Op zaterdag 4 december 2021 werd de vernieuwde Scheldebrug in Dendermonde weer opengesteld voor alle verkeer. Sinds maart vorig jaar werkte de tijdelijke maatschap Colas – Renotec, in opdracht van het Agentschap Wegen & Verkeer, aan de grondige renovatie. Enkel de structuur van de brug werd behouden. “Een mooi project waar we heel tevreden op terugkijken. De indiensttreding eind vorig jaar verliep vlekkeloos”, vertelt Kevin Van Haezendonck, projectleider bij Colas.
In de nacht van 3 op 4 december werd alle signalisatie verwijderd zodat alle verkeer vanaf 4 december over de brug kon passeren. “Na de afronding van deze werken, heeft het Agentschap Wegen en Verkeer dit jaar 5 bruggen grondig gerenoveerd in Oost-Vlaanderen. Deze investeringen passen in mijn totaalaanpak van renovatie en modernisering van kunstwerken (bruggen, tunnels en keermuren)) in Vlaanderen. Ook de komende jaren zal blijvend en versterkt ingezet worden op brugrenovaties”, liet Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters in december weten.
Met de renovatie is de brug over de Schelde in Dendermonde volledig vernieuwd: het wegdek, de leuningen, de verlichting en de betonnen stootbanden. Ook de waterdichting van de brug is volledig vervangen en aan de onderkant van de brug werden betonherstellingen uitgevoerd. Infraspecialist Colas leidde in samenwerking met renovatiespecialist Renotec de werken in goede banen. Kevin Van Haezendonck: “De brug werd volledig gerenoveerd, enkel de structuur werd behouden. De wapening van de blote betonnen structuur werd volledig nagekeken en kreeg een beschermingslaag waar nodig. Er werden ook een epoxy schraaplaag, een nieuwe waterdichting en nieuwe brugdekvoegen voorzien. Na het plaatsen van de gietasfaltlaag volgde de verdere afwerking van de brug, met het aanleggen van het asfalt, het plaatsen van de nieuwe lijnvormige elementen, de ter plaatse gestorte New Jerseys en een nieuwe stootband in het midden. Ook de afwatering onderaan de brug werd vernieuwd, evenals de bestaande leuning. Dat zijn in grote lijnen de werken die werden uitgevoerd.”
Terwijl Renotec zich over de specifieke renovatiewerken ontfermde, nam Colas onder andere een groot deel van de afbraakwerken, het volledige signalisatiegebeuren en de asfaltwerken voor zijn rekening. Kevin Van Haezendonck: “Wij hebben de brug afgebroken tot boven de waterdichting. Ook de fasering van de volledige signalisatie en markering werd door Colas getrokken, in samenwerking met onze afdeling noordoost. Na de afbreekwerken hebben we samen met Renotec en het Agentschap Wegen & Verkeer de opbouw van de brug herbekeken. De aansluiting voor- en achteraan de brug werd bekeken en het was ook belangrijk om uitvulling tot een minimum te beperken om kosten te besparen. Het plan werd geoptimaliseerd waarna Renotec aan de herstelling kon beginnen en Colas aansluitend de asfaltwerken kon aanvatten. Het asfalt werd aangelegd op draad, zodat we overal de minimale diktes konden halen.”
Een duidelijk planning en samenwerking tussen alle partijen waren cruciaal om dit project tot een goed einde te brengen. “En dat is eigenlijk zeer goed verlopen”, vertelt Kevin Van Haezendonck. “De indienststelling begin december vorig jaar is vlekkeloos verlopen, zonder opmerkingen. Bijkomend hebben we ook nog de opgaande kanten van de fietspaden vernieuwd. Dat was eerst niet voorzien, maar werd uiteindelijk nog gevraagd door het Agentschap Wegen & Verkeer. Onze taak zit er intussen volledig op, maar Renotec legt momenteel nog de laatste hand aan de betonherstellingen onderaan de brug. We kijken zeer tevreden terug op dit project. De sterktes van Colas kwamen heel goed tot uiting en vooral de verticale integratie en diversificatie binnen de Groep Colas bleek hier een grote meerwaarde. Zowel op het vlak van signalisatie als de betonwerken, want voor beiden konden we een beroep doen op de expertise van onze afdeling noordoost.”
Minister Peeters wil de historische onderhoudsachterstand bij kunstwerken aanpakken en investeert tussen 2020 en 2023 volop in renovaties, onderhoud en modernisering. Om de achterstand efficiënt weg te werken werkt minister Peeters met een plan van aanpak 2020-2030: “Veel bruggen in Vlaanderen dateren van de jaren 60 en 70 en zijn aan renovatie of vervanging toe. Met de renovatie van de Scheldebrug in Dendermonde zal het agentschap in totaal 5 bruggen in Oost-Vlaanderen hebben gerenoveerd: 2 over de E17, het Gentbrugge viaduct in de E17 en de 2 grote bruggen over de Schelde (Destelbergen en Dendermonde).