“Wij kunnen volledig schadevrij graven en daar wordt steeds meer op ingezet”, klinkt het bij Cris Van Durme van Prima-Clean. “Het zijn vooral kleinere opdrachten van twee dagen tot twee weken, die kaderen binnen grotere projecten. En de projecten volgen zich in snel tempo op.”
Zeker de voorbije jaren heeft Prima-Clean stappen gezet. Cris Van Durme: “Vroeger werd een grondzuiger bijna nergens voorgeschreven, terwijl het vandaag bijna standaard is. Dat is vooral een gevolg van de vele schadegevallen waar aannemers mee te maken krijgen en de hoge kosten die daaraan vasthangen.”
Want hoe vaak komt het niet voor dat een kraan bij het verwijderen van grond kabels, buizen en leidingen beschadigt, met alle gevolgen van dien? Cris van Durme: “Met onze grondzuiger kunnen we in alle veiligheid werken, en bovendien ook sneller en gerichter. De wagen is dan ook uitgerust met gasdetectie en volledig ATEX uitgevoerd en -gekeurd. We kunnen onze zuigwagens tevens inzetten voor het verwijderen van dakgrind, het opzuigen van dik slib, het legen van diepe putten, het opzuigen van straalzand of -grit en nog veel meer. Kortom: onze wagens zijn in te zetten voor diverse toepassingen in de grond-, water-, spoor- en wegenbouw, alsook bij kabel- en leidingbeheerders, milieutechnische situaties en in de industrie. Die flexibiliteit is een heel groot voordeel.”
Sinds april 2014 zuigt Prima-Clean grond met een vacuümwagen en in 2017 werd een eerste versie van de Vortex 18000 van Amphitec aangekocht. De machine is met zijn grondzuigarm speciaal ontworpen voor het verwijderen van grond rondom kabels en leidingen. Cris Van Durme: “De krachtige vacuümtechniek zorgt ervoor dat grond, klei, puin en zand snel en eenvoudig worden opgezogen. Conventionele grondzuigers zijn immers turbinewagens die een hoge luchtverplaatsing creëren (43.000 m³/uur), zij het met een laag vacuüm (43 %). Ze zijn dus niet altijd efficiënt. Wij gebruiken voor het grondzuigen een andere techniek, waarbij een hoog vacuüm (96 %) veel belangrijker is dan de luchtverplaatsing.”
De Vortex 18000 is een sterke grondzuigwagen op basis van een Mercedes-Benz Arocs 3258 L 8×4 met tridemstel. De Arocs heeft een technisch draagvermogen van 37.000 kg, door de wet beperkt tot 32.000 kg voor gebruik op de weg. Hierop zijn twee vacuümpompen gemonteerd (gezamenlijk vermogen van 18.000 m³/uur), die worden aangedreven via een NMV-pto om bijna het volledige motorvermogen te kunnen afnemen. Via een versnellingsbak-pto en een motor-pto worden tevens de radiografische, hydraulische 10-duimzuigarm, de Mattei-luchtcompressor (3 m³/min bij 7 bar), de reco-drive en de hogedrukwaterpomp aangestuurd.
“Omdat we zeer tevreden zijn van de werking van deze machine, hebben we onlangs opnieuw een Vortex 18000 aangekocht”, vertelt Cris Van Durme. “Misschien prijstechnisch niet de beste keuze omdat een vacuümwagen een stuk duurder is in aankoop dan een turbinewagen en het verbruik ligt ook hoger, maar wij gaan voor resultaat en investeren in de klant. Een betalende klant heeft er geen boodschap aan dat het te nat, te hard of te kleiachtig is. Het is volledig dezelfde machine, alleen het aantal pk’s hebben we opgedreven van 580 naar 630 omdat het qua vermogen nog net wat meer mocht zijn. Het is natuurlijk een groot voordeel dat we de machine nu zeer goed kennen. Onze mensen teren ook op een ruime ervaring en worden door mij continu bijgestuurd, alsook door externe opleidingen binnen onze sector. Het grondzuigen is ontstaan uit mijn idee en passie. Dat deze vacuümwagen intussen ook in Nederland, Duitsland en andere landen aan populariteit wint, toont aan dat we de goede weg zijn ingeslagen. De markt groeit en de machine heeft zich de voorbije jaren bewezen door bijna dag en nacht te draaien. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat vacuümgraven de toekomst is.”
“De eerste, beste en fijnste zijn. Dat proberen we bij Prima-Clean te verwezenlijken. Materiaal speelt in dat verhaal een cruciale rol en daarom durven we ook investeren. Zo kochten we enkele maanden geleden ook een nieuwe rioolwagen en investeerden we in 2020 nog in een nieuwe vacuümwagen. Zodat we voor klanten in de wegenbouw één aanspreekpunt kunnen zijn vanaf het maken van proefsleuven tot het reinigen van de riolering en de kolken. Onze muze is dan ook: goed werken kan enkel met goed materiaal”, besluit Cris Van Durme.