De veiligheid én de capaciteit van het vrachtverkeer verhogen. Met die insteek als hoofddoel is de TM BESIX Unitec – Alstom al sinds 2017 – in opdracht van Infrabel – druk in de weer op en rond de haven van Antwerpen om de seinketen te vernieuwen. “In totaal wordt een lus van 25 tot 30 km, uitsluitend voor vrachtverkeer, helemaal vernieuwd zodat de hele treininfrastructuur binnen die grid met vernieuwede technologie rijdt”, aldus Ali Bader, contract manager bij BESIX Unitec.
Seinketen zijn cruciale spoorweginstallaties voor een performant treinverkeer. In deze technische cabines, langs het spoor, zit alle apparatuur die het treinverkeer ter plaatse regelt. Infrabel begon een aantal jaar geleden met de vernieuwing van deze kasten in het kader van een uitgebreid digitaliseringsprogramma. Zo ook in de buurt van de Antwerpse Haven waar BESIX Unitec en Alstom – mondiale speler op het vlak van hard- en software voor railinfrastructuur – al sinds 2017 actief zijn om de bestaande seinen te vernieuwen.
Ali Bader: “BESIX Unitec is gespecialiseerd in de aanleg van en het onderhoud van energie- en datanetwerken. En die expertise zetten we in dit project volop in. Je kan het vergelijken met traffic management op de openbare weg, maar dan op de sporen. Het volledige spoorverkeer wordt gemonitord in realtime in verschillende seinhuizen. De bestaande seininrichtingsinstallaties worden nu uitgebreid met PLP-ketens, een belangrijke stap in de verdere digitalisering van het netwerk. De detectietoestellen langs het spoor sturen een signaal naar de PLP-keten dat vervolgens via glasvezelkabel tot in de seinhuizen geraakt om de exacte positie van de trein door te geven. Overal wordt een dubbele veiligheid ingebouwd. Als er een detectietoestel staat om de as van de trein te detecteren, dan staat er 50 m verder een ander toestel om die detectie te bevestigen.”
Dat volledige traject installeren, testen en indienststellen is in een notendop wat BESIX Unitec doet. Momenteel dus ook in de haven van Antwerpen. Ali Bader: “Sinds 2017 werken we daar van het ene project naar het andere. In totaal wordt een lus van 25 tot 30 km, uitsluitend voor vrachtverkeer, helemaal vernieuwd zodat de hele treininfrastructuur binnen die grid met vernieuwede technologie rijdt. Door het vervangen van de koperleiding door glasvezel wordt data sneller doorgegeven waardoor enerzijds de veiligheid verhoogt en er anderzijds meer treinen op hetzelfde grid kunnen rijden.”
BESIX Unitec sloegen de handen in elkaar met Alstom voor dit atypische project: “Atypisch omdat het sleutel op de deur-projecten zijn, waarbij het volledige risico bij ons ligt. Het is aan ons om te zorgen dat iedere getrokken meter kabel en ieder toestel gemeten wordt, tot en met het opstellen van de controlefiche en het maken van het as-builtplan. Alstom treedt op als integrator en leverancier van de hard- en software, terwijl BESIX Unitec instaat voor de uitvoering. We moeten in de haven ook rekening houden met de aanwezige bedrijven. Zo wordt de planning van de werken volledig afgestemd met BASF. Binnenkort passeren we de sluizen en zullen we ook met Port of Antwerp samenwerken. Bovendien moeten we voor iedere meter die we willen graven, goedkeuring krijgen van de nutsmaatschappijen. En dat, in dit deel van het project, over een afstand van 12 km. Een hele uitdaging.”
Voor de TM BESIX Unitec – Alstom is dit het derde opeenvolgende contract binnen dit grotere PLP-project. “Voor ieder nieuw contract wordt er onderhandeld, maar uiteraard is het voor de opdrachtgever en ook ons als uitvoerders zeer interessant om in dezelfde formatie te blijven verder werken”, vertelt Ali Bader. “We kunnen voor dit soort projecten ook teren op decennia ervaring en dat is zeker een van onze grote sterktes. We kunnen ons perfect organiseren, weten wat nodig is om een project te doen slagen en houden ons steeds aan de gemaakte afspraken. Technisch is dit werk niet bijzonder uitdagend, maar gezien de aard van het contract komt er heel wat bij kijken. Je moet het overzicht kunnen behouden, een juiste planning maken en flexibel zijn. En bereid zijn ’s nachts en tijdens weekends te werken.”
De samenwerking met Alstom loopt na zeven jaar bijzonder vlot. Ali Bader: “Alstom zorgt voor de PLP-keet die binnenin al bekabeld is. Wij brengen de kabel binnen en zorgen voor de juiste aansluiting, op basis van de plannen van Alstom. We bouwen dus een nieuwe backbone naast een bestaande, want de treinen blijven uiteraard rijden. Wanneer de nieuwe setup klaar is, reserveert Infrabel 1 of 2 TLO-weekends om deze in dienst te stellen. Dan zijn wij uiteraard standby voor lastminute rechtzettingen. Op zondag tijdens de TLO vinden nog een aantal realtime testritten plaats en als die testen geslaagd zijn, treedt het nieuwe systeem op maandag in werking. In de tussentijd zijn wij uiteraard wel al geografisch opgeschoven naar de volgende PLP-keet. En zo vorderen we steeds verder in het traject”, besluit Ali Bader.