Het Albert II-dok in Zeebrugge is de laatste jaren in volle ontwikkeling. Ook Willemen Infra heeft zijn stempel op de haven gedrukt. Op de voorkaai heeft de firma een nieuwe verharding aangelegd en de riolering vernieuwd.
De vernieuwing van de zuidkant van het Albert II-dok drong zich op toen MBZ het gebied in concessie gaf aan terminaluitbater Verbrugge. “We hebben in deze zone een nieuwe riolering aangelegd langs de kaaimuur”, vertelt Wim Decorte, projectleider bij Willemen Infra. “We hebben daarbij gebruikgemaakt van betonbuizen die zijn gedimensioneerd in functie van het debiet die ze te verwerken krijgen. De buizen dichtbij de kaaimuur hebben een diameter van 1000 mm, verder weg van de kaaimuur hebben ze een diameter 500 mm. De riolering is geplaatst middels een open sleuftechniek. Aangezien de buizen in de haven maximaal 2 meter diep liggen, leent deze techniek zich hier perfect toe.”
Nieuwe verharding
In de volledige zone is in een tweede fase de verharding vernieuwd. De verharding is opgebouwd uit een steenslagfundering en een onder- en toplaag in asfalt. “Zoals altijd in de haven van Zeebrugge was vooral de korte termijn hier de grote uitdaging”, vertelt Wim Decorte. “Op technisch vlak was dit een vrij standaardproject voor ons. Dankzij onze ruime ervaring weten we als geen ander hoe dergelijke projecten aan te pakken.”
De haven van Zeebrugge is een belangrijke plek voor Willemen Infra. Enkele jaren voor dit project heeft de firma ook de volledige noordzijde van het Albert II-dok vernieuwd. Het bedrijf heeft een beton- en asfaltcentrale vlakbij de haven waardoor ze een hoger rendement kan vooropstellen voor de levering van materialen gezien de beperkte afstand. Willemen Infra legt momenteel ook parkings aan in de achterhaven in opdracht van ICO en MBZ nv.