Meebouwen aan de toekomst. Dat is wat EQUANS als multidisciplinaire infraspeler wil doen, met een complete service van ontwerp tot installatie, inclusief onderhoud en financiering. Wat naast de industrie en gebouwenmarkt is de infrasector een derde zeer belangrijke pijler waarop EQUANS op het gebied van elektronica, mechanica, hydraulica en automation & control het verschil wil maken. Als nieuwe merknaam van het vroegere ENGIE Axima, Cofely en Fabricom, kan EQUANS bogen op alle competenties en ervaring die nodig zijn om grote infrastructuurwerken af te ronden en bij te dragen aan een slimme mobiliteit.
EQUANS mag dan een nieuwe naam op de inframarkt zijn, erachter schuilt meer dan 70 jaar ervaring en technische kennis die nu in één bedrijf gebald zitten. En dat zal nodig zijn om krachtige antwoorden te bieden op de uitdagingen waar de infrawereld vandaag voor staat. Want wie wil bouwen aan beter geconnecteerde en leefbare steden, aan duurzame infrastructuur en aantrekkelijke publieke gebouwen zal nood hebben aan innovatieve oplossingen. EQUANS stelt enerzijds al zijn expertise op alle infravlakken aan het werk om mee te bouwen aan grote infrastructuurwerken van de toekomst, zoals tunnels, bruggen, sluizen, (spoor)wegen … Anderzijds helpt het meedenken over slimme oplossingen zoals beveiligingssystemen, bagagebeheersystemen, slimme verlichting, parkeersystemen … om mobiliteit intelligent, groen en veilig te maken.
EQUANS fungeert als enkel aanspreekpunt gedurende het volledige project. Het is niet enkele verantwoordelijk voor de uitvoering, maar ook voor de coördinatie van de verschillende technieken. Het beschikt zelfs over een eigen studiebureau om alles met de nodige berekeningen te onderbouwen. Altijd de juiste kennis en ervaring dus, maar EQUANS is als partner ook altijd nabij. Het kiest resoluut voor een lokale aanpak met teams dichtbij in één van de 56 vestigingen of zelfs op de site van de klant, zodat het snel en flexibel kan inspelen op ieders specifieke behoefte.
Hoewel het onderhoud van grote infrastructuurwerken grotendeels achter de schermen gebeurd, is het wel een van de belangrijkste activiteiten binnen EQUANS. Een goede en betrouwbare onderhoudspartner in infrastructuurwerken is in de eerste plaats belangrijk voor de veiligheid. Wordt een brug of tunnel niet goed onderhouden, dan neemt ook de kans op storingen en sluitingen toe. Bovendien stijgt het kostenplaatje op lange termijn als je niet preventief nagaat of alles nog in goede staat is. De onderhoudscontracten die EQUANS aangaat met opdrachtgevers, zijn heel uiteenlopend. Sommige contracten zijn toegespitst op de technische installaties van bepaalde infrastructuurwerken, waarbij EQUANS enkel verantwoordelijk is voor de eigen installaties. Maar bij andere contracten, zoals bijvoorbeeld de nieuwe Annie Cordytunnel in Brussel coördineert EQUANS ook het bouwkundig onderhoud. Hierbij zijn hoge flexibiliteit en geografische verspreiding belangrijke troeven.
De lijst van referenties in infrastructuurwerken van de voorbije jaren oogt bijzonder indrukwekkend. Zo bouwde EQUANS bijvoorbeeld mee aan de realisatie van de A11-snelweg, de nieuwe verkeersas die Brugge en Knokke-Heist met elkaar verbindt. Vooral de unieke dubbele klapbrug op de autosnelweg, een van de snelste klapbruggen in Europa, etaleerde het technisch kunnen van het team. Ook in het Noorderlijn project bewees EQUANS zijn competentie als multi-technische partner. Met rail, wegenwerken, hydraulica en stationsomgevingen om af te werken, kwamen heel veel competenties samen. Een domein waar EQUANS in uitblinkt. Verder realiseerde EQUANS mee de modernisering van de Brusselse Leopold II tunnel in opdracht van Brussel Mobiliteit. Een project dat perfect op schema werd afgeleverd. En uiteraard ontbreekt EQUANS niet op het lijstje van partners in dat andere grote project: de Oosterweelwerken.
Sterk staaltje elektromechanica en hydraulica
Een ander mooi voorbeeld van hoe EQUANS zijn competenties samenbrengt in infrastructuurprojecten zijn de werken op en rond het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten. Daar is EQUANS bezig met de elektro-hydraulische renovatie van maar liefst 9 sluizen en 11 bruggen. “We zorgen voor volledig nieuwe installaties op vlak van elektriciteit, hydraulica, marifonie en camera’s. Verder integreren we ook technologie waardoor de bruggen en sluizen vanop afstand bediend kunnen worden. Dit is exact wat we doen: multitechnische projecten realiseren in nauwe samenwerking met onze klant en rekening houden met de evolutie van techniek, wetgeving en normen”, vertelt Rob Lacroix, Project Manager Mobility – Water – North bij EQUANS. Zowel technisch als qua planning is dit project een uitdaging. Lacroix. “Alle systemen moeten op elkaar afgestemd zijn. Via IO-link communicatie en een globaal glasvezelnetwerk zijn alle eilanden met elkaar gekoppeld en wordt er door middel van sensoren gecommuniceerd. Nadat we de technologie al eerder hadden toegepast en tevreden waren over de kwaliteit, veiligheid en eenvoud, hebben we gekozen om in dit project op grotere schaal hiervan gebruik te maken. Alle 20 kunstwerken worden daarbovenop gerealiseerd in een tijdspanne van 4 tot 5 jaar. Dat is bijzonder snel, een goede voorbereiding en planning zijn dan ook cruciaal.”