van dit systeem op de markt en het wordt steeds duurzamer”, vertelt Nathalie Rotthier, algemeen directeur van Technorail.

Technorail profileert zich al jaar en dag als een betrouwbare en ervaren partner voor spoorbouwprojecten en levert al jarenlang aan vaste klanten, zowel spooraannemers als trammaatschappijen in binnen- en buitenland. Samen met de klant wordt steeds gezocht naar een gepaste en efficiënte oplossing voor het bouwen van een veilige, betrouwbare en duurzame spoorinfrastructuur. Nathalie Rotthier: “Oplossingsgericht denken en een snelle service zijn altijd prioritair. Dankzij onze grote technische kennis, jarenlange ervaring en onze grote stock aan spoor- en tramfixatiematerialen kunnen we die belofte nakomen. We mogen maatschappijen De Lijn, MIVB, TEC … maar ook een hele reeks spooraannemers tot onze klanten rekenen. Materialen worden steeds rechtstreeks bij ons aangekocht.”

Het systeem kan geplaatst en vervangen worden zonder breekwerken aan de straat, is elektrisch isolerend en duurzaam.

Rubbervloeimortel

Zowel gekende spoorsystemen – zoals bijvoorbeeld Pandrole – als eigen ontwikkelde systemen zitten in het ruime gamma van Technorail. Nathalie Rotthier: “Door mee te denken, te innoveren en te ontwikkelen onderscheiden we ons van de concurrentie. In 2002 ontwikkelden we het gepatenteerde hybridesysteem TRA, een tramfixatiesysteem waarbij de gleuven van de railfixatie worden ingegoten met een rubbervloeimortel. De voordelen van dit systeem zijn groot. Zo worden trillingen en omgevingsgeluiden stevig gereduceerd, wat zeer belangrijk is in stedelijke gebieden. Zowel de rubbervloeimortel als de kunststofplaat houden bovendien ook zwerfstroom tegen zodat de dwarsliggers en ondergrondse leidingen niet aangetast kunnen worden. Het systeem kan geplaatst en vervangen worden zonder breekwerken aan de straat, is elektrisch isolerend en duurzaam. Plaatsen kan in situ, op dwarsliggers of in prefab elementen. Met groenbedding, beton-, asfalt- en natuurverharding is het toepassingsgebied ook bijzonder groot.”

De eerste generatie van het TRA-systeem werd gelegd op de Antwerpse Leien. Nathalie Rotthier: “In België ligt vandaag ongeveer 100 km van het hybride railbevestigingssysteem en het systeem wordt ook voorgeschreven in de lastenboeken van onze klanten. Het systeem geraakt ook buiten onze landsgrenzen steeds bekender. Zo ontwikkelden we de vierde generatie TRA special voor toepassing in de Franse markt. Intussen leverden we al 1,5 km TRA4 voor Semitan, de vervoersmaatschappij in Nantes waarmee we ook een kadercontract mee afsloten. Van hetzelfde systeem werd ook 12 km toegepast in Luxemburg Stad, in opdracht van trammaatschappij Luxtram. En ook in Bilbao (Spanje) hebben we al geleverd.”

Het systeem geraakt ook buiten België steeds bekender.

Steeds duurzamer

Het hybridesysteem is aan de vierde generatie toe en dat betekent dat het systeem ook steeds duurzamer wordt. Nathalie Rotthier: “Waar we konden hebben we stalen componenten vervangen door kunststoffen alternatieven. De eerste hybridesystemen werden geplaats op stalen platen. Vandaag zijn dat kunststofplaten omwille van de duurzamere productie en de isolerende functie. De rubbervloeistof is op zijn beurt gemaakt van gerecycleerde autobanden. Op het vlak van materialen proberen we de impact op het milieu dus zo laag mogelijk te houden. Onze systemen zijn ook duurzaam in de tijd. Een rail gaat doorgaans 20 jaar mee en een veerklem heeft een beperkte leefbaarheid, maar kan dus zonder breekwerken vervangen worden.”

“Intussen leverden we al 1,5 km TRA4 voor Semitan, de vervoersmaatschappij in Nantes waarmee we ook een kadercontract mee afsloten.”

Inzetten op innovatie

De vele voordelen van het hybridesysteem doen de vraag rijzen of de meer traditionele systemen nog een toekomst hebben. “Zeker en vast, ook die systemen worden nog steeds voorgeschreven. Op sommige plaatsen hebben de traditionele systemen nog altijd een grote meerwaarde. Maar uiteraard proberen we onze hybridesystemen zoveel mogelijk via aannemers in de bestekken te krijgen. Het plaatsingsgemak is enorm, zeker omdat we zoveel mogelijk componenten inbouwen om fouten tijdens het plaatsen tot een minimum te beperken. Door voortdurend in te zetten op innovatie willen we meedenken en ons steentje bijdragen aan een mobiele duurzame en leefbare stad”, besluit Nathalie Rotthier.     ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?