Het consortium bestaande uit Sweco, The New Drive en Goudappel Coffeng zal, naast de vervoerregio Antwerpen, ook de regionale mobiliteitsplannen voor de Vlaamse Rand, Gent, Limburg, Mechelen en Kortrijk opmaken. Dit in opdracht van het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Sweco maakt deel uit van het kernteam dat de procesbegeleiding verzorgt en de strategische visie uitzet.
Op 22 juni 2019 is het decreet basisbereikbaarheid in werking getreden. Met de inrichting van vervoerregio’s (15 in Vlaanderen), vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen hebben de Vlaamse gemeenten nu een kader waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
Het consortium Sweco – The New Drive – Goudappel Coffeng maakt al het regionaal mobiliteitsplan op voor de (complexe) vervoerregio Antwerpen. Het consortium verwerft nu 5 extra opdrachten, met name de regionale mobiliteitsplannen voor de Vlaamse Rand, Gent, Limburg, Mechelen en Kortrijk. Dit zijn hoofdzakelijk de meest omvangrijke en complexe vervoerregio’s. Deze complexiteit speelt zowel inhoudelijk als op vlak van procesvoering. Het ereloon voor de nieuwe studies bedraagt circa 3,4 miljoen euro (excl. btw).
Met deze 6 vervoerregio’s zal het consortium de toekomstige mobiliteitsvisie voor 155 van de 300 Vlaamse gemeenten mee bepalen met het oog op een betere basisbereikbaarheid. Zo nemen we een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid op in de uitwerking van het Vlaamse mobiliteitsbeleid.
Het regionaal mobiliteitsplan legt de globale en gedeelde mobiliteitsvisie voor een langere termijn vast voor de vervoerregio, en dit voor alle vervoersmodi. Dit plan doet onder andere uitspraken over de belangrijke mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit en presenteert maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid. Co-creatie en participatie zijn daarbij belangrijke elementen om de procesmatige aanpak succesvol te laten verlopen.