Meer goederenvervoer over onze Vlaamse waterwegen is een zegen voor mobiliteit én klimaat. De Vlaamse Waterweg nv zet zich daarom dagelijks in om het transport langs de waterwegen te stimuleren. De recente uitbreiding tot een24/7 bediening van de sluizen op het Albertkanaal, innovaties op het vlak van onbemand varen en de start van een tweede cluster voor het herbouwen van een reeks bruggen boven het Albertkanaal zijn daar maar enkele voorbeelden van.
De Vlaamse Waterweg nv is verantwoordelijk voor de investeringen in en het beheer van zo’n 1.100 km aan bevaarbare waterwegen met als ambitie betrouwbare toekomstgerichte, slimme en innovatieve waterwegen aan te bieden. Een sterk product moet nog meer ondernemers overtuigen om te kiezen voor vervoer via binnenvaart. De Vlaamse Waterweg investeert daarom aanzienlijk in de uitbouw van ons waterwegennet. Twee grote strategische projecten zijn het Seine-Scheldeproject en de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot minimaal 9,10 meter. De hogere doorvaarthoogte verhoogt het rendement van de binnenvaart in het algemeen en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart in het bijzonder. Dit project is in volle uitvoering. “Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 14 andere bruggen in uitvoeringsfase. Eind 2022 moet het hele project klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen”, vertelt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “
Ook het Seine-Scheldeproject is in volle uitvoering waarbij in eerste instantie wordt gefocust op de upgrade van de Ringvaart om Gent en de Leie. “De recente Franse beslissing inzake de financiering van de aanleg van het nieuwe Canal Seine-Nord Europe dat de verbinding zal vormen tussen het Seinebekken en het Belgische waterwegennet verheugt ons en plaatst onze werken definitief in een Europees perspectief.”
Investeren in de uitbouw van het waterwegennet is één zaak, maar wellicht de grootste uitdaging voor Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg nv is om nog meer ondernemers te overtuigen om de stap naar de waterwegen en de binnenvaart te zetten. De Vlaamse Waterweg doet er alles aan om hierbij te faciliteren door bedrijven watergebonden bedrijventerreinen aan te bieden en via publiek-private samenwerking kaaimuren te bouwen. Maar ook door zelf te innoveren en innovatie op en langs het water te stimuleren. Zo zorgde De Vlaamse Waterweg voor een aangepaste regelgeving die het mogelijk maakt om toestemming te verlenen voor testen met onbemand varen. Zo zal op het kanaal Ieper-IJzer en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort een jaar lang een vanop afstand bestuurde onbemande duwbak grond vervoeren. Vanaf 13 november gingen de testen van start, een wereldprimeur in zijn soort.
Een Watertruck+ duwbak zonder stuurhut met de naam Watertruck+ ‘X’, zal grond van Diksmuide naar Oostende vervoeren. Een traject, met weinig andere trafiek en daarom een ideale testcase. Chris Danckaerts: “De Vlaamse Waterweg nv is ervan overtuigd dat innovaties met betrekking tot automatisering en digitalisering de sector vooruit kunnen helpen en zette daarom het Smart Shipping-programma op om regelgeving, scheepvaartmanagement en scheepstechnologie alle kansen te bieden in samenwerking met alle partijen. De nieuwe technologie die thans wordt ingezet, zet binnenvaart nadrukkelijker op de kaart als groen, veilig en competitief alternatief voor het wegtransport.”
De Vlaamse regering drukte in haar regeerakkoord de ambitie uit om de binnenvaart prominent naar voren te schuiven als een volwaardige en aantrekkelijke vervoersmodus. De beslissing om vanaf 2 januari 2020 de sluizen op het Albertkanaal 24/7 te bedienen zonder hiervoor extra kosten aan te rekenen zet dit voornemen alvast kracht bij. Meteen werd ook de beslissing genomen om niet langer kosten aan te rekenen voor de zondagbediening van sluizen elders op het Vlaamse waterwegennet. Concreet gaat het over de Oost- en West-Vlaamse sluizen op de Ringvaart (Evergem), de Leie (Sint-Baafs-Vijve, Harelbeke, inclusief Budabrug, Kortrijk en Menen), de Boven-Schelde (Asper, Oudenaarde, inclusief hefbrug, en Kerkhove) en het kanaal Roeselare-Leie te Ooigem.
Voorzitter Frieda Brepoels en gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg nv onderstrepen het belang van de historische beslissing die door de verschillende stakeholders wordt gedragen. “Het Albertkanaal kreeg in de loop der jaren al een belangrijke facelift om de groeiende trafieken op te vangen. Met de 24/7 bediening van de sluizen van het Albertkanaal bieden we ondernemingen nog meer mogelijkheden en flexibiliteit om de binnenvaart in te zetten als alternatief voor de weg”, aldus Chris Danckaerts. Op die manier draagt de binnenvaart bij aan de oplossing voor de verkeerscongestie in Vlaanderen en anticipeert De Vlaamse Waterweg op de nakende grootschalige wegenwerken in de Antwerpse regio.
Havenstraat 44, 3500 Hasselt
T +32 11 29 84 00
www.vlaamsewaterweg.be